Nieuws van politieke partijen over SGP inzichtelijk

297 documenten

Gemeenteraad in verzet

SP SP VVD CDA PvdA GroenLinks SGP D66 ChristenUnie Veenendaal 21-09-2020 12:00

Motie unaniem aangenomen: "Rijk moet over de brug komen!"

Het is één van de oudste trucs van het kabinet Rutte. Bezuinigen zonder er verantwoordelijkheid te voor te nemen. Je hevelt gewoon een taak over naar een lagere overheid, zonder er de bijbehorende middelen bij te leveren. Maar op een gegeven moment is de grens bereikt...

Doordat de gemeenten verantwoordelijk worden gemaakt voor de bezuinigingen, kunnen zij hun taken steeds minder goed uitvoeren. Met alle gevolgen van dien. Het is dan ook niet verwonderlijk dat steeds meer gemeenten in verzet komen. Ook Veenendaal.

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van donderdag 17 september werd er een motie ingediend namens een breed scala aan partijen. De motie werd unaniem aangenomen. In deze motie kreeg het College van Burgemeester en Wethouders de opdracht om op het aanstaande congres van de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) vóór de motie "Gemeenten hebben accuut meer structureel geld nodig" te stemmen. Ook spreekt de motie uit dat de gemeente zich achter dit initiatief schaart, dat gestart is in Zoetermeer.

Kentering

Fractievoorzitter Jan Breur van de Veenendaalse SP ziet in het aannemen van de motie een kentering binnen de gemeenteraad. Hij riep in 2011 al op om als gemeente tegen het toen liggende Bestuursakkoord te stemmen, maar was destijds een roepende in de woestijn. Toen al waarschuwde de SP voor de strategie van het kabinet om de problemen op de gemeenten af te schuiven, in plaats van op te lossen. Maar volgens één van de toenmalige Wethouders mochten gemeenten "in hun handen knijpen" met zo'n akkoord.

Nu prijkte de naam van die Wethouder, samen met die van Breur en tal van andere raadsleden onder de motie. Breur: "Dit is een motie die mij uit het hart gegrepen is. Destijds waren we een roepende in de woestijn, maar inmiddels wordt er nu een motie ingediend. En niet alleen hier in Veenendaal, maar op zeer veel verschillende plekken in Nederland, zodat we echt een vuist kunnen maken naar het kabinet en hopen dat we nu wel de middelen krijgen om de taak die ons ten deel valt naar behoren te kunnen uitvoeren."

motie Ingediend door: PvdA, SP, e.a. Uitslag: VOOR: ChristenUnie, VVD, SGP, ProV, CDA, LokVee, D66, Denk, SP, GroenLinks, PvdA TEGEN: n.v.t

VOORSTEL UNANIEM AANGENOMEN

Zie ook: SP Memo: Bestuursakkoord (2011) SP Zoetermeer: Alleen samen stoppen wij de gedwongen bezuinigingen! Raden in Verzet

Statenvragen over PFAS en bodemkwaliteitskaarten in Zeeland

PvdA PvdA SGP CDA Zeeland 15-08-2020 14:14

Per 2 juli is het ‘Tijdelijk handelingskader voor hergebruik van PFAS houdende grond en baggerspecie’ inclusief de bijlage van het geactualiseerde ‘Tijdelijk handelingskader voor hergebruik van PFAS houdende grond en baggerspecie’ ingegaan. Eind 2019 heeft PS (onder meer SGP en PvdA in de Statenvergadering van december 2019) aan Gedeputeerde Staten gevraagd om de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland zo snel mogelijk te actualiseren.

Nu in heel Nederland dezelfde regels van toepassing zijn inzake PFAS, is het ook van groot belang dat de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland in alle gemeenten up-to-date zijn, én dat die kennis breed gedeeld wordt. Als die gegevens niet up-to-date zijn, kunnen werkzaamheden waarbij grondverplaatsing aan de orde is sterk belemmerd worden. Dat is nadelig voor sectoren als de Grond- Weg- en Waterbouw (GWW) en de landbouwsector, die toch al sterk getroffen zijn door de stikstofcrisis alsook de Corona-crisis.

De Statenfracties van de SGP, de PvdA en het CDA hebben daarom de volgende vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten van Zeeland:

1. In welke Zeeuwse gemeenten zijn de bodemkwaliteitskaarten inmiddels up-to-date en zijn deze gegevens inzetbaar ten behoeve van vraagstukken voor het toepassen van PFAS-houdende grond?

2. Als er nog gemeenten zijn die de bodemkwaliteitskaarten niet op orde hebben, zijn Gedeputeerde Staten dan bereid hier werk van te maken dat dit met grote prioriteit alsnog gaat gebeuren?

3. In het verleden werd de kennis inzake de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland gedeeld via www.zeeuwsbodemvenster.nl. Kunt u aangeven van welke gemeenten daar de informatie inzake de bodemkwaliteitskaarten – als het gaat over PFAS – actueel is? En als blijkt dat die niet van alle gemeenten actueel is, wanneer kan dit dan alsnog gebeuren?

Antwoorden op Statenvragen SGP-PvdA-CDA over PFAS en bodemkwaliteitskaarten in Zeeland (15-08-2020)

Het bericht Statenvragen over PFAS en bodemkwaliteitskaarten in Zeeland verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Een inclusieve en rechtvaardige stad: resultaten van GroenLinks Den Haag sinds het coalitieakkoord | Den Haag

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie CDA SGP PvdA Partij voor de Dieren Den Haag 03-08-2020 00:00

Den Haag is de internationale stad van vrede en recht en daar komt veel verantwoordelijkheid bij kijken. Wat GroenLinks betreft dragen we als Den Haag bij aan een rechtvaardige wereld, en wordt Den Haag zelf een inclusieve en veilige stad voor al haar bewoners.

Raadsmeerderheid én stadsbestuur voor opvang vluchtelingenkinderen Herdenking koloniaal en slavernijverleden Betere monitoring mogelijk etnisch profileren Staatloze burgers 100% toegankelijk Den Haag Monument Srebrenica Ethische waarborgen bij digitalisering
Een inclusieve en rechtvaardige stad Raadsmeerderheid én stadsbestuur voor opvang vluchtelingenkinderen

Momenteel bevinden zich 19.000 mensen in het overvolle Griekse vluchtelingenkamp Moria, waaronder duizenden vluchtelingenkinderen zonder ouders, terwijl er slechts plek is voor 3.000 mensen. Dit leidt  tot mensonterende situaties voor vluchtelingen en hulpverleners, tegen wie het geweld vanuit de lokale bevolking is toegenomen. Bovendien zou een eventuele corona uitbraak in het kamp rampzalige gevolgen hebben. Dankzij een oproep van raadslid Serpil Ates, die hier ook een meerderheid in de gemeenteraad achter kreeg, was Den Haag één van de eerste gemeenten die de regering oproept 500 kinderen op te vangen en daar ook zelf een deel van op te nemen. Recentelijk bevestigde het stadsbestuur bereid te zijn een deel van deze kinderen op te vangen. Helaas houdt het Kabinet dit tot nu toe tegen. Lees hier meer.

Herdenking koloniaal en slavernijverleden

Ook bij het erkennen van koloniale- en slavernijverleden bevindt Den Haag zich op een keerpunt. Den Haag speelde als administratief centrum een belangrijke rol in het Nederlandse koloniale verleden. Naar aanleiding van een aangenomen motie van raadslid Serpil Ates adviseerde een commissie eind 2019 al dat er een monument, herdenking en lespakketten moeten komen ter herdenking van het Haagse koloniale- en slavernijverleden. Dit advies is overgenomen in het nieuwe coalitieakkoord. Op 1 juli, tijdens Keti Koti, bood GroenLinks samen met NIDA, Haags Stadspartij, PvdA, CDA, SP, Islam Democraten en Partij voor de Dieren een initiatiefvoorstel aan dat de plannen voor een herdenking en erkenning van dit verleden concreet moet maken. Lees hier meer.

Betere monitoring mogelijk etnisch profileren

Veel Hagenaars (met name jongeren van kleur) hebben regelmatig te maken met etnisch profileren: dat betekent dat ze door de politie staande worden gehouden om niet-objectieve redenen, zoals hun huidskleur. Dit is een vorm van institutioneel racisme dat het veiligheidsgevoel van jongeren direct aantast. Om daar iets aan te doen werden in 2019 al verschillende moties van GroenLinks en NIDA aangenomen om het vertrouwen van Hagenaars in de politie te meten. Dankzij vragen van fractievoorzitter Arjen Kapteijns aan plaatsvervangend burgemeester Remkes gaat de gemeente nu meer op wijkniveau meten, waar ze dat eerder op het niveau van de stadsdelen deed. Daarmee zal er een correcter beeld ontstaan van de situatie en brengen we problemen tussen burgers en politie beter in beeld.

Staatloze burgers

Dankzij de staatloosheidsverdragen hebben staatloze mensen verschillende rechten, zoals bijvoorbeeld het recht om te reizen, trouwen en naturaliseren. Door de manier waarop de gemeente hen vaak registreert (‘nationaliteit onbekend’) kunnen zij daar nu echter vaak geen beroep op doen. Een Hagenaar kan pas de officiële status ‘staatloos’ krijgen als diegene kan aantonen dat geen enkele staat diegene als onderdaan beschouwd. Dat is een onmogelijke opgave, zeker voor kinderen. Daarom wil raadslid Serpil Ates in het gezamenlijke initiatiefvoorstel met NIDA, ChristenUnie-SGP en PvdA dat de gemeente onderzoek doet hoe het makkelijker gemaakt kan worden om de status van staatloos te verkrijgen. Het college zal eind dit jaar op het voorstel reageren. Lees hier meer.   

100% toegankelijk Den Haag

Vier jaar geleden ging het VN-verdrag voor vluchtelingen officieel in werking. Daarmee zijn Nederlandse gemeenten verplicht de samenleving zo in te richten dat mensen met een handicap volwaardig mee kunnen doen in de samenleving.  Hier zijn al een aantal stappen voor gezet, maar er moet nog veel gebeuren voordat Den Haag echt toegankelijk wordt. In samenwerking met andere politieke partijen, organisaties én ervaringsdeskundigen maakte raadslid Erlijn Wenink inspiratienota “100% toegankelijk Den Haag”, vol met ideeën vanuit de groep zelf voor een volledig inclusieve stad. Nu is het zaak om van die ideeën werkelijkheid te maken, iets waar raadsleden Erlijn Wenink, Maarten De Vuyst en Mariëlle Vavier kort geleden nog nieuwe schriftelijke vragen over stelden.

Monument Srebrenica

Den Haag krijgt een monument ter herdenking van de genocide in Srebrenica. Dit is niet direct het gevolg van een actie van GroenLinks, maar wat ons betreft is dit een hele belangrijke stap voor heel Den Haag!

Ethische waarborgen bij digitalisering

De samenleving is in een hoog tempo aan het digitaliseren. Steeds meer zaken worden online geregeld en de gemeente werkt met haar nieuwe visie op digitalisering en dienstverlening steeds meer met data en algoritmes. Dat biedt allerlei kansen, maar neemt ook ethische risico’s met zich mee: immers, verschillende partijen hebben verschillende belangen bij digitalisering invulling krijgt. Dankzij twee aangenomen moties van raadslid Mariëlle Vavier houden we beter grip op de risico’s van digitalisering. Zo wordt er dankzij de motie ‘Grip op digitalisering’ beter in beeld gebracht hoe de gemeente met dilemma’s rondom onderwerpen als privacy om zal gaan en worden de betrokken marktpartijen bij grote projecten in beeld gebracht. Dankzij de motie ‘Bewonersbelangen voorop’ wordt er goed in beeld via welke wegen bewoners met eventuele klachten of ideeën naar de gemeente kunnen gaan.

Nieuwe fractievoorzitter SGP Oldebroek

SGP SGP Oldebroek 31-07-2020 00:00

 

Gerrit Evink is per 1 september 2020 de nieuwe fractievoorzitter van de SGP Oldebroek. Hij neemt het stokje over van Erik Doornwaard die sinds de verkiezingen in 2014 fractievoorzitter is van de afdeling SGP Oldebroek.

Erik Doornwaard heeft op basis van medisch advies de keuze gemaakt om een stap terug te zetten i.v.m. gezondheidsklachten die de afgelopen periode opspeelden. Om die reden legt Erik Doornwaard het fractievoorzitterschap neer en zal hij verder gaan als raadslid namens de SGP Oldebroek.

De afdeling SGP Oldebroek is Erik dankbaar voor het vele werk wat hij heeft mogen verzetten als fractievoorzitter en wil hem veel succes en gezondheid toewensen bij zijn taken als raadslid.

Gerrit Evink, de nummer 2 op de lijst van de verkiezingen in 2018, zal het fractievoorzitterschap overnemen tot aan de verkiezingen in het jaar 2022. Met zijn ruime ervaring in de politiek van Oldebroek is Gerrit de aangewezen persoon om het fractievoorzitterschap over te nemen. We zijn Gerrit dankbaar dat hij deze verantwoordelijkheid op zich wil nemen de komende jaren. We wensen hem veel succes als fractievoorzitter en samen met de fractie Gods onmisbare zegen toe bij al het raadswerk.

Column: bouwen naar behoefte

SGP SGP Nunspeet 20-07-2020 00:00

 

Column van fractievoorzitter Harm Jan Polinder in de Nunspeet huis aan huis.

Bouwen naar behoefte

Ieder gemeenteraadslid heeft de zware taak om keuzes te maken tussen het algemene belang en individuele belang van onze inwoners. Bij woningbouwplannen is dit belangenconflict het best zichtbaar. Maandelijks staan er op de agenda’s van de gemeenteraad en de commissie ruimte en wonen onderwerpen waarbij die verschillende belangen zichtbaar én hoorbaar worden. Veel inwoners weten immers de (digitale) gang naar het gemeentehuis te vinden en maken gebruik van mogelijkheden tot inspraak. Die inspraak is belangrijk, het helpt om de belangen te wegen. Vaak is deze inspraak ingegeven door individueel belang. En begrijpelijk: ik zou er ook niet blij mee zijn als er onverwacht in mijn achtertuin een woonwijk of appartementencomplex zou verschijnen.

Naast de afweging van belangen hebben we te maken met juridische en procedurele kaders. De procedures helpen om de belangenafweging goed te maken. Zij zorgen ervoor dat helder is welke stappen gevolgd zijn en gevolgd worden. De juridische kaders beschermen tegen onrecht. Als een inwoner bijvoorbeeld van mening is dat de gemeente de wet overtreedt dan is een rechtsgang naar de raad van state een beschermende vervolgstap.

In het SGP-verkiezingsprogramma en het coalitieakkoord hebben we omschreven dat we willen ‘bouwen naar behoefte’. Dat betekend concreet dat de gemeente onderzoek doet naar de woningbehoefte. Op basis daarvan maken we doelgerichte keuzes welke woningbouwplannen we op welke plek willen toestaan. Afgelopen februari is de Woonvisie van onze gemeente vastgesteld. In deze visie omschrijven we welke woningen we de komende tijd in Nunspeet verwachten nodig te hebben. Het is een lezenswaardig document wat ons helpt om gefundeerde keuzes te maken. De visie is te lezen via deze link. En ook komende periode zullen we woningbouwplannen langs de meetlat leggen van deze visie en de beleidskaders die we hebben vastgesteld. Belangrijk bij het vormen van ons standpunt blijft de inbreng van onze inwoners. We hopen daarom dat u ons ook het komende vergaderseizoen weer weet te vinden.

 

De woonvisie is te lezen via deze link

 

D66 bezorgd over de groeiende inhuur en overheadkosten van onze gemeente

D66 D66 SGP VVD CDA ChristenUnie Utrechtse Heuvelrug 17-07-2020 08:37

In de laatste raadsvergadering van het politieke seizoen 2019-2020 heeft de gemeenteraad de Jaarrekening 2019 vastgesteld. D66 heeft bij deze jaarrekening bezwaar gemaakt tegen de overschrijding van de kosten van het eigen ambtelijk apparaat, waaronder ook de inhuur van externen. Dit wordt met één woord ‘overhead’ genoemd.

Ten opzichte van de resultaten van 2018 moest de ambtelijke organisatie ruim €200.000 bezuinigen. Dat was een raadsbesluit, vastgelegd in de begroting 2019. In de jaarrekening 2019 komen de overheadkosten echter ruim €500.000,- hoger uit. Dat is een fors verschil van ruim €700.000,-. De jaarrekening geeft aan dat dit voor een groot deel komt door te sterk opgelopen inhuurkosten.

Voor D66 zijn die cijfers reden om aan te nemen dat er door college van B&W en het management van de organisatie onvoldoende gestuurd wordt op de eigen interne kosten. Dat is niet acceptabel, zeker nu we als gemeente financieel onder grote druk staan. Daarom stelden we voor expliciet te besluiten dat dit in 2020 niet nog eens mag gebeuren. Dat voorstel kreeg steun van de fracties van CDA en BVH Lokaal die ons voorstel mede indienden.

De fracties van OPEN en ChristenUnie gaven echter aan dat een goede organisatie wat mag kosten. VVD en SGP keken wel bezorgd, maar kozen ervoor om een harde uitspraak over de te hoge overheadkosten geen steun te geven.

Het signaal wat D66 wilde geven, is helder: in deze tijd van krappe budgetten moeten we als gemeente extra scherp zijn op de eigen kosten. Daar willen we niet voor wegkijken.

Er is door de Raad wél besloten de toekomstige ontwikkeling van de ambtelijke organisatie (‘Klaar voor de Toekomst’) later dit kalenderjaar uitgebreider te bespreken en daarbij de impact van Corona nog eens te beschouwen. D66 zet daarbij in op een sterke eigen organisatie, die minder afhankelijk wordt van (duurdere) externe consultants en projectleiders van buitenaf.

Het is officieel: Den Haag is bereid tot opvang vluchtelingenkinderen | Den Haag

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie PvdA SGP D66 Partij voor de Dieren Den Haag 16-07-2020 00:00

Er was al een raadsmeerderheid, maar nu is het officieel: Den Haag hoort nu officieel bij de coalition of the willing. Daarmee is het stadsbestuur bereid vluchtelingenkinderen in Den Haag op te vangen.

Dat blijkt uit beantwoording op de schriftelijke vragen die raadslid Serpil Ates (GroenLinks) met een raadsmeerderheid achter zich stelde. Ates is blij dat dit nu ook definitief Haags beleid is: “Het is nu officieel collegebeleid dat Den Haag de regering oproept deze kinderen toe te laten én een deel daarvan in Den Haag te plaatsen. Daarmee willen we als stad de meest onschuldige slachtoffers van oorlog en geweld, kinderen, een warm thuis bieden.”

Momenteel bevinden zich 19.000 mensen in het overvolle vluchtelingenkamp Moria, waaronder duizenden vluchtelingenkinderen zonder ouders, terwijl er slechts plek is voor 3.000 mensen. Dit leidt  tot mensonterende situaties voor vluchtelingen en hulpverleners, tegen wie het geweld vanuit de lokale bevolking is toegenomen. Bovendien zou een eventuele corona uitbraak in het kamp rampzalige gevolgen hebben. “Deze mensen zijn al gevlucht voor oorlog en geweld, maar zitten nu opnieuw vast op een onveilige plek met een tekort aan voedsel en hygiëne.”, aldus Ates. “Dat mogen wij als welvarend land niet laten gebeuren.”

In navolging van een brede beweging van burgers, maatschappelijke organisaties, tientallen andere gemeenten en de Haagse raad reageert nu ook het stadsbestuur bereidwillig op de noodoproep van een Griekse minister om deze kinderen elders in Europa op te vangen. In de Nederlandse campagne wordt de regering opgeroepen 500 van die kinderen op zich te nemen. De Nederlandse regering heeft Griekenland bescheiden financiële steun voor opvang op het vasteland, maar wat GroenLinks betreft is dat onvoldoende en legt de regering alle verantwoordelijkheid ontercht bij Griekenland. Momenteel staat de Nederlandse regering opvang van vluchtelingenkinderen nog niet toe, maar als daar verandering in komt gaat Den Haag kijken op welke manier de stad hen het beste kan opvangen.

De schriftelijke vragen werden ondersteund door de fracties van D66, PvdA, Haagse Stadspartij, SP, NIDA, Islam Democraten, Partij voor de Dieren, Partij voor de Toekomst en ChristenUnie/SGP.

 

Regionale Energiestrategie

SGP SGP VVD Oldebroek 14-07-2020 00:00

 

Donderdag 9 juni is er voor het eerst in de gemeenteraad van Oldebroek inhoudelijk gedebatteerd over de Regionale Energiestrategie (RES). Voor het gevoel van de SGP een doordenderende trein met een enorme impact.

We hebben in het debat onze vinger gelegd bij de participatie met inwoners. Onze eerdere bijdrage die op papier is aangeleverd vinden wij onvoldoende terug in de nu voorliggende concept-RES. De wethouder heeft wel toegezegd dat dit meegenomen wordt in de verdere uitwerking.

De SGP fractie Oldebroek is van mening dat nieuwe ontwikkelingen te snel aan de kant gezet worden. Het gaat om de grootste verbouwing van Nederland sinds de tweede wereldoorlog zoals op blz. 3 van de concept-RES staat. Van de plaatselijke politiek wordt verwacht op in een paar maanden de keuzes te maken. Daarnaast vinden wij dat alternatieve technieken, die niet voldoen aan de 2030-horizon, wel meegenomen moeten worden zoals waterkracht, kernenergie waaronder thorium, waterstof e.d. Wat ons betreft wordt er gekozen voor 2050-horizon of verder.

Zoals het nu lijkt is het proces om te komen tot een definitieve RES belangrijker dan de inhoud. Oldebroek lijkt een fors aandeel voor haar rekening te moeten nemen. Dit is in strijd met de spelregel 3 uit de bestuurlijke startnotitie waar afgesproken is dat er een weging is tussen de lusten en lasten. Daarnaast wordt de polder Oosterwolde niet ontzien en wordt de landbouwtransitie er nog eens tussendoor gefietst.

De samenvatting van de wethouder in de tweede termijn geeft wel mogelijkheden naar de toekomst. We zijn niet gebonden aan scenario’s. Er wordt vol in gesprek gegaan met inwoners en alle ontwikkelingen worden meegenomen. Bij het ‘in gesprek’ gaan met inwoners hebben we wel onze kanttekeningen gezet. De concept-RES laat nu niet echt ruimte om mee te denken maar is het gesprek er vooral op gericht om acceptatie van deze stap in de energietransitie te bewerkstellingen. Niet onze visie van een participatiesamenleving.

De gemeenteraad heeft een motie en amendement aangenomen waar de SGP vierkant achter staat. De motie van de VVD hebben we niet gesteund aangezien wij van mening is dat dit een specificering is van het aangenomen amendement. Wordt vervolgd.

Namens de SGP-fractie,

Erik Doornwaard

 

Perspectiefnota 2021-2024

SGP SGP Hardinxveld-Giessendam 14-07-2020 00:00

 

Op 9 juli heeft de gemeenteraad de perspectiefnota 2021-2024 behandeld. Eerder was besloten om bij deze perspectiefnota light geen algemene beschouwingen te houden, maar deze te houden bij de begrotingsbehandeling in november. Reden hiervoor is dat er een beleidsarme perspectiefnota voorligt. Dit heeft te maken met de financiële onzekerheden die er op dit moment zijn als gevolg van de coronacrisis, herverdeling gemeentefonds, onderzoek naar versterking van de gemeentelijke organisatie en inventarisatie van ambities en opgaven. Lees hier de bijdrage van SGP-fractievoorzitter Arjan Meerkerk.

Voorzitter, de Coronacrisis trekt diepe sporen. Een zonder een zeer geavanceerde microscoop onzichtbaar virus heeft intussen meer dan een half miljoen mensen het leven gekost. Het virus houdt ons allemaal in de greep. Het schept een barrière tussen mensen die zeer onnatuurlijk aanvoelt. Wat zou het een zegen zijn als het u en mij dan in iedergeval dichter bij God, onze Schepper, brengt. De voorliggende perspectiefnota is beleidsarm. Wij zijn benieuwd wat de concretere doorrekening van wat er nodig is oplevert richting begroting 2021. De SGP onderschrijft de noodzaak van het investeren in een goed functionerende gemeentelijke organisatie. Zonder onze medewerkers zijn we nergens. Het op orde krijgen van de basis moet de hoogste prioriteit krijgen. Extra zorg en aandacht voor hen is noodzakelijk. We zullen kritisch en creatief moeten kijken naar ons takenpakket en ambitieniveau. Is het noodzakelijk? Kan het soberder? Kan het op een alternatieve manier? De komende jaren zien we een aantal forse financiële risico’s. Wat de budgettaire effecten zullen zijn van Coronacrisis kan nog niemand zeggen. Het is goed dat dit nadrukkelijk in de risicoparagraaf is opgenomen, want we zijn nog niet af van het virus en ook niet van de economische effecten van het virus. We voorzien komende jaren een verschuiving van taken in het sociaal domein naar de gemeente. Lokaal maatwerk is hierbij het toverwoord. Duidelijk is dat er beleidsmatig fors geïnvesteerd moet worden in medewerkers die de lokale invulling kunnen verzorgen. Wij zijn benieuwd hoeveel extra middelen het college gaat vragen om dit serieus op te pakken en hoe het college de samenhang ziet met het onlangs aangenomen raadsvoorstel rond focus 2020. Voorzitter, tot slot nog twee hele specifieke punten:

In de PPN wordt gesproken over lidmaatschappen belangenverenigingen. Daarvoor wordt 12.500,- structureel gevraagd. Is het een idee dat wij als gemeente lid worden van de vereniging voor kleine gemeenten? Wij denken dat dit toegevoegde waarde kan hebben. Wij zijn benieuwd of er al iets meer te zeggen valt over het beroep wat uit onze gemeente gedaan wordt op middelen uit de Regiodeal. Wij hebben begrepen dat de budgetten verdeeld zijn. Kunnen we als gemeente een hapje mee-eten uit deze ruif?

Kadernota Begroting 2021

VVD VVD SGP Ridderkerk 08-07-2020 07:33

Voorzitter,

Het is toch even schrikken, wanneer er een kadernota gepresenteerd wordt, waarbij de begroting van 2021 tot en met 2024 jaarlijks een tekort laat zien van minimaal 1 miljoen euro. Waarbij ook al 37 van de 46 recent ontvangen Eneco miljoenen in de kadernota zijn verwerkt. Een groot deel van het jaarlijkse tekort is het gevolg van de gewenste investeringen van dit college. Investeringen zijn prima, hoewel je over het nut van sommige zoals die voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer kan redetwisten, maar er moet hierdoor geen tekort op de begroting ontstaan. Terecht constateert het college dat er nog veel werk aan de winkel is om voor de komende jaren tot een structureel sluitende begroting te komen. Zeker omdat de financiële gevolgen van de corona crisis voor Ridderkerk nog niet in de kadernota opgenomen konden worden. En dan zullen we nog maar even zwijgen over mogelijke tegenvallers bij bijvoorbeeld het Sociaal Domein. De VVD Ridderkerk zal er zich er echter tegen verzetten, dat uiteindelijk de inwoners en ondernemers door een hogere onroerend zaak belasting de rekening voor de investeringshaast van dit college moeten betalen. Ze krijgen toch al hogere lasten voor hun kiezen, omdat de btw via de afvalstoffenheffing en rioolheffing doorberekend gaan worden. Nu zijn wij als VVD voorstander van het doorberekenen van de kosten aan de gebruikers, maar dan had er niet beloofd moeten worden dat het nieuwe afvalstoffenbeleidsplan in elk geval niet tot een verhoging van de kosten voor de inwoners zou leiden. 

Voorzitter,

Zijn er dan helemaal geen lichtpuntjes. Gelukkig wel. Na alle investeringen houden we op dit moment nog rond de 38 miljoen euro aan reserves over, hoewel dat bedrag bij tegenvallers de komende tijd nog rap kan dalen. Tevens lijkt de zogenaamde meicirculaire voor de gemeente Ridderkerk gelukkig gunstig uit te pakken en daarmee de begrotingstekorten grotendeels terug te kunnen dringen. Voor een structureel sluitende meerjarenbegroting zijn we er daarmee nog niet. Daarom dient de VVD Ridderkerk samen met de SGP een motie in. Wij verzoeken het college om het herfinancieren van de gemeentelijke leningen in kaart te brengen, waardoor structurele ruimte in de begroting gecreëerd kan worden. Dit zal ten laste van de Algemene reserve gaan, maar liever dat dan dat er gesneden moet worden in voorzieningen die inwoners hard nodig hebben of dat de onroerend zaak belasting verhoogd moet worden.

Voorzitter,

De VVD heeft nog een verzoek, dat we ook bij de vaststelling van de jaarrekening 2019 hadden kunnen doen, aan het college. Het betreft een enigszins technisch verhaal, maar de wethouder van Financiën zal zeker begrijpen wat wij bedoelen. Wanneer investeringskredieten voor een bepaald jaar worden doorgeschoven, worden de voordelen in kapitaallasten die hieruit voortkomen automatisch toegevoegd aan het budget voor duurzaamheidsprojecten. Bij een miljoeneninvestering kan het gaan om honderdduizenden euro’s. Duurzaamheid wordt tegenwoordig in bijna alle zo niet alle plannen meegenomen. Duurzaamheidsprojecten zouden ook niet afhankelijk moeten zijn van meevallers. De VVD verzoekt het college om erover na te denken de toekenning van deze voordelen niet meer automatisch door te schuiven. Naar onze mening is het beter om bij een positief jaarresultaat deze voordelen in de Algemene Reserve te laten vallen en daarna te bekijken waar het geld het beste aan besteed kan worden.

Voorzitter,

De VVD neemt de Kadernota begroting 2021 voor kennisgeving aan, waarbij wij nogmaals benadrukken dat de rekening niet via een verhoging van de onroerend zaak belasting aan onze inwoners en ondernemers gepresenteerd mag worden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.