Nieuws van politieke partijen over Partij voor de Dieren inzichtelijk

112 documenten

Mag het licht uit?

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Arnhem 11-12-2023 00:00

Mag het licht uit? Wij hebben vragen gesteld naar aanleiding van een proef met het uitzetten van de straatverlichting in het Spijkerkwartier. Dat heeft veel voordelen: - minder lichtvervuiling - minder energieverbruik - minder materiaalkosten - voordelen voor nachtdieren Bij deze proef waren ook geen onveilige situaties gemeld. We zijn benieuwd of de gemeente ook kansen ziet op andere plekken in de stad over het uitzetten van de bestaande straatverlichting!

Oproep: Doe mee aan de biodi­ver­si­teits­meting in natuur­polder De Esch

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Rotterdam 27-03-2023 00:00

Natuurpolder de Esch is een prachtige groene parel in Rotterdam. Het wilde karakter van de plek geeft de mogelijkheid om je als bezoeker volledig onder te dompelen in de natuur. De Esch biedt een grote verscheidenheid aan bomen, planten, dieren en insecten. Verzet tegen de brug De Natuurpolder de Esch wordt bedreigd door de komst van een brug, een beoogde oeververbinding tussen de Esch en Feyenoord die autoverkeer zal blijven faciliteren. Tot grote onvrede van omwonenden en diverse organisaties. Uit het participatietraject is gebleken dat er gering draagvlak is voor het bouwen van een brug. De meest duurzame optie is een geboorde metrotunnel. Bij een geboorde metrotunnel zal de natuurpolder onaangetast blijven. De Partij voor Dieren staat dan ook zij aan zij met omwonenden. Geschiedenis herhaalt zich Het is niet de eerste keer dat het lot van de Esch onzeker is. In de jaren ‘70 werd al eerder een poging gedaan om de Esch uit te graven. Met behulp van een biodiversiteitsmeting werden de plannen uiteindelijk van tafel geschoven. De kracht van herhaling geldt; daarom zullen we dit nog een keer gaan doen. Draag bij aan het in kaarten brengen van de soortendiversiteit Om de soortendiversiteit in kaart te brengen hebben we jouw hulp hard nodig! Daarom roepen wij vogelaars, insectologen, hobby’isten, wetenschappers, wandelaars en andere geïnteresseerden op om deel te nemen. Door het meten van de biodiversiteit kunnen wij het belang om deze plek te behouden aantonen. Voer je waarnemingen in bij waarneming.nl Log in op de website waarneming.nl. Op deze website is een City Challenge aangemaakt voor de Esch, het doel staat voorlopig op 500 soorten voor 2023. Alle waarnemingen die gedeeld worden op waarneming.nl met locatie de Esch worden automatisch meegeteld in deze challenge. Lepel jij niet zomaar allerlei verschillende planten op? Geen zorgen, want iedereen kan meedoen! Download de app Obsidentify om je op weg te helpen. Wanneer jij met jouw telefoon een foto maakt, bijvoorbeeld een boom, en deze invoert in de app, laat de app jou zien welke soort dit is. Log via de app in met jouw account en met een simpele klik voeg jij jouw waarneming toe aan de website. Oefenen met de Gebroeders Groen Om alvast in de stemming te komen, wordt op vrijdag 31 maart om 14u in de middag een wandeling georganiseerd in de Esch. De Gebroeders Groen, stadsnatuur-biologen geven ons een workshop in het inventariseren van soorten met behulp van de app.

PvdD Buren opent een meldpunt vuur­werk­overlast

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Buren 21-12-2021 00:00

Partij voor de Dieren Buren wil dit jaar, door een meldpunt, laten zien hoeveel mensen zich storen aan en hinder ervaren van harde knallen, onveilige situaties en illegaal afgestoken vuurwerk. Door beter in kaart te brengen waar en wanneer de overlast plaatsvindt en door een overzicht te maken van alle incidenten die worden gemeld, hopen we meer inzicht te krijgen in de reikwijdte en aard van vuurwerkoverlast in Buren. Inwoners van Buren kunnen bij overlast of hinder dit melden via de volgende link: https://www.meldpuntburen.nl

Aan de slag met een autoluwe binnenstad | Leeuwarden

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie D66 PvdA Partij voor de Dieren Leeuwarden 11-09-2020 00:00

In de anderhalvemetersamenleving is het gebruik van de openbare ruimte wezenlijk veranderd.  Aan de ene kant zijn er minder autobewegingen en wordt het openbaar vervoer minder gebruikt. Aan de andere kant hebben de toenemende aantallen voetgangers en fietsers meer ruimte nodig om veilig afstand te houden. Dit speelt met name in de binnenstad van Leeuwarden, waar de publieke ruimte schaars is. Wat PAL GroenLinks betreft is nu dan ook het uitgelezen moment om extra stappen te zetten om de binnenstad van Leeuwarden versneld autoluw te maken.

 

Een autoluwe stad is een gezonde en aantrekkelijke stad

Steeds meer steden kiezen voor een autoluwe binnenstad en dat is ook helemaal niet gek, want eigenlijk zijn er vooral voordelen aan verbonden. Minder autoverkeer draagt bij aan de volksgezondheid. De leefomgeving is prettiger, groener en schoner door minder uitstoot van uitlaatgassen en fijnstof. Sowieso is het gezonder om de auto te laten staan en de fiets of benenwagen te nemen waar mogelijk. Daarnaast bevordert een autoluwe binnenstad ook de verkeersveiligheid: er zijn nou eenmaal minder verkeersongelukken als er minder auto’s rijden.

Een autoluwe binnenstad houdt meer publieke ruimte over voor terrassen, wandelaars en openbaar groen. Dit heeft ook positieve gevolgen voor winkeliers en horeca. Twee jaar geleden werd onder andere de Gran Vía - de grootste winkelstraat van Madrid - autoluw gemaakt tijdens de decembermaand en dat leidde tot een omzetstijging van maar liefst 9.5%.

 

Nieuwe manier van kijken door corona

Door de coronacrisis wordt anders naar de inrichting van de publieke ruimte gekeken. Grote Europese steden als Berlijn, Brussel, Parijs en Milaan kozen er enkele maanden geleden al voor om de rode loper uit te rollen voor fietsers en voetgangers. Zo werden stadscentra omgetoverd tot woonerven, zijn stille autowegen in gebruik genomen als (tijdelijke) fietspaden en zijn er plannen aangekondigd voor uitgebreide fietsnetwerken. Bestuurders van deze steden hebben al aangekondigd dat deze maatregelen om de steden fietsvriendelijker te maken niet weer onderaan de stapel belanden als de coronacrisis voorbij is.

Ook op nationaal niveau zijn er de nodige ontwikkelingen. Onder andere de gemeenteraden van Amersfoort, Amsterdam en Haarlem hebben al stappen gezet richting een autoluwe binnenstad en een groot deel van de binnenstad van Delft en Groningen is al geruime tijd autoluw. Partij voor de Dieren en PAL GroenLinks stelden voor de zomer al schriftelijke vragen over de maatregelen die het college treft om de publieke ruimte in Leeuwarden beter te verdelen tussen voetgangers, fietsers en auto’s.

 

Eerste stappen in Leeuwarden

Ook in de gemeente Leeuwarden zijn de eerste stappen richting een autoluwe binnenstad al gezet. Eerder dit jaar stemde een meerderheid van de Leeuwarder gemeenteraad in met een motie van PAL GroenLinks, D66, PvdA en de Christenunie om de binnenstad voor 2035 zo autoluw mogelijk te maken. Er wordt inmiddels hard gewerkt om het Gouverneursplein, Hofplein, Raadhuisplein en de Eewal en Wortelhaven autoluw te maken en er zijn ook al plannen in de maak voor de Korfmakersstraat.

 

Meer kansen

Wat PAL GroenLinks betreft zijn er nog wel meer mogelijkheden om de stad autoluwer en aantrekkelijker in te richten. Wat te denken van de Voorstreek, de Kelders, de Tuinen, de Tweebaksmarkt en het Ruiterskwartier? Op veel van deze straten is doorgaand autoverkeer nog steeds mogelijk. Wij zouden liever zien dat er geen sluiproutes meer mogelijk zijn, dat er alleen auto’s worden toegelaten voor mensen die in de binnenstad wonen en dat het aantal parkeerplaatsen wordt teruggedrongen ten bate van ruimte voor voetgangers, terrassen en openbaar groen.

Vergroening parkeer­ta­rieven onder de loupe

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren SGP CDA Gouda 31-01-2020 00:00

Via belastingen en tarieven die inwoners aan de stad moeten betalen, kun je een vergroenende werking uit laten gaan op basis van ‘de vervuiler betaalt’. In Gouda gebeurt dat veel te weinig, terwijl wel veel partijen dit in hun verkiezingsprogramma hebben of hadden staan. Dankzij onze motie gaat Gouda nu onderzoeken hoe parkeertarieven de vergroening van de auto’s in onze stad kunnen stimuleren. Jammer genoeg haalde het Collegevoorstel van het parkeerbeleid het die avond niet. Dat zette in op een andere en schone mobiliteit en bij nieuwe woonprojecten zelfs op een ‘nul-norm’ voor parkeren. Maar partijen als het CDA, de CU en de SGP hebben dat laten afzwakken. Zij zijn namelijk bang voor de ‘financiële lasten’ en paaien zo hun kiezers. Wij denken liever in andere lasten waar we Gouwenaar niet mee op willen zadelen: vieze lucht, te weinig ruimte voor groen en auto’s die zowel bij productie als als afval ons milieu waanzinnig belasten. Headerfoto: Stephan Müller from Pexels

Partij voor de Dieren wil verkeers­snelheid van 30 km/uur binnen de ring A10

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Amsterdam 22-01-2020 00:00

Fractievoorzitter Johnas van Lammeren dient vandaag in de Amsterdamse gemeenteraad een voorstel in om de snelheid binnen de ring A10 te verlagen naar 30 km/uur. Dit komt ten goede aan de luchtkwaliteit, verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming. De huidige plannen van het stadsbestuur voor een autoluwe binnenstad leveren tot 40% meer verkeer op voor de hoofdstraten zoals Kattenburg, Van Diemenstraat, Houtman- en Nassaukade. Dat is zeer onwenselijk voor de bewoners van deze straten. De verkeersoverlast en luchtkwaliteit overschrijden daarmee alle normen. 30 km/uur voor een gezonde stad Johnas van Lammeren: “Ruim 30 bewonersorganisaties trokken bij de gemeenteraad terecht aan de bel over de gevolgen van de autoluwe plannen. Het verbeteren van de gemiddelde luchtkwaliteit mag niet als gevolg hebben dat de luchtkwaliteit in andere straten sterk verslechtert.” Als er binnen de ring A10 30 km/uur wordt gereden, dan wordt de luchtkwaliteit overal beter en vermindert de CO2-uitstoot. Ook verbetert de doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers. Een 30 km-zone maakt ook meer fietsstraten mogelijk. Dit is bijvoorbeeld wenselijk bij de Rozengracht. Op die manier is bijvoorbeeld het kappen van de 33 bomen aldaar niet nodig. Luchtkwaliteit nu al heel erg slecht De Partij voor de Dieren is voorstander van de plannen voor een autoluw Amsterdam. Minder autoverkeer is noodzakelijk voor het verbeteren van de luchtkwaliteit. De gevolgen van de autoluwe binnenstad worden nu echter afgewenteld op de bewoners van de ‘hoofdstraten’. In die straten komt door de ‘verkeersknips’ fors meer verkeer. Tijdens een bezoek aan bewoners van de Houtmankade mat Johnas van Lammeren nu al fijnstofwaarden van 81 pm10, terwijl de norm 40 is. Als in deze straten het verkeersvolume (met zo’n 40%) verhoogd wordt, dan is dat zeer onwenselijk. Het plan voor een 30 km-zone biedt een goede oplossing voor dit probleem.

Ja-ja sticker op de brie­venbus

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Arnhem 28-11-2019 00:00

In het vragenuur van de gemeenteraadsvergadering van 27 november zegde wethouder Bouwkamp aan PvdD-fractievoorzitter Leo de Groot toe dat invoering van de zogenaamde "ja-ja"-sticker vanaf zomer 2020 mogelijk is. De gemeente Arnhem werkt aan een raadsvoorstel om deze sticker, in navolging van Amsterdam, in te voeren. De Partij voor de Dieren vroeg hier al in 2016 om. Destijds werd besloten om af te wachten wat de resultaten in Amsterdam zouden zijn. Eindelijk is het dus zover! Invoeren van de "ja-ja"-sticker behelst een zogenaamd "opt-in" systeem. Bewoners geven dan niet meer aan, zoals nu, dat ze géén reclamefolders meer in de bus willen, maar juist dat ze dat wel willen. Verspreiders van reclamedrukwerk mogen dan alleen nog in bussen met zo'n ja-ja sticker hun folders gooien. Je moet eerst cookies accepteren voordat je deze video kunt bekijken

Leidse Ring Noord in de remmen

CDA CDA VVD Partij voor de Dieren Leiden 22-11-2019 13:19

Vorige week donderdag behandelde de gemeenteraad de Leidse Ring Noord. Nadat in de commissievergadering al duidelijk was geworden dat behalve het CDA, enkel de PvdD en de SP tegen het 130 miljoen kostende project waren, bleek het ook in de Raad vechten tegen de bierkaai. De CDA-fractie bracht nogmaals haar bezwaren tegen de Leidse Ring Noord op tafel: een slecht en traag proces, gigantische kosten en een suboptimale oplossing voor het bereikbaarheidsprobleem van Leiden. Raadslid Roeland Storm bracht eens te meer naar voren dat het CDA een groot voorstander is van investeringen in de bereikbaarheid aan de Noordkant van Leiden, maar alleen als de investering daadwerkelijk hout snijdt. De Leidse Ring Noord, die slechts enkele luttele seconden aan tijdswinst voor de automobilist oplevert, doet dit niet, en is daarmee de 130 miljoen gemeenschapsgeld het CDA niet waard. Zeker nu Leiderdorp de snelheid op hun tracé van 70 km/u terug naar 50 km/u leek te willen brengen, is de investering – waarvan Leiden 26 miljoen voor Leiderdorp betaalt – moeilijk te rechtvaardigen. Net als in de commissie stelde het CDA daarom voor om terug naar de tekentafel te gaan, en te komen met een wél doelmatige oplossing. Leiderdorp Afgelopen week kreeg het debat over de Leidse Ring Noord echter een nieuwe dimensie. Waar het CDA in de commissievergadering al voor gewaarschuwd had, vond daadwerkelijk plaats. Sterker nog, onenigheid over de snelheid op Leiderdorps grondgebied bracht het College van Lokale Partij Leiderdorp (LPL), VVD en CDA ten val. Waar de Leiderdorpse CDA en VVD zich aan de afspraak van 70 km/u wilden houden, wilde de LPL van deze afspraak af, en terug naar 50 km/u. Deze crisis bij de buren heeft er voor gezorgd dat het hele project LRN vol in de remmen is gegaan. Zolang Leiderdorp zich niet aan de afspraak van 70 km/u houdt investeert Leiden de afgesproken 26 miljoen niet voor de buurgemeente. En zonder de 70 km/u, daar zijn zelfs de Leidse voorstanders van de LRN het mee eens, is de gehele Ring waardeloos. Het CDA volgt de gebeurtenissen in Leiderdorp en ons eigen Leiden met belangstelling. Wat ons betreft biedt de patstelling een mooie kans om terug naar de tekentafel te gaan, en met een werkende oplossing te komen! Wilt u het CDA iets meegeven, mail dan naar fractie@cdaleiden.nl of neem contact op met CDA woordvoerder Bereikbaarheid & Mobiliteit, Jonathan Provoost, j.provoost@gemeenteraadleiden.nl

Ruim baan voor de fiets

Haagse Stadspartij Haagse Stadspartij Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 20-10-2019 18:24

De Haagse Stadspartij is positief over de fietsstrategie ‘Ruim baan voor de fiets’. Het is hard nodig dat we met andere ogen naar de inrichting van de stad kijken, niet langer uitgaan van de auto, maar het langzaam verkeer met voetgangers en fietsers centraal zetten. Deze nota zet hierin goede stappen waar je niet tegen kunt zijn. Of dit beleid ook echt succesvol wordt, hangt echter af in hoeverre het stadsbestuur ook het lef heeft om de ruimte voor de auto in te perken. Want ‘Ruim baan voor de fiets’ betekent eenvoudigweg: minder ruimte voor de auto!

De nota kon rekenen op brede steun in de gemeenteraad. Ook werd een motie van de Haagse Stadspartij aangenomen om de fietsroute van Laakmolen tot naar het centrum te verbeteren.

In de raadsbehandeling heeft Joris Wijsmuller namens de Haagse Stadspartij aandacht gevraagd voor de standplaatsen van bomen. Fietspaden die geasfalteerd worden vlak langs bomen, gaan namelijk ten koste van de groeiplaatsen. Wethouder Van Asten zei toe dat hij zich gaat verdiepen in onderzoek naar alternatief materiaal voor verharding waarmee ook de standplaatsen van bomen kunnen worden verbeterd, en komt daar in de nieuwe bomennota op terug. Ook heeft de Stadspartij zich uitgesproken tegen een nieuw recreatief fietspad dwars door Natura2000-gebied het Oostduinpark. Het voorstel samen met de Partij voor de Dieren om dit nieuwe fietspad te schrappen, werd echter door de raad verworpen.

Wijsmuller was ongeduldig naar plannen om ruim baan voor de fiets te maken op de Gedempte Gracht als alternatieve route voor de Grote Marktstraat, nu de drukste en meest conflictrijke fietsroute door het centrum. Op de vraag wanneer wij plannen voor herinrichting van de Gedempte Gracht nu eindelijk kunnen verwachten, zei de wethouder toe om de raad hierover in het voorjaar van 2020 te informeren.

Trekfietstracé

Goede en veilige fietsroutes zijn een belangrijke basis voor het fietsbeleid. Het Trekfietstracé is een van de sterfietsroutes en zorgt voor een verbinding tussen Ypenburg en het Centrum en sluit aan op de nieuwe fietsbrug over de A4. Op dit moment wordt onderzocht hoe de oversteek van het Trekfietstracé over de Vliet aantrekkelijker en comfortabeler kan worden gemaakt als alternatief voor de Nieuwe Tolbrug (beter bekend als de Kippenbrug). Maar er is nog een missing link. De inrichting van het Trekfietstracé richting het centrum houdt op bij de brug over de Laak ter hoogte van de Laakmolen. Om deze ontbrekende schakel aan te pakken diende Wijsmuller samen met Robin Smit van de PvdD een motie in met het verzoek aan het college om de route van het Trekfietstracé richting centrum vanaf de Laakmolen tot en met het Rijswijkseplein voor de fietser aantrekkelijker en comfortabeler te maken. De motie werd aangenomen.

De aangenomen motie:

Motie: Van Laakmolen naar het centrum

Indiener: Joris Wijsmuller, Haagse Stadspartij

De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op 17 oktober 2019, ter bespreking van het voorstel Ruim baan voor de fiets, fietsstrategie 2040 (RIS302969).

Constaterende, dat:

• Goede en veilige fietsroutes een belangrijke basis zijn voor het fietsbeleid;

• Het Trekfietstracé een van de sterfietsroutes is en zorgt voor een verbinding tussen Ypenburg en het Centrum en aansluit op de nieuwe fietsbrug over de A4.

Overwegende, dat:

• Er op dit moment wordt gestudeerd naar een goede oplossing voor de oversteek van het Trekfietstracé over de Vliet als aantrekkelijk en comfortabel alternatief voor de Nieuwe Tolbrug (ook bekend als Kippenbrug);

• De inrichting van het Trekfietstracé richting het centrum ophoudt bij de brug over de Laak ter hoogte van de Laakmolen.

Verzoekt het college uitwerking te geven aan het aantrekkelijker en comfortabeler voor de fietser maken van de route van het Trekfietstracé richting centrum vanaf de Laakmolen tot en met het Rijswijkseplein als onderdeel van de planuitwerking voor het Waterfrontpark, en de raad hierover te informeren.

En gaat over tot de orde van de dag

Joris Wijsmuller, Haagse Stadspartij

Robin Smit, PvdD

🥁 😩 Een recordaantal klachten over ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Amsterdam 26-08-2019 15:00

🥁 😩 Een recordaantal klachten over geluidsoverlast van festivals. ✍️ Een geluidsrapport werd niet gedeeld met de gemeenteraad. Waarom? ⁉️ Fractievoorzitter Johnas van Lammeren stelt vragen aan het college.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.