Nieuws van D66 over GroenLinks inzichtelijk

22 documenten

Aangescherpte plannen voor woningbouw vastgesteld

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Arnhem 22-07-2020 15:05

Op 8 juli stelde de raad na een behandeling van vijf maanden het Plan van aanpak Woningbouwontwikkeling vast. Samen met andere partijen heeft D66 veel accenten aan het plan van het college van B&W toegevoegd en bestaande punten aangescherpt. Raadslid Mattijs Loor: “Over dit plan is lang gesproken. Het is de hoogste tijd dat er nu concrete bouwplannen van de grond komen. Het college moet tempo maken in de uitvoering van het woonbeleid.”

Samenwerking tussen marktpartijen en woningcorporaties

De ambities van coalitiepartijen GroenLinks, VVD, D66 en PvdA om de sociale huursector en marktpartijen samen te laten werken aan een evenwichtig woningaanbod, zijn met een amendement aangescherpt. Op basis hiervan moet een stadsakkoord worden gesloten, waarin de partijen afspraken maken over concrete bouwopgaven.

D66: sociale huurwoningen niet allemaal in dezelfde wijk

Mede naar aanleiding van inspraak vanuit de stad, nam D66 het initiatief om géén sociale huurwoningen toe te voegen in die wijken waar al meer dan 60% van de woningen in die sector valt. Helaas verwierp de raad een wijzigingsvoorstel met die strekking van D66 en PvdA. Raadslid Mattijs Loor: “Wij kiezen voor diverse wijken. Bij nieuwe plannen voor Malburgen Oost-Zuid, Presikhaaf West en de Geitenkamp blijven wij pleiten voor het toevoegen van een ander woningaanbod.”

Woonbeleid voor alle Arnhemmers

Er werd nog een veelheid aan andere voorstellen vanuit de raad aangenomen. Zo steunde D66 onder andere een onderzoek naar zelfbewoningsplicht in wijken waar teveel betaalbare koopwoningen worden opgekocht voor verhuur. Ook moet het college voortaan bij de uitvoering van het woonbeleid meer aandacht besteden aan koopwoningen. Tot nu stond vooral de sociale huursector hoog op de agenda. Raadslid Mattijs Loor: “Alle Arnhemmers hebben behoefte aan een passende woning. Ook buiten de sociale doelgroep wordt dat steeds moeilijker. Het college moet zich inzetten voor voldoende woningen voor alle Arnhemmers.” Een voorstel om initiatieven van inwoners voor bijzondere woonvormen, zoals een ‘knarrenhof’ of collectief particulier opdrachtgeverschap, te ondersteunen werd ook aangenomen.

Ook voor studenten

Op de valreep wist D66 ook nog een wijzigingsvoorstel voor meer ambitie voor studentenhuisvesting aangenomen te krijgen. In landelijke cijfers die kort voor de besluitvorming bekend werden, staan géén Arnhemse plannen voor studentenhuisvesting. Dit terwijl het college eerder aangaf die ambitie wel te hebben. Er zijn echter geen getallen bekend of plannen in de maak. De komende periode moet het college, na het wijzigingsvoorstel van D66, samen met studentenhuisvester SSH&, marktpartijen, onderwijsinstellingen en studenten concrete ambities voor studentenhuisvesting uitwerken.

Actuele Motie Anti-racisme – Ine Meeuwis

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP Partij voor de Dieren Noord-Brabant 03-07-2020 12:15

We roepen de politiek in Brabant op stil te staan bij het aanwezige racisme in onze provincie. We zeggen daarmee dat we zelf als politiek het goede voorbeeld willen geven en niet onze kop in het zand moeten steken. Wij dienden de onderstaande motie mede in en zijn tevreden dat hij is aangenomen. Maar nu moeten we ook laten zien dat wij voor een provincie staan waar iedereen vrij is en waar we niemand laten vallen.

De motie:

Actuele Motie Anti-racisme

Provinciale Staten van Noord-Brabant in vergadering bijeen op 3 juli 2020

Constaterende dat:

Wereldwijd, en ook in Brabant, in de afgelopen maand antiracisme-protesten plaatsvonden, waarin mensen van alle huidskleuren en afkomsten protesteren tegen kansongelijkheid, uitsluiting en (institutioneel) racisme; Onze wetten zich verzetten tegen discriminatie maar niet voldoende zijn om negatieve uitingen, uitsluiting en vooroordelen te bestrijden; Spreken uit dat:

Racisme niet komt door slechte intenties van individuen maar een structurele oorzaak heeft; Discriminatie ook begint met onbedoelde uitsluiting van deelname aan activiteiten en beleid (ook provinciaal); Het belangrijk is om hier het publieke gesprek over te voeren; Verder constaterende dat:

Noord-Brabant na Noord- en Zuid-Holland de meeste inwoners heeft van oorspronkelijk Antilliaanse oorsprong in Nederland, en na Noord- en Zuid-Holland en Flevoland de meeste inwoners van Surinaamse oorsprong van heel Nederland; Stichting Keti Koti Tafel rond 1 juli duizenden succesvolle activiteiten organiseerde, ook in Brabant, over hoe het verleden van slavernij doorwerkt in het heden en hoe we samen racisme en vooroordelen kunnen bestrijden; In provinciaal beleid, programma’s en activiteiten tot nu toe nog weinig aandacht is (geweest) voor het slavernijverleden, racisme en discriminatie; Verzoeken Gedeputeerde Staten:

Stil te staan bij racisme en discriminatie in Noord-Brabant, op een manier die past bij de provinciale doelen en activiteiten; Organisaties gespecialiseerd in diversiteit en dialoog, zoals de Stichting Keti Koti Tafel, te betrekken; Daar waar mogelijk ook andere situaties van kansongelijkheid en uitsluiting te betrekken in de Brabantse aanpak; en gaan over tot de orde van de dag.

 

GroenLinks, H. Rooijakkers

SP, M. Everling

D66, I. Meeuwis

PvdA, M. de Kort

ChristenUnie-SGP, H. Vreugdenhil

PvdD,A-M. Vlasveld

Parkeerregime in Rijswijk overzichtelijker

D66 D66 GroenLinks VVD Rijswijk 05-03-2020 19:45

Dinsdagavond 3 maart heeft de gemeenteraad van Rijswijk ingestemd met het versimpelen van het parkeerregime in Rijswijk. Voor D66 Rijswijk is dit goede eerste stap naar een betere invulling van mobiliteit en parkeren in Rijswijk.

Door het nieuwe voorstel wordt het parkeren in Rijswijk overzichtelijker: minder uitzonderingen en meer duidelijkheid.

Concreet is gisteren besloten dat een aantal aparte kleine zones verdwijnen, dat de tijden zoals nu gehandhaafd blijven, dat Te Werve betaald parkeren wordt en dat er over een paar maanden er door heel Rijswijk een uur gratis geparkeerd kan worden bij buurtwinkelcentra en welzijns- en sportverenigingen.

We hebben in eerste instantie een voorstel geprobeerd uit te werken met één vergunning voor alle Rijswijkers. Dat bleek praktisch niet mogelijk door de contractuele afspraken met Q-park rondom In de Bogaard, door de behoeften van ondernemers in de Plaspoelpolder en door de botsende wensen en belangen tussen winkeliers en bewoners bij buurtwinkelgebieden.

En we hebben heel goed geluisterd naar de werkgroepen. Mensen die vanuit verschillende belangen en uitgangspunten, net zoals VVD, GroenLinks en D66, nu tot een gezamenlijk voorstel zijn gekomen. Dat voorstel kon dinsdagavond uiteindelijk tot een meerderheid in de raad rekenen. Daarmee hebben we een eerste stap gezet naar versimpeling van het parkeerregime, goed luisterend naar de behoeften van inwoners en belanghebbenden.

Maar we zijn er nog niet. Er moet een oplossing komen voor maatschappelijke organisaties, sportverenigingen en de betrokken vrijwilligers. Daarvoor komt het College voor de zomer met een oplossing met bezoekersuren.

Nieuw bestuursakkoord Sterke wijken in Sterke stad

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Assen 17-01-2020 08:47

Onze fractievoorzitter Remi Moes sprak tijdens de Raadsvergadering over het nieuwe Bestuursakkoord. Onderstaand zijn tekst.

Het kan verkeren!

D66 staat voor het nemen van de verantwoordelijkheid, zowel in goede als in slechte tijden.  Wij hebben onze ogen niet gesloten voor de harde financiële werkelijkheid, maar we zien ook kansen en mogelijkheden. We staan aan het begin van een periode waarin het tekort aan middelen ons dwingt om keuzes te maken. Juist als er uitdagingen liggen, waardoor er scherpe keuzes gemaakt moeten worden is er lef nodig. D66 is realistische, maar ook een optimistische partij en wij gaan die uitdaging aan.

Met als startpunt het bestuursakkoord: “ Sterke wijken in een Sterke stad”.

Samen met CU, GroenLinks, VVD en SP hebben we de verantwoordelijk genomen voor het besturen van onze stad.  Daarom zijn we trots op deze eerste stap, een gedragen bestuursakkoord met visie op onze mooie stad! D66 is er van overtuigd dat de uitdagingen die er zijn ook dwingt om anders naar zaken te kijken. Dwingt om te zoeken naar andere oplossingen en dwingt om domein overstijgend te gaan samenwerken. 

Wij zien dit bestuursakkoord dan ook als een vernieuwde start voor het college, maar ook voor ons als gemeenteraad. Waarbij wij ervan overtuigd zijn dat ook de andere fracties, PvdA, 50plus, Stadpartij Plop, CDA en lijst Deen, voldoende terug zullen vinden van zaken die voor hun van belang zijn. Kortom, het bestuursakkoord is in onze ogen een startpunt van waaruit we samen met alle fracties kunnen werken aan het herstelplan. 

Het is een vernieuwde start zodat we samen met onze inwoners verder kunnen bouwen aan een krachtig Assen en daarin mogen we geen tijd meer verliezen.  Voor D66 is een collegiaal bestuur van groot belang. Helemaal in een periode waarin de uitdagingen zo groot zijn, dat je samenwerking nodig hebt in het zoeken naar oplossingen. Zowel binnen als buiten het gemeentehuis.   

Assen, als hoofdstad van Drenthe verdient een stevig college. Dat hebben we nu, een college met vijf volwaardige wethouders, een college waarin een goede balans is gevonden tussen kennis, ervaring en bestuurskracht. Een college dat zich nu volledig kan inzetten voor de opgaven waar we voor staan. Wij verwachten dan ook dat ze zichtbaar zullen zijn in onze wijken, maar ook in Den Haag, want een stevige lobby zal nodig zijn om gehoord te worden. 

Drie woorden, uitgesproken door de Nederlandse dichter en toneelschrijver Bredero rond 1600. “Het kan verkeren!”  De dingen blijven niet zoals ze zijn. Met andere woorden, als je verandering wilt kun je daar een bijdrage aan leveren. D66 heeft ervoor gekozen om toe te treden tot het college, gekozen om verantwoordelijkheid te dragen en dat doen we omdat we ons ook de komende tijd blijven inzetten voor onze mooie stad Assen, waarin goed onderwijs, cultuur en sport, bijdragen aan:  “Sterke wijken in een sterke stad.” 

The post Nieuw bestuursakkoord Sterke wijken in Sterke stad appeared first on D66 Assen.

Speech Beppie Smit algemene beschouwing begroting 2020

D66 D66 GroenLinks Tilburg 11-11-2019 13:00

Het DNA van Tilburg gaat voor rauw en wauw “Tilburg is een stad met de kwaliteiten van een dorp: veilig en vertrouwd. Het is een stad met veel kleur en talent waar bedrijvigheid en creativiteit voorop staat. De stad heeft weinig oude bakstenen, maar blinkt uit in eigenzinnige en eigentijdse architectuur. Juist in dit tegendraadse vindt Tilburg zijn DNA.” Aldus het onderzoek van Brabantstadstudie.

Een cadeautje om zo’n onderzoek te ontvangen tijdens de voorbereiden. Met daarnaast de inleiding van de begroting die uitgaat van Tilburgerschap met daarbij 4 waarden. Een mooie rode draad voor onze inbreng met daarbij in totaal 13 vragen:

Waarde 1: Iedereen hoort erbij, doet ertoe D66 Tilburg is trots op de getoonde moed van het college om in te zetten op een Transformatiebuffer binnen het sociaal domein en we zien dat dit zijn vruchten gaat afwerpen in de komende jaren.

Maatschappelijke impact en financiële impact gaan hier hand in hand.

Graag zien wij deze uitdagingen in de komende jaren concreter worden. Daarom hebben we eerder een motie ingediend en gevraagd om daartoe monitoringsinstrument te ontwikkelen. 1 We vragen dan ook het college om ons te informeren over de status van een monitoringsinstrument ten aanzien van de maatschappelijke impact. 

Ook de decentralisaties hebben een flinke impact op onze organisatie gehad. De opbrengsten van een goede lobby richting het Rijk zijn aanzienlijk.

Om de inspanningen en resultaten van een gezonde en gelukkige stad ook naar inwoners toe zichtbaar te maken, hebben D66, Ons Tilburg en GroenLinks bij de perspectiefnota een motie ingediend die hiertoe oproept. Wij zijn benieuwd naar de uitvoering hiervan. 2 Hoe wil het college samen met partners in de stad zichtbaar uiting geven aan de ambitie ‘gezond en gelukkig’?

Daarnaast wil ik toch even stilstaan bij de actualiteit binnen de jeugdzorg, goed dat het belang van de regionale samenwerking wordt erkend maar jammer dat dit top-down wordt opgelegd door het rijk. Geef de gemeentes de tijd en vooral de ruimte om het zo goed mogelijk weg te zetten samen met de professionals.

En dan de sportambities. Door de status van Tilburg geeft de begroting weinig ruimte om deze te verwezenlijken. Helaas zullen er het komende jaar daarin wel keuzes gemaakt moeten worden.

3 Wij zijn als fractie dan ook benieuwd wanneer de uitvoeringsplannen van bijvoorbeeld de accommodaties gaan komen om zo duidelijkheid te kunnen geven aan alle sportverenigingen wat hen te wachten staat. Wethouder kunt u hier al iets over zeggen?

En dan kunnen we als onderwijspartij alleen maar trots zijn op onze LEA die net is vastgesteld en we grijpen iedere gelegenheid aan om mensen te enthousiasmeren voor (en ik spreek uit ervaring) het mooiste vak dat er is. Want dat is hard nodig. Daarom kijken we uit naar het onderwijshuisvestingsplan, want een uitdagende werkomgeving draagt ook bij aan gelukkige leerkrachten.

Waarde 2: Gelijkwaardig deelnemen, je hebt recht op bestaanszekerheid Een van de richtingwijzers van D66 is “geloof in de eigen kracht van mensen”, dat doen we en blijven we doen. Maar onderzoeken leren ons, dat geen geld hebben zoveel denkruimte en energie kost, dat die mensen extra geholpen zouden moeten worden. Juist daarom is het heel goed dat het college werk maakt van een bestaanszekerheidsbeleid en inzet op maatwerk en individuele gesprekken. We zijn blij dat het college hierbinnen uitvoering geeft aan onze motie over energiearmoede.

De afgelopen jaren heeft D66 een flinke impuls gegeven aan de culturele sector. Ook dit jaar kunnen we in de begroting lezen dat we gaan investeren, bijvoorbeeld in de verbouwing van de nieuwe vorst en in het burgerinitiatief voor meer cultuur in de Reeshof.

Wat niet duidelijk in de begroting staat is de keuze om de indexering van de subsidies niet gelijk te laten lopen met de indexering van de huurprijzen, waarover de heer van Steen zojuist heeft ingesproken. Om onze controlerende en kaderstellende rol als raad goed te kunnen uitoefenen is het nodig dat dit soort beslissingen en de gevolgen er van duidelijker in de begroting staan. 4 Ziet het college nog andere mogelijkheden om de culturele instellingen voor 2020 tegemoet te komen? Wij nemen de oproep van de heer van Steen in ieder geval ter harte: we gaan er op toe zien dat we in het voorjaar bij de nieuwe cultuurplanperiode ambitieuze en gezonde keuzes maken.

Waarde 3: Veilig en onbelemmerd bewegen ongeacht herkomst, geaardheid of anderszins “Hier adem ik vrij en voel ik mij gelukkig”, sprak koning Willem II uit bij zijn tuinhuis. Dit sluit naadloos aan bij het onderwerp waar D66 aandacht voor vraagt: schaamteloos jezelf mogen zijn zonder een vorm van onveiligheid.

We hebben dan ook het volste vertrouwen in de aanpak van de burgemeester op het gebied van veiligheid. We kennen uw toezegging dat u zich bij de Raad zult melden als de beschikbare handhavingscapaciteit onder druk komt te staan en het siert u dat u – in deze tijd van schaarste – zich niet onnodig om meer geld komt melden. 5 Maar weet u zeker dat de handhavingscapaciteit op orde is? We willen structureel uit de top-20 van meest onveilige steden blijven. Meld u als dat nodig is!

En dan emancipatie, Tilburg herbergt verschillende organisaties die zich al decennialang inzetten voor zowel voor mannen, vrouwen als LHBTI’ers. D66 is trots op deze organisaties en vindt dat zij een belangrijke bijdrage leveren aan onze ambitie bij het streven naar een inclusieve stad.

Dit is de reden dat D66, samen met vele andere partijen, bij de perspectiefnota een motie heeft ingediend. We hebben daarover nog wel een paar vragen: 6 hoe borgt u de expertisefunctie op het gebied van emancipatie in Tilburg? Hoe gaat u dit in de praktijk brengen?

7 emancipatie is breed begrip. Dit gaat over mannen, vrouwen, LHBTI’ers, immigranten, etc. Op welke onderdelen gaat de wethouder een nadere ambitieuze emancipatie-agenda ontwikkelen en Waar is deze keuze op gebaseerd?

Waarde 4: Iedereen draagt bij aan een schoon, heel, groen en veilige omgeving We zijn flink op stoom in het realiseren van de grote projecten. Ook D66 maakt zich uiteraard zorgen over de overschrijdingen die bij dit soort projecten – niet alleen in Tilburg maar ook landelijk – moeilijk te voorkomen zijn. Goed dat er nu een structureel plan van aanpak is om dergelijke overschrijdingen in de hand te houden. Graag uw uiterste inspanning om dat tot een succes te maken en hou de Raad geïnformeerd!

Daarnaast is het goed te zien dat we de aanpak biodiversiteit en bescherming natuurwaarden hoog op de “urgenda” hebben. Terecht. Graag wil D66 zien dat we onszelf een vergroeningsopdracht opleggen en het nadrukkelijke verzoek aan het college is of hij kans ziet het minimum percentage groen in de stad te verhogen naar meer, 8 Kan dat?

Onder deze waarde past ook het vormgeven van de Tilburgse kijk op de Omgevingswet. Maar de oproep van D66 is er voor te waken dat het proces ook een kans is tot bestuurlijke vernieuwing, iets waar onze stad zo naar snakt. Laten we die kans niet missen. 9 Graag uw inschatting of we op koers liggen.

Komend jaar investeren we de eerste 6,5 miljoen euro uit het Tilburgs Klimaatfonds aan een twintigtal projecten. D66 is blij dat het Klimaatfonds begint te draaien, maar roept het college tegelijkertijd op om ambitieus te blijven en vaart te blijven maken. Nog 13,5 miljoen euro ligt ongeduldig op de plank te wachten. 10 Het college heeft eerder aangegeven dat het Klimaatfonds zou kunnen doorgroeien naar 70 miljoen euro. Hoe ziet het college deze ontwikkeling concreet voor zich?  

Ook door de ambitieuze stedelijke ontwikkeling bouwen we aan een toekomstbestendig Tilburg. We investeren in de Spoorzone en het kernwinkelgebied en maken geld vrij voor het continueren van ruimtelijke verkenningen rond de Kennis-as en het Museumkwartier.

Maar zoals we weten is het een krappe begroting, 11 hoe zorgen we ervoor dat we in de stedelijke ontwikkeling de ambities voort kunnen zetten. We constateren dat voor de korte termijn alle ambities met deze begroting financieel gedekt zijn, maar hoe zit het op de wat langere termijn?

12 Wanneer neemt u ons mee in het aangekondigde Tilburgs Meerjareninvesteringsplan?

D66 is erg enthousiast over de steeds concreter wordende plannen voor de Koningswei en het Stadsforum, en de daarmee samenhangende plannen voor de inrichting van de cityring. Door groots én in kansen te durven denken, verbeteren we het verblijfsklimaat in het centrum van onze stad.

Tegelijkertijd willen we het college blijven aanjagen, om in de geest van het bestuursakkoord, verdere stappen te zetten in het weren van sluipverkeer in de binnenstad en zo het verblijfsklimaat verder te versterken. 13 Welke concrete plannen heeft het college hiervoor? Daarnaast willen we het college oproepen om de extra openbare ruimte die vrijkomt zoveel mogelijk te vergroenen. Dit voorkomt hittestress en zorgt voor een fijne beleving.

En dan nu onze moties op deze begroting Tilburg moet vanuit de overheid steeds meer zaken oppakken terwijl we er minder budget voor krijgen. Zonder de bezuinigen van het rijk hadden we onze extra investeringen niet nodig gehad, waren we mooi op 0 uitgekomen. Dat is zuur.

In tijden van krapte heb je de neiging om stil te gaan staan, terwijl beweging je juist verder brengt. Daarvoor is financiële armslag vereist, juist om maatschappelijk impact te kunnen maken. Binnen het sociaal domein wordt hier al hard aan gewerkt. D66 zal een motie indienen die oproept ook op andere beleidsdomeinen een innovatie aanpak te ontwikkelen die moet leiden tot meer impact en meer financiële middelen voor onze andere ambities.

Daarnaast wil D66 toewerken naar een opener en transparanter gemeente Tilburg. Hiermee wordt het belang van openbaarheid van publieke informatie voor de burger, het bestuur en de economische ontwikkelen beter gediend. Tilburg moet hierbij wat D66 betreft een koplopersrol pakken. Op basis van informatieve vragen, alsmede een expertmeeting, blijkt dat de gemeente Tilburg juist tot de achterhoede behoor. Daarom dienen we een motie in om de gemeente op dit onderwerp in de juiste stand te krijgen.

En dan terug naar het DNA van de stad De liefde voor Tilburg groeit, 75% van de Tilburgers wil hier blijven wonen, en maar liefst 20% wil naar het stadscentrum verhuizen. Het Tilburgerschap groeit, we gaan voor rauw en wauw.

 

D66 komt uit de kast

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Zutphen 11-10-2019 18:16

Vandaag op National Coming Out Day is het moment om als fractie een vergissing toe te geven. In de raadsvergadering van 8 juli werd het budget Regenbooggemeente besproken. D66 was oorspronkelijk samen met GroenLinks en de VVD initiatiefnemers om van Zutphen een regenbooggemeente te maken. Op het moment van deze raadsvergadering hebben wij tegen dit budget gestemd. Vanwege de financiële situatie van de gemeente Zutphen. Eigenlijk gelijk al na stemming knaagde dit aan onze fractie. We hadden beter, net zoals de fractie heeft gedaan bij het initiatief fiets parkeren, met een stemverklaring kunnen instemmen. Zoals het CDA al zei:” niet het geld boven de liefde stellen.”

Gelukkig is het initiatiefvoorstel wel aangenomen in de raad en kunnen de initiatieven zoals het programma Schoolout op de scholen of de Inclusieve cafés in het Genietcafé doorgaan. Vandaag op National Coming Out Day wil D66 aangeven onverminderd achter Zutphen regenbooggemeente te staan.

National Coming Out Day blijft belangrijk. Om goed stil te staan dat vrijheid en eigen keuze voor seksualiteit een van de kernen is als het om zelfbeschikking gaat. Homoseksualiteit is namelijk nog steeds niet gewoon. Veel mensen voelen nog ongemak als ze erover praten of twee mensen van hetzelfde geslacht hand in hand zien lopen. Onder homoseksuele jongeren komt zelfmoord vaker voor dan onder andere jongere Als een dag als vandaag maar een beetje helpt om andere te laten begrijpen hoe moeilijk het is om uit de kast te komen en de tolerantie weer laat toenemen is dat al een succes!

Reactie D66 op stoppen samenwerking Groep de Mos

D66 D66 GroenLinks VVD 's-Gravenhage 02-10-2019 14:46

D66 is samenspraak met de coalitiefracties tot de conclusie gekomen dat verdere samenwerking met Hart voor Den Haag / Groep de Mos niet langer mogelijk is. De Rijksrecherche doet onderzoek naar twee wethouders en een raadslid van die partij. Het onderzoek richt zich op ambtelijke corruptie, omkoping en schending van het ambtsgeheim De fracties van D66, VVD en GroenLinks vinden dat Den Haag boven alles moet kunnen vertrouwen op een integer stadsbestuur dat boven alle verdenkingen verheven is, en dat de belangen van alle Hagenaars dient. Het stadsbestuur heeft op het gebied van integriteit een voorbeeldrol, en die kunnen we in de huidige samenstelling van de coalitie niet waarmaken naar de stad.

Gesprekken die hierover vandaag met Hart voor Den Haag / Groep de Mos zijn gevoerd en het door hen uitgegeven persbericht hebben geleid tot het besluit om de huidige samenwerking met Hart voor Den Haag / Groep de Mos in deze coalitie per direct te beëindigen.

Het nieuws van het onderzoek van de Rijksrecherche trof onze fractieleden en wethouders pijnlijk. De samenwerking tussen onze vier partijen was gestart met formatiegesprekken waarbij integriteit en integer handelen zeer hoog op de agenda stonden. De uitkomst van deze gesprekken hebben we ook in het coalitieakkoord opgenomen: “Ook hebben we oog voor de kwetsbaarheid van het openbaar bestuur op dit punt: een succesvolle aanpak begint bij een weerbaar en integer eigen bestuur en organisatie”.

Wij wijzen in dit verband ook op de brief van de formateur dhr. Wiegel aan de gemeenteraad waarin hij het belang dat wij allen hechten aan integriteit benadrukte: “Daartoe hebben wij nadrukkelijk stilgestaan bij de gewenste bestuurscultuur. Integer bestuur is wezenlijk. De vier partijen zijn het met elkaar eens dat de waarde van integriteit betekenis krijgt in hun handelen”.

Wij vinden het belangrijk dat er vanavond een debat plaatsvindt over de ontstane situatie en realiseren ons dat er daarna hard gewerkt moet worden aan een stabiel stadsbestuur dat kan rekenen op een meerderheid in de Haagse gemeenteraad.

The post Reactie D66 op stoppen samenwerking Groep de Mos appeared first on Onze stad.

Rob Jetten – Bouwen aan het Nederland van de toekomst (APB 2019)

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Nederland 18-09-2019 18:27

Rob Jetten – Bouwen aan het Nederland van de toekomst (APB 2019)

Lees hier de inbreng van D66-fractievoorzitter Rob Jetten tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen 2019.

Ook namens mijn fractie wil ik mijn medeleven betuigen aan de familie en nabestaanden van advocaat Wiersum die vanmorgen in Amsterdam op een hele laffe wijze is doodgeschoten. Als we de eerste berichten mogen geloven, is dit een aanval op onze rechtsstaat. Waarbij niet alleen kroongetuigen, maar ook advocaten die mensen bijstaan in strafzaken het leven niet meer zeker zijn. En ik dank de minister voor de eerste brief die hij vandaag naar de Kamer heeft gestuurd. Ik vertrouw erop dat alles op alles wordt gezet om de onderste steen boven te krijgen.

Voorzitter,

De Algemene Beschouwingen van een fractievoorzitter van een coalitiepartij kennen doorgaans een vast stramien. De behaalde resultaten van het kabinet worden met gepaste trots opgesomd. De oppositie voorgehouden dat er al veel voor elkaar is gekregen. De bewindspersonen krijgen eventueel een pluim op de hoed. Verwijzend naar een rapport wordt natuurlijk wel nog even benadrukt dat ‘we er nog lang niet zijn’.

Ga ik dat helemaal anders doen? Het is mijn eerste keer, dus ik ga het proberen. Maar of ik de verleiding kan weerstaan, dat kan ik niet beloven. Ik vind het wel comfortabel dat het hier een tikkeltje voorspelbaar is. Een oase van rust en orde.

Eerlijk is eerlijk: politieke kalmte past mijn radicale fractie normaal gesproken niet. Maar nu ben ik er blij mee. Want wij staan in Nederland in het oog van een wereldstorm. De Verenigde Staten en China voeren een roekeloze handelsoorlog. Rusland raast in onze Europese achtertuin. En de regisseur van Brexit verdient inmiddels een Oscar voor beste horrorfilm. Hier in Nederland, in het oog van de storm, kan ook wel eens een windje opsteken. Tussen partijen. Binnen partijen. Baudet heeft het over de ‘brokstukken van onze beschaving’. Maar kijk, voorzitter! Samen brengen we hier wel iets tot stand.

Ons pensioenstelsel is gered voor de toekomst. Mede dankzij de samenwerking tussen coalitie en de PvdA en GroenLinks. Nederland heeft nu het eerste concrete klimaatplan van de wereld. Mede dankzij de inzet van natuurorganisaties én bedrijven. Een kinderpardon: gevluchte, hier gewortelde kinderen mogen blijven. Mede dankzij een moedige stap van het CDA. Het bedrijfsleven gaat betalen voor de lastenverlichting van mensen. Mede dankzij een flexibele wending van de VVD. En grote bedrijven als Shell gaan voortaan gewoon winstbelasting betalen. Dankzij het initiatief van collega-Kamerlid Bart Snels.

U ziet, dames en heren in Vak K, nu heb ik het toch gedaan. Ik kon de verleiding om de successen van het afgelopen jaar op te sommen nu al niet weerstaan. Maar dat doe ik voor u! Want u moet weten: Volgens de laatste peilingen bent u populairder dan ooit. De kiezers van Asscher en Klaver worden almaar enthousiaster. Nu die van Thieme nog. Maar sinds vorige week weet u: daar wordt hard aan gewerkt door mijn fractie!

Voorzitter,

Ik ben nu bijna een jaar fractievoorzitter. Na een stevige inwerkperiode, sta ik hier vandaag voor mijn eerste Algemene Beschouwingen. Al een stukje minder zenuwachtig dan voor mijn eerste interview met Frits Wester.

Van alle dertigers in dit debat zit ik het nog het dichtst bij de twintig. Dat verklaart wellicht de energieke start van mijn fractie na de zomer. Die heeft —zo heb ik gemerkt—tot wat ongemak geleid. Maar voorzitter, dat vind ik een mooi compliment. Voor mij gaat politiek over meer dan de dagelijkse verontwaardiging. Of de gevatte tweet. Politiek is meer dan kalmpjes aan managen, een procentje bijplussen in beleidskaders en plaatjes met gemiddelde koopkracht. De politiek is er – in mijn ogen – om de grote vraagstukken niet uit de weg te gaan, maar om juist te durven agenderen. Vraagstukken over leven en dood. Zoals Pia Dijkstra doet met haar wet voltooid leven. Vraagstukken over emancipatie en gelijke kansen. Zoals Vera Bergkamp doet met een pleidooi voor een tijdelijk vrouwenquotum. Of de simpele erkenning dat voor internationale problemen geen nationale oplossingen bestaan. Dat Europese samenwerking ons niet verzwakt, maar versterkt.

Soms komen de grote vragen ongevraagd op ons af. Dat is nu het geval. Om de natuur te beschermen moeten we de uitstoot van stikstof drastisch naar beneden brengen. Maar hoe? Willen we minder huizen bouwen? Minder natuur? Minder treinen? Minder vee? Mijn fractie maakt een keuze. Wij willen de veestapel halveren, zodat we meer huizen kunnen bouwen voor jonge gezinnen. Van biggen naar bouwen. De overheid moet boeren helpen met afbouwen of doorgaan voor eerlijke prijzen. Wie het daar niet mee eens is daag ik uit een visie ernaast te leggen. Een keuze. Welke keuze dan ook! Daar begint het debat.

Waar het mij om gaat, bij al deze grote kwesties, is dat politici laten zien waar zij voor staan. Dat wij hier in de politieke arena maatschappelijke discussies aanjagen en durven te beslechten. En ja, als radicaal-liberaal én als dertiger ben ik ongeduldig. Ik ga de toekomst hopelijk nog een stuk langer meemaken dan sommigen van u in Vak K. Laat staan de jongste generatie die de straat op gaat voor de bescherming van onze planeet.

Van mij dus geen lezingen over stilstand en behoud. Wat mij betreft richten we onze blik niet op onze schoenen, maar op de horizon.  Laten we kijken naar de horizon. Hoeveel kinderen moeten nog astma krijgen voordat we serieus werk maken van schone lucht? Hoeveel kinderen moeten nog starten op school met een taalachterstand voordat we eindelijk een vuist maken voor eerlijke kansen? Hoeveel Amerikaanse bedrijven moeten onze privacy schenden voordat we de techreuzen gaan aanpakken? Hoeveel dieren moeten levend verbranden in een stal voordat we ons realiseren dat het zo niet langer kan met die bio-industrie? Hoe lang kunnen we nog wegkijken van racisme voordat we zeggen: samen zijn wij Nederland en dit is de eenentwintigste eeuw? En hoeveel mannelijke premiers moeten we nog zien langstrekken voordat er eindelijk een vrouw aan het roer staat van vak K?

De geschiedenis leert dat wij Nederlanders op het cruciale moment antwoord kunnen geven op de grote vragen. Na de Tweede Wereldoorlog stonden we aan de wieg van de Europese Unie. Toen de dijken braken bij de Watersnoodramp hebben we de Deltawerken gebouwd. En toen zich in de jaren zestig nieuwe energiebronnen aandienden, stapten we in slechts vijf jaar over van kolen naar gas. Nu is er weer zo’n cruciaal moment.

De economie van vroeger brokkelt af. Van Rotterdam tot de Tweede Maasvlakte ligt veertig kilometer petrochemie dat zichzelf opnieuw moet uitvinden. En de Groningse gaskraan gaat eindelijk dicht. We moeten dus op zoek naar nieuwe welvaart. Een nieuwe economie. De nieuwe generatie mag niet de dupe worden van het beleid van nu. Daarom stel ik met Gert-Jan Segers een generatietoets voor om bij alle toekomstige wetten na te gaan of ze wel eerlijk zijn voor jongeren.

Maar dat is lang niet genoeg. Het gaat er nu echt om spannen. Kiezen we voor behoud? Of voor optimisme en investeringen?

D66 wil investeren. Investeren in de nieuwsgierigheid van Eindhoven. In de biotechnologie van Delft. In de energie van Rotterdam. Het kweekvlees van Maastricht. De aardappelen van Wageningen. De ontdekkingen van Leiden. En de branie van Amsterdam. Nu is het moment om de daad bij het woord te voegen. Als we worden betaald om geld te lenen, moeten we investeren in de toekomst. Wij zijn geen samenleving van renteniers, maar van pioniers.

Het is goed dat dit kabinet dat nu ook ziet. Maar dan zeg ik wel tegen de ministers in Vak K: Het geld moet snel naar concrete projecten. Trek de Noord-Zuid lijn door naar Schiphol. Verbind de Randstad met lightrail. Investeer in vakonderwijs, wetenschap, kennis en innovatie voor de start-ups en scale-ups van morgen. En laat het denken daar niet ophouden. Laat elektrische vliegtuigen als eerste uit Nederland opstijgen. Laat kunstmatige intelligentie nieuwe deuren openen voor kankeronderzoek. En breng de gezondheid van onze planeet in kaart met ruimtesensoren.

Kan de premier toezeggen dat het investeringsfonds concreet zal worden gebruikt voor wetenschap en innovatie? En kan hij beloven dat het kabinet uiterlijk eind dit jaar een concrete investeringsagenda naar de Kamer stuurt, zodat het geld volgend jaar kan gaan rollen?

Ja, er zijn grenzen aan de groei. De stikstofcrisis heeft dat nog eens duidelijk gemaakt. Maar soms is slim sterker dan groot. David versloeg Goliath. Ajax klopte Juventus. Én Real Madrid. Het kan. Als we een begin maken.

Als we die nieuwe economie tot stand brengen, dan moet het kansen bieden voor iedereen. We hebben te lang gedacht dat het met meer welvaart wel goed zou komen. Maar de vruchten van de economische groei komen niet bij iedereen terecht. De ongelijkheid groeit. Ik zie dat om mij heen gebeuren.

Zelf had ik geluk. Als jonge leidinggevende bij ProRail kreeg ik kansen en zekerheid met een vast contract. Tegelijkertijd zag ik hoe mijn zusje, die in de zorg werkte, flexcontract na flexcontract afliep. Voor haar was een hypotheek lang ver weg. Zij hoort tot een groeiende groep jonge mensen—theoretisch- of praktisch opgeleid—die druk ervaart. Prestatiedruk, bindende studieadviezen en onnodige selectiecriteria in het onderwijs. Onzekere banen, torenhoge huren en een heftige combinatie van werk en privé. Hoe geven we die nieuwe generatie weer kansen en zekerheid in de 21ste eeuw? Dat doen we in de eerste plaats door de ramp op de woningmarkt het hoofd te bieden. De zekerheid van een dak boven je hoofd is geen voorrecht. Het is een recht. De maatregelen die het kabinet gisteren heeft aangekondigd zijn een goede stap. Twee miljard investeringen om de woningmarkt aan te jagen. Speculanten en beleggers aanpakken; starters helpen. En natuurlijk vooral: bouwen, bouwen, bouwen.

Als een huis weer bereikbaar is, moeten mensen ook weer zeker zijn dat werken loont. Het dreigement van de minister-president aan de grote bedrijven om hun belastingverlaging te schrappen als de lonen niet stijgen, bleek geen lege huls. Dat is vast voor ons allemaal een beetje wennen. Mijn fractie gaat er vanuit dat zijn waarschuwing ook voor 2021 geldt. Is de premier het met mij eens dat een loonstijging van 2.5% veel te laag is?

Als werken gaat lonen, dan moet de arbeidsmarkt ook weer in balans. Mensen moeten kunnen kiezen of ze mét of zonder baas willen werken. Vrijheid als keuze, en niet als toevlucht. Maar dan moet die vrijheid wel blijven lonen. Het kabinet verkleint nu het fiscale verschil tussen zelfstandigen en werknemers. Mijn fractie wil een garantie van het kabinet dat de opbrengst van die maatregel ook bij zelfstandigen blijft. Kan de premier die geven?

Zonder goed onderwijs geen gelijke kansen. Het onderwijs is een paspoort voor de toekomst. En het lerarentekort dat we nu zien, is een maatschappelijke crisis. Dat heeft in de eerste plaats met geld te maken en de onderhandelingen over de cao tussen scholen en vakbondsbesturen. Ik wil het kabinet oproepen om nog eens heel goed te kijken naar welke rol het kan nemen bij het vlottrekken van deze cao-onderhandelingen. En daarbij is wat mij betreft alle creativiteit nodig. Ik ben heel blij om te horen dat zo’n oproep vandaag eigenlijk door alle partijen wordt gedaan. Naast de onderhandelingen over de cao, moeten we ook kijken hoe de inzet voor de verlaging van de werkdruk uitpakt en hoe we dat verder kunnen continueren.

Ik was met een aantal collega’s afgelopen voorjaar bij de manifestatie op het Malieveld en sprak daar met heel veel leraren die blij waren met de inzet voor werkdrukverlaging. Omdat ze bijvoorbeeld op school voor het eerst in jaren weer een conciërge konden aanstellen, die allerlei nuttige klusjes in het schoolgebouw doet zodat leerkrachten zich kunnen focussen op het voorbereiden en geven van lessen. Wat kan het kabinet nog meer doen om de werkdruk te verlagen en meer mensen te verleiden om misschien hun tijdelijke contracten om te zetten in vaste contracten en hun deeltijdcontacten om te zetten in voltijdcontracten? Want we hebben al die creativiteit nodig om dat lerarentekort op te lossen.

Voorzitter,

Ik groeide op in een modern, vrolijk en veelkleurig Nederland. Een open en tolerant land van mensen met alle soorten achtergronden, paspoorten, dromen en ambities. Een land van iedereen. Maar gaandeweg is die openheid onder druk komen te staan. Transgenders die bij Uber worden geweigerd ervaren uitsluiting. Joden die horen dat de ruiten van hun ontmoetingsplaats zijn ingegooid, herkennen de donkere patronen van de geschiedenis. Geboren en getogen Nederlanders die te horen krijgen dat ze zich moeten invechten, herkennen die patronen evengoed.

Conservatieve politici hebben van het uitbuiten en aanjagen van alle soorten onbehagen hun verdienmodel gemaakt. Al bijna twintig jaar is het bij elk probleem alle ballen op elke moslim. Niet alleen nieuwkomers, maar ook de derde en vierde generatie. Nederlanders die hier wonen die worden gewantrouwd. Wie liefde of loyaliteit voelt voor het land van haar voorouders zou geen volwaardige Nederlander kunnen zijn. Maar dat miskent de essentie van identiteit. Die is altijd meervoudig en gelaagd. Ik ben Brabander, Nederlander, Europeaan, politicus, homo, zoon én Feyenoorder. Allemaal tegelijkertijd.

Het miskent óók de essentie van Nederlanderschap. Dat staat niet vast. Het is een gedeelde zoektocht die continue aan de gang is. Eigenlijk had ik gedacht dat het een andere kant op zou gaan in de conservatieve hoek. Vijf jaar geleden las ik over een jonge, veelbelovende CDA’er die een wat meer liberale opvatting leek te hebben over identiteit. Hij zei in het buitenland getroffen te zijn door de kracht van diversiteit. Maar wat is er gebeurd met die verlichte ziel? Nu diezelfde verlichte ziel wordt getipt als CDA-leider drukt hij zich uit in luie sombermans-anekdotes over onaangepaste migranten. Dat soort woorden hebben gevolgen in de echte wereld.

Ik denk aan een hier geboren vriend die bij een sollicitatie het compliment kreeg dat hij wel “heel goed Nederlands sprak”. Een voorbeeld uit duizenden. Wie in dit land met een Arabische achternaam solliciteert maakt drie keer minder kans op het krijgen van een baan als iemand met een Nederlandse achternaam die zich met een strafblad. Laat dat even op u inwerken. Drie keer zo weinig kans.

We hebben nu dus een duidelijke opdracht. Een beschaafd alternatief bieden. Dat alternatief bestaat in een nieuwe houding. De politiek moet het hele verhaal vertellen. Dat het onacceptabel is als religieuze extremisten kinderen indoctrineren met haat. Dat we hard moeten optreden tegen radicalisering. Maar ook dat alle migrantengroepen een hoger onderwijsniveau halen dan ooit. Dat nieuwe Nederlanders niet alleen naar de huisarts gaan, maar steeds vaker zelf huisarts worden. En bovendien dat Nederlanders, van welke generatie dan ook, hier thuis zijn.

Kan de premier hier daarom morgen verschijnen als premier van alle Nederlanders? Wil hij zijn vertrouwen uitspreken in de mensen die van Nederland hun thuis hebben gemaakt? En wil hij dan namens zijn kabinet vertellen wat het gaat doen om de laatste grote drempels weg te nemen voor Nederlanders met een migratieachtergrond die keer op keer worden geweigerd als ze solliciteren voor een stage of baan?

Voorzitter,

De politiek is er om de grote vragen te stellen en te beantwoorden —vragen van vrijheid, gelijkheid, tolerantie, leven en dood. Maar die vragen gaan ook over vertrouwen in de overheid, toegang tot het recht en de kwaliteit van onze democratie.

Vertrouwen in de overheid begint met de kwaliteit van de dienstverlening. Ik zou eigenlijk een vraag willen stellen aan iedereen in vak K. Wie van u heeft GEEN problemen met een uitvoeringsorganisatie? Dat zijn er inderdaad maar heel weinig, zelfs niemand. En voorzitter, dat is wederom iets waar we gelukkig om kunnen lachen, maar ook heel pijnlijk. Dat dus heel veel Nederlanders, of ze nu een rijbewijs of toeslag aanvragen, niet de dienstverlening krijgen die wij van de overheid verwachten. En dan moeten we heel terecht een spiegel voor onszelf houden, want dat ligt niet aan de hardwerkende mensen achter een servicebalie, maar aan de manier waarop wij die uitvoeringsorganisaties met allerlei wetgeving opzadelen. Gisteren heeft de Koning daar bij de troonrede hele mooie woorden aan gewijd. Ik vraag het kabinet: welke daden voegt het bij de mooie woorden van onze Koning?

Wie ook zitten te wachten op daadkracht van het kabinet, zijn mensen die moeite hebben met de toegang tot het recht, de mensen die hulp nodig hebben en zijn aangewezen op de sociale advocatuur. Daar zijn grote tekorten. De gezondheid van de rechtsstaat staat onder druk, er zijn heel veel sociale advocaten die overwegen te stoppen met hun werk. Wat gaat het kabinet doen om dit zo snel mogelijk op te lossen? De versterking van de rechtsstaat moet hand in hand gaan met de versterking van onze democratie. Ik zie uit naar de wetsvoorstellen van minister Ollongren volgend op het belangrijke werk van de staatscommissie parlementair stelsel. Maar de Kamer hoeft nu niet op z’n handen te zitten. We kunnen hier zelf iets doen.

Want kijk nu even naar de realiteit van dit debat. Honderden, zo niet duizenden hardwerkende ambtenaren hebben maanden gewerkt aan de voorbereiding van de begrotingen. Afgelopen weekend hebben we dat onder embargo ontvangen en hebben de medewerkers en Kamerleden van onze fracties zo’n hele begroting moeten doorspitten. En vandaag al hebben we een debat. Vandaag al moesten oppositiepartijen een tegenbegroting inbrengen. Dat laat zien hoe ongelijk de strijd tussen kabinet en Kamer in de afgelopen jaren is geworden. We zetten onszelf als democratie op achterstand. En bang voor de publieke opinie hebben we ons daar de afgelopen jaren niet over durven uit te spreken. Mijn oproep aan de Kamer is: laten we kritisch kijken naar de manier waarop wij debatten aanvragen en moties indienen, maar laten we ook kijken naar hoe we de financiering van de staten-generaal kunnen versterken zodat wij onze controlerende taak ook goed kunnen uitvoeren.

Voorzitter, tot slot:

Mijn partij ging als de progressieve motor het kabinet in. In het eerste jaar leek het motortje een beetje te pruttelen. Nu houden we vaart en koers. Vanaf nu is het tijd om te bouwen aan het Nederland van over 30 jaar. Als het aan mij ligt, is Nederland dan een soort Berlijn aan de Rijn. Een plek waar creativiteit in de lucht hangt. Waar radicale, nieuwe ideeën worden omarmd. Waar culturen elkaar vinden. Waar de geur van optimisme de straten vult.

In 2050 is Nederland wat het hoort te zijn. Berlijn aan de Rijn. Divers, open, dynamisch, tolerant, energiek en vrij. Een land waar hijskranen de wolken doorboren. Waar de windmolens draaien. Een land met kansen, huizen en nieuwe zekerheden voor iedereen. Of je nu Kajsa, Carola, Khadija of Mark heet.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Afgelopen donderdag hebben wij samen ...

D66 D66 GroenLinks VVD Waalwijk 01-07-2019 17:06

Afgelopen donderdag hebben wij samen met GroenLinksaf en ook VVD gestreden voor het experiment Waalwijkse Burgerbegroting. Helaas zagen de andere fracties de burgerbegroting - met meer directe zeggenschap van inwoners over hun eigen woonomgeving - niet zitten en is dit voornemen met een motie op een flink zijspoor gezet. Jammer dat ze het onderzoek niet wilden afwachten en al halverwege de rit het kind met het badwater hebben weggegooid.

Bomen niet kappen, maar herplanten

D66 D66 GroenLinks Westland 26-06-2019 10:06

De gemeente Westland moet er alles aan doen om volwassen bomen op een andere plaats te herplanten en niet automatisch kiezen voor omkappen. Dat is de mening van D66 en GroenLinks Westland die hierover vragen hebben gesteld aan het college van B&W.

“Volwassen bomen zijn essentieel voor de biodiversiteit in Westland”, zegt D66-fractievoorzitter Benjamin Hofland, “en daarnaast nemen grote bomen veel CO2 op. Die capaciteit ben je kwijt als je bomen zomaar omhakt. Terugplanten van nieuwe kleine bomen levert te weinig op.”

GroenLinks-fractievoorzitter Ulbe Spaans: “Op ons initiatief zijn er de afgelopen jaren voor elke omgehakte boom, twee bomen teruggezet. Wij vragen ons af of het nieuwe college dit beleid heeft voortgezet of geruisloos heeft gestopt. Wat ons betreft gaan we er gewoon mee door. Er kunnen niet genoeg bomen bijkomen.”

De fracties willen van het college duidelijkheid over het huidige bomenbeleid. Met nadruk geven zij aan dat het herplanten van bomen op een nieuwe locatie absoluut voorrang moet hebben. Verder willen zij dat het college de lijst met sinds 2014 gekapte bomen en de nieuw geplante bomen openbaar op de gemeentelijke website zet, zoals het college eerder al heeft toegezegd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.