Nieuws van SP over CDA inzichtelijk

10 documenten

Goed OV begint met goede arbeidsvoorwaarden!

SP SP CDA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Zoetermeer 22-04-2020 14:53

De fracties van SP, GL, CDA, FVD, PvdA, PvdD en D66 willen zekerheid dat de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs in Zuid-Holland Noord minimaal voldoen aan de CAO streekvervoer. Zij hebben dit punt met ruime steun van Provinciale Staten toegevoegd aan de voorwaarden voor de nieuwe aanbesteding van het OV in die regio.

Lies van Aelst, fractievoorzitter SP: 'We zijn blij dat we samen met zoveel partijen dit stuk zekerheid voor chauffeurs hebben geregeld. Zij voeren een belangrijke klus uit in opdracht van ons als provincie, dat moeten zij onder fatsoenlijke voorwaarden en eerlijke beloning kunnen doen.'

Statenlid GroenLinks Ariëtte Kasbergen: ‘Wat we in andere regio’s zien is dat buschauffeurs niet fatsoenlijk betaald worden en te lange dagen moeten maken. Dat zorgt voor een zwaardere belasting van chauffeurs en daarmee, meer risico op ziekte, mindere service en daarmee minder kwaliteit. Wij willen dat vervoerders hun diensten niet goedkoper aanbieden door te beknibbelen op arbeidsvoorwaarden. Het openbaar vervoer moet goed zijn om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat begint met goede arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs.’

“Het is goed dat we als Staten benadrukken dat marktwerking in het openbaar vervoer niet ten koste mag gaan van de arbeidsvoorwaarden.” Willem Minderhout, PvdA.

Ria Oosterop - van Leussen, fractievoorzitter D66: ‘Goed openbaar vervoer is voor alle inwoners van Zuid-Holland toegankelijk en betaalbaar. Maar zonder chauffeurs is goed openbaar vervoer niet mogelijk. Daarom is het belangrijk dat al die hardwerkende, toegewijde chauffeurs kunnen rekenen op goede arbeidsvoorwaarden!’ 

 

Goed OV begint met goede arbeidsvoorwaarden!

SP SP CDA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Zuid-Holland 22-04-2020 14:06

De fracties van GroenLinks, CDA, FVD, PvdA, PvdD, SP en D66 willen zekerheid dat de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs in Zuid-Holland Noord minimaal voldoen aan de CAO streekvervoer. Zij hebben dit punt met ruime steun van Provinciale Staten toegevoegd aan de voorwaarden voor de nieuwe aanbesteding van het OV in die regio.

Lies van Aelst, fractievoorzitter SP: 'We zijn blij dat we samen met zoveel partijen dit stuk zekerheid voor chauffeurs hebben geregeld. Zij voeren een belangrijke klus uit in opdracht van ons als provincie, dat moeten zij onder fatsoenlijke voorwaarden en eerlijke beloning kunnen doen.'

Statenlid GroenLinks Ariëtte Kasbergen: ‘Wat we in andere regio’s zien is dat buschauffeurs niet fatsoenlijk betaald worden en te lange dagen moeten maken. Dat zorgt voor een zwaardere belasting van chauffeurs en daarmee, meer risico op ziekte, mindere service en daarmee minder kwaliteit. Wij willen dat vervoerders hun diensten niet goedkoper aanbieden door te beknibbelen op arbeidsvoorwaarden. Het openbaar vervoer moet goed zijn om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat begint met goede arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs.’

“Het is goed dat we als Staten benadrukken dat marktwerking in het openbaar vervoer niet ten koste mag gaan van de arbeidsvoorwaarden.” Willem Minderhout, PvdA.

Ria Oosterop - van Leussen, fractievoorzitter D66: ‘Goed openbaar vervoer is voor alle inwoners van Zuid-Holland toegankelijk en betaalbaar. Maar zonder chauffeurs is goed openbaar vervoer niet mogelijk. Daarom is het belangrijk dat al die hardwerkende, toegewijde chauffeurs kunnen rekenen op goede arbeidsvoorwaarden!’ 

Qbuzz schrapt zonder overleg lijn 10 in Dordrecht vanwege drukte: SP vindt dit onacceptabel

SP SP GroenLinks SGP CDA Zuid-Holland 16-04-2020 20:12

De fracties van GroenLinks, CU-SGP, CDA en SP hebben vragen gesteld aan het provinciebestuur vanwege het plots schrappen van lijn 10 in Dordrecht door vervoerder Qbuzz. De fracties zijn van mening dat dit besluit niet zo onverwachts en eenzijdig genomen mag worden. SP Fractievoorzitter Lies van Aelst: ‘We willen graag weten welke communicatie hierover is geweest met de provincie en de gemeente Dordrecht door Qbuzz. Wij vermoeden dat dit niet netjes is gegaan en dat betreuren we.’

De SP is altijd een voorstander van een fijnmazig OV, maar zeker in de tijd van de coronacrisis is het van belang dat een vitale dienst zoals het OV maximaal inzetbaar blijft. Het argument dat de lijn te druk is, is daarom voor ons ook evenals de mede indieners van de schriftelijke vragen onacceptabel. Van Aelst: ‘: ‘Juist ten tijden van de coronacrisis is het van belang dat het OV beschikbaar blijft, zeker voor mensen die nu een vitaal beroep uitoefenen.’ De SP hoopt dat het provinciebestuur in overleg gaat met Qbuzz om de buslijn zo snel mogelijk ere te herstellen.

SP wil toiletten in alle regionale treinen

SP SP ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA Gelderland 17-12-2019 08:34

De SP wil dat de provincie alsnog gaat eisen dat alle regionale treinen een toilet krijgen. Binnenkort worden de regionale spoorlijnen in Gelderland opnieuw aanbesteed. Het provinciebestuur (VVD, CDA, PvdA, GroenLinks en ChristenUnie) wil echter niet eisen dat in de nieuwe concessieperiode alle treinen worden voorzien van een toilet. Ondanks het feit dat Provinciale Staten al in 2011 een voorstel hebben aangenomen dat deze eis wordt opgenomen bij een nieuwe aanbesteding. De SP heeft daarom een voorstel ingediend om deze eis alsnog op te nemen in de Nota van Uitgangspunten Regionale treindiensten Gelderland en Overijssel.

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2019/12/sp-wil-toiletten-in-alle-regionale-treinenSP Statenlid Maurits Gemmink: “Toiletten in onze treinen zijn een voorwaarde voor goed openbaar vervoer. En voor een grote groep mensen zijn toiletten geen luxe maar bittere noodzaak. Je kunt niet verwachten dat mensen onderweg uit de trein stappen om hun behoeft te doen en vervolgens een half uur moeten wachten op de volgende trein. Want dat is nu de praktijk. Er is in 2011 al afgesproken dat we dit gaan oplossen bij de nieuwe aanbesteding. Maar nu houdt de Provincie zich niet aan de afspraak die ze zelf heeft gemaakt!”

De SP wil niet alleen dat er toiletten in treinen bijkomen. Ook moeten alle treinen en perrons toegankelijk zijn voor iedereen, ook voor mindervaliden dus.

Zie ook: Openbaar vervoer

Inkrimping van het OV? Nee! SP Stichtse Vecht roept andere partijen op tot verzet

SP SP GroenLinks CDA ChristenUnie PvdA Stichtse Vecht 07-07-2019 11:49

Het openbaar vervoer in onze gemeente verloedert. In eerdere berichten op deze website heeft u al kennis kunnen maken met de tweestrijd tussen het grote geld en de belangen van onze inwoners op het gebied van openbaar vervoer. De SP roept de andere partijen op een duidelijke grens te trekken.

De gevestigde orde luistert nu eindelijk eens naar de inwoners van onze gemeente: het gemeentebestuur heeft zich uitgesproken tegen de inkrimping van lijn 5. Dat weerhoudt Qbuzz en de Provincie er echter niet van verder te bezuinigen op ons openbaar vervoer. In een open brief aan de lokale besturen en raadsfracties van de PvdA, GroenLinks, CDA en ChristenUnie roept de SP Stichtse Vecht hen op zich te verzetten tegen de inkrimping en flexibilisering van het openbaar vervoer in onze gemeente.

Open brief aan de besturen en raadsfracties van PvdA, GL, CDA en CU in Stichtse Vecht.

Beste Raads- en Bestuursleden,

Zoals bekend dreigt er weer een verslechtering van het openbaar vervoer in onze gemeente. Eerder werden al haltes van buslijn 524 in Breukelen geschrapt, nu is lijn 5 door Zandweg-Oostwaard aan de beurt. Gelukkig heeft het gemeentebestuur, ook gesteund door uw fracties, zich duidelijk  uitgesproken tegen de voorgenomen inkrimping van lijn 5. De Wethouder zou dit ook aan het Provinciebestuur melden. Inmiddels lijken busexploitant Qbuzz en de Provincie (opdrachtgever van Qbuzz) een nieuw plannetje voor te koken: lijn 5 in Zandweg-Oostwaard wordt dan vervangen door een soort regio-flex-tax-bus met bijbetaling. Eventueel met vrijwilligers als chauffeur.

Wij krijgen niet de indruk dat een internationaal bedrijf  (Qbuzz is voor 100% eigendom van de Italiaanse vervoersmaatschappij BusItalia, een onderdeel van de Ferrovie dello Stato Italiane, dat volledig in handen is van de Italiaanse staat) oprecht geïnteresseerd is in goed openbaar vervoer voor Stichtse Vecht. Het lijkt er op dat zij vooral geïnteresseerd is in een maximaal “verdienmodel”.

In andere regio’s wordt met flex-busjes geëxperimenteerd en het lijkt daar een compleet fiasco  te worden. Lange wachttijden, geen vaste opstapplaatsen, extra ritprijs, en slechte aansluitingen met reguliere lijndiensten leiden ertoe dat mensen steeds minder gebruik maken van dit flex-OV en meer de auto gaan gebruiken. En dat geeft dan weer aanleiding om na enige tijd ook deze flex-bus volledig op te doeken. Voor minder mobiele ouderen en andere mensen die slecht ter been zijn, betekent het dat ze meer geïsoleerd raken buiten de samenleving in plaats van er zo lang mogelijk aan deel te nemen.

 Wij hebben op 10 juni bij de Provincie onderstaande vragen ingediend:

Stemmen GS (Gedeputeerde Staten)  en PS (Provinciale Staten)  in met de tussentijdse wijziging in de dienstregeling van lijn 5?

Zijn GS en PS het met ons eens dat de OV-bereikbaarheid van onze kleine kernen van groot belang is voor de inwoners?

Zijn er, naast lijn 5, nog andere buslijnen in onze gemeente waarvan de dienstregeling bedreigd wordt?

Hoe verhoudt de nu door Qbuzz voorgenomen inkrimping van buslijn 5 zich tot het nieuwe collegeakkoord? 

Wat gaan GS en PS er aan doen om buslijn 5 niet in te krimpen bij Zandweg-Oostwaard? 

Wij kregen geen direct antwoord op deze vragen, behalve de mededeling dat de Provincie op 17 september een definitief besluit neemt. Wij zijn echter erg ongerust over dit nog onbekende besluit. Als SP afdeling Stichtse Vecht zijn wij niet in de gemeenteraad vertegenwoordigd, echter wel in de Provinciale Staten. Daarom hebben wij onze Statenfractie hierover goed geïnformeerd en deze zal al het mogelijke  doen om de geplande inkrimping van het OV tegen te houden. Wij vragen u in deze open brief om hetzelfde te doen en de Statenleden en Gedeputeerden van uw partij op te roepen deze inkrimping in Zandweg-Oostwaard tegen te houden en ons openbaar vervoer niet te laten vervangen door een soort flex-bus, die gedoemd is na enige tijd helemaal te worden uitgefaseerd.

Namens het bestuur van de SP afdeling Stichtse Vecht,Tineke de Vries, voorzitter

Bewoners Aldenhof: onze buslijn de dupe van onvolledige cijfers

SP SP VVD D66 CDA Nijmegen 10-12-2018 16:11

Een afgeplakte ov-chipkaartlezer die buiten gebruik is. Reizigers die gratis in kunnen stappen. Een aardige chauffeur die een oogje toeknijpt en meer dan de toegestane 8 passagiers mee laat gaan. Het actiecomité voor buslijn 4 in Aldenhof presenteert een eigen onderzoek naar de reizigersaantallen van de bus, waarmee ze de officiële reizigersaantallen van de Provincie betwisten. Uit dit onderzoek blijkt dat reizigers geregeld niet kunnen inchecken, waardoor de officiële reizigersaantallen lager zijn dan de realiteit. Hiermee hoopt de wijk, samen met de SP, het Gelders provinciebestuur te overtuigen alsnog in het OV in Aldenhof te investeren.

Robertjan van Putten, wijkbewoner en actief in het comité: “Volgens de provincie, die zich weer baseert op cijfers van Breng, reizen er dagelijks maar twaalf mensen met lijn 4. Daarom werd ons voorstel om lijn 4 naar Hatert en het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis te verlengen afgewezen. Terwijl de cijfers van Breng niet kloppen!” De provincie heeft vorige maand een onafhankelijk onderzoek aangekondigd, waarvan de bevindingen pas in het voorjaar verschijnen. Van Putten: “Uit onze eigen steekproef blijkt al hoe onbetrouwbaar de cijfers van Breng zijn. Aldenhof snakt naar een goede busverbinding. Al meer dan een jaar strijden wij, samen met de SP, voor een goede bus in onze buurt. Meer dan 1500 mensen steunen ons. Wanneer gaat de provincie eens luisteren en krijgen we weer een fatsoenlijke busverbinding in de wijk?”

Tussen 15 november en 10 december hebben wijkbewoners uit het comité zelf gepolst in de bus. Geregeld kwam het voor dat de ov-chipkaartlezer niet werkte, waardoor reizigers gratis konden reizen en niet geregistreerd werden. Ook kwam het voor dat er meer dan 8 reizigers waren, waardoor de bus mensen liet staan, of ze juist gratis mee liet reizen. Van Putten: “Soms knijpt de chauffeur dan een oogje toe en mogen er meer dan 8 mensen mee. Dat is heel aardig, maar de ‘boventalligen’ worden dan ook niet geregistreerd. Hierdoor wordt er een papieren werkelijkheid in stand gehouden waarin er maar weinig behoefte is aan lijn 4. Terwijl dat niet de realiteit is. En dan hebben we het nog niet eens over de mensen die lijn 4 links laten liggen sinds hij zo verslechterd is. Die zitten nu thuis of nemen vaker de auto.”

Op 20 maart zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten, waarna er een nieuw provinciebestuur gevormd wordt. De bewoners van Aldenhof hopen daar meer te bereiken dan bij de huidige coalitie van VVD, CDA, D66 en PvdA.

Dankzij SP: ook in 2019 gratis met de bus voor mensen met een minimuminkomen

SP SP GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 09-12-2018 23:39

De afgelopen jaren konden mensen met een minimuminkomen in Eindhoven gratis met de bus. De SP vindt dat heel belangrijk omdat vervoer een basisvoorwaarde is om mee te kunnen doen in de samenleving. We waren afgelopen zomer dan ook blij om in  het coalitieakkoord van PvdA, GroenLinks, CDA en VVD te lezen dat het college ging “zoeken naar middelen om het gratis openbaar vervoer voor minima in stand te houden”.

Maar daarna werd het stil. Daarom ging onze raadsfractie vragen stellen: “hoe staat het ermee?” “Wanneer horen we iets?”. De beide wethouders (Renate Richters van armoede en Monique List van vervoer) konden ons niet geruststellen: de onderhandelingen met het busbedrijf waren vastgelopen en hadden niet tot resultaat geleid. Dat vond de SP niet acceptabel en daarom diende onze fractie, samen met de partijen 50PLUS en LPF,  begin november een motie (zie bijlage) in bij de gemeenteraad met de oproep het gratis openbaar vervoer voor de minima te continueren en zo nodig geld te halen uit de extra opbrengst van de toeristenbelasting.

Naar aanleiding van de discussie in de raad over deze motie gingen de fractievoorzitters in de gemeenteraad, waaronder onze Murat Memis, in gesprek met busvervoerder Hermes. Vervolgens trommelde ons commissielid Dagmar Mous andere fracties op om te bespreken wat we nog konden doen om het gratis busvervoer te redden. Samen met andere fracties hebben we het onderwerp opnieuw op de agenda van de raad gezet. En toen kwam vandaag het goede nieuws: het college heeft opnieuw gesproken met Hermes en nu is er overeenstemming over voortzetten van het gratis busvervoer voor Eindhovenaren met een minimuminkomen. Zeker nu het kabinet vanaf 1 januari het openbaar vervoer nog duurder gaat maken dan het al is zijn we hier heel erg blij mee. We zijn ervan overtuigd dat de druk die de SP op college en raad heeft uitgeoefend hierin een belangrijk rol heeft gespeeld.

Klachtenregen over busvervoer NH Noord – SP stelt maar weer eens vragen

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 16-10-2018 21:30

Tot het uiterste heeft de SP zich verzet tegen de opheffing van buslijnen in Noord-Holland afgelopen zomer. De SP protesteerde samen met talloze groepen gedupeerde buspassagiers. Tevergeefs, want de coalitie van PvdA, D66, VVD en CDA zette de opheffingsplannen gewoon door. Sinds de uitgeklede dienstregeling van kracht is, blijft het klachten regenen. SP-statenlid Marnix Bruggeman verzamelde al het reizigersleed en stelde maar weer eens vragen aan gedeputeerde staten.

Bruggeman noemt in zijn vragen de petitie van Eva Langendijk, Nanda Wever en Joke Biersteker voor het weer laten rijden van de opgeheven buslijn 150 (Alkmaar Station – Nieuwe Niedorp – Winkel – 't Veld – Zijdewind - Schagen Station). De petitie is inmiddels door bijna 1.200 mensen getekend. Ook haalt hij brieven aan uit het Noordhollands Dagblad van onder meer Amber Bregman uit Callantsoog, Ed van Gemst uit Julianadorp, J. Middelkoop uit Egmond aan Zee en R. van Ling uit Heerhugowaard.

Zij uiten in deze brieven hun ongenoegen over de verslechtering of opheffing van respectievelijk de buslijnen 152 (Callantsoog – Schagen), 152 (Julianadorp - Callantsoog), 164 (Egmond – Castricum), 165 in Egmond aan Zee en lijn 6 in Heerhugowaard.

De SP heeft al sinds 2015 tegen de verslechteringen geprotesteerd. Bruggeman: "En ik heb ik weet niet hoe vaak met eerdere schriftelijke vragen gewaarschuwd tegen de opheffingsplannen. Nu opnieuw blijkt hoeveel mensen er zijn gedupeerd, stel ik maar weer opnieuw vragen. Vooral omdat gedeputeerde staten hebben gezegd dat zíj heel tevreden zijn over de nieuwe dienstregeling."

Bruggeman vermoedt dat de klachten slechts het topje van de ijsberg zijn. Hij heeft zelf geen rijbewijs, en moet als statenlid voor werkbezoeken in Noord-Holland Noord nu nog vaker lange stukken lopen omdat de bus is wegbezuinigd. "Maar daardoor weet ik uit eigen ervaring dat een ov-gebruiker lang niet altijd klaagt en verslechteringen gelaten ondergaat." Toch wil hij met zijn nieuwe vragen van gedeputeerde staten weten wat zij gaan doen om het reizigersleed te verzachten. "Dit doet namelijk het imago van de provincie geen goed.  Mensen verwachten dat de overheid voor hun zorgt. Dat geldt ook voor mensen die zijn aangewezen op het openbaar vervoer."

Initiatiefvoorstel: Busstations moeten comfortabeler, te beginnen in Alkmaar

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 29-09-2018 08:00

De meeste busstations in Noord-Holland bieden nauwelijks beschutting tegen regen, wind en kou. SP-statenlid Marnix Bruggeman heeft daarom een initiatiefvoorstel ingediend om de kwaliteit van de busstations drastisch te verbeteren. De provincie is verantwoordelijk voor het busvervoer, maar schuift verbetering van de busstations af op de gemeenten. Tegelijk hield de provincie 50 miljoen over voor verbetering van ov-infrastructuur. De coalitie van PvdA, D66, VVD en CDA hevelde dit geld over naar andere projecten, zoals de aanleg van de omstreden Duinpolderweg.

Een dieptepunt is het busstation van Alkmaar. Daar gaf de provincie anderhalf miljoen voor het asfalteren van de rijbanen voor de bussen. Maar voor de passagiers kwamen er alleen een paar abri's, waar je in wegtocht en bevriest. Ooit was er wel een grote wachtkamer. Maar die zit om onduidelijke redenen al jaren op slot en is in vervallen toestand. Buspassagiers klagen daarover steen en been.

Over het gebrek aan wachtcomfort in Alkmaar stelde SP-statenlid Marnix Bruggeman dit jaar twee keer schriftelijke vragen aan gedeputeerde staten. Daarbij liet hij foto's zien van mooie busstations in Noord-Engeland. Daar worden ze door de provincie worden betaald. De busstations en de looproute naar het treinstation zijn volledig overdekt en voorzien van glazen wanden. De bussen stoppen pal naast de wachtruimte. Passagiers

stappen in en uit de bus door glazen schuifdeuren die alleen open gaan als er een bus staat. Overal is duidelijke bewegwijzering. Er is warme verlichting en vaak een buffet waar je iets te eten of drinken kunt halen. Bruggeman: "Als je ze vergelijkt met de busstations van Alkmaar of Hoorn, dan is het hier gewoon een naargeestige, depressief makende gribus. Bij slecht weer stap je hier verkleumd en kletsnat de bus in." De antwoorden van gedeputeerde staten boden enige hoop op verbetering: "Daarom heb ik nu dit initiatiefvoorstel ingediend."

De provincie geeft wel subsidies aan gemeenten voor wegen en fietspaden. Het initiatiefvoorstel bepleit via dezelfde subsidieregeling óók geld beschikbaar te gaan stellen voor het comfortabel maken van busstations. De provincie is bovendien begonnen met een beleid voor OV-knooppunten. De bedoeling is dat er bij stations meer woningen en kantoren komen om zo het gebruik van het openbaar vervoer aan te moedigen. In de plannen voor OV-knooppunten erkent de provincie dat de (ruimtelijke) kwaliteit van stations­omgevingen vaak te wensen over laat. De SP pleit er daarom voor in elk knooppunt-plan óók een comfortabel busstation op te nemen. In de nu bekende plannen lijkt dit niet het geval.

Zie ook: Openbaar vervoer

SP geeft Connexxion haltepalen de zak

SP SP VVD D66 CDA PvdA Noord-Holland 28-06-2018 21:10

Over ruim drie weken – op 22 juli – worden in Noord-Holland Noord veel buslijnen opgeheven of ingekort. Andere lijnen gaan minder vaak rijden. De SP heeft daartegen al anderhalf jaar geprotesteerd, samen met gedupeerde buspassagiers. Tot nog toe grotendeels vergeefs – omdat PvdA, D66, VVD en CDA de opheffingen blijven steunen. De SP blijft doorgaan met actie voeren. Bushaltes waar straks minder - of helemaal geen bussen meer stoppen voorziet de SP op dit moment van protestzakken (gemaakt van biologisch afbreekbaar plastic).

Zie voor eerder nieuws over de acties van de SP:

Opheffing buslijnen Noord-Holland Noord - helaas – zoals SP voorspelde; acties gaan door

SP komt met statenvoorstel voor behoud buslijnen Noord-Holland Noord

Negentig boze buspassagiers naar Provinciehuis tegen afbraak OV

Actiebereidheid tegen opheffing buslijn 5 Alkmaar De Hoef

Leugenachtig persbericht busvervoer Noord-Holland Noord

SP blijft knokken voor behoud openbaar vervoer in Noord-Holland Noord

SP als enige partij in statencommissie voor behoud van álle buslijnen

Alweer 100 handtekeningen tegen busopheffing Nieuwe Niedorp

SP'ers demonstreren tegen opheffing buslijnen Noord-Holland Noord

Steun de strijd voor behoud openbaar vervoer Noord-Holland Noord! De SP blijft zich inzetten voor behoud van reguliere buslijnen in Noord-Holland Noord. Steunt u ons? Teken de petitie voor behoud van de buslijnen hier.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.