Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

68 documenten

Wat zijn de effecten van de aanhoudende droogte op de Heuvelrug?

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 17-06-2020 13:01

D66 stelt tijdens de raadsvergadering van 11 juni 2020 hierover raadsvragen

Aanleiding in het kort Het was volop in het nieuws. Regio Utrecht gaat nu het 3e jaar in met een neerslag tekort, het KNMI geeft aan dat het binnenland structureel droger wordt en legt een directe relatie met klimaat verandering, landelijk worden er honderden miljoenen beschikbaar gesteld om de droogte te bestrijden, drinkwaterbedrijven slaan alarm over verslinden tuinzwembaden en er geldt nu een sproeiverbod in de Utrechtse Heuvelrug omdat het ons Nationaal Park bedreigt.

Daarnaast zien ook onze inwoners de effecten:

Zo gaf een mevrouw die hier al 40 jaar woont aan dat ze de sloot nog nooit zo laag heeft zien staan en een aantal sloten staan zelfs droog; Een boer heeft net gras en mais geplant en ziet dit nu verpieteren doordat die niet kan sproeien en vraagt zich af of landbouw in deze situatie volhoudbaar is op de Heuvelrug; De landgoedeigenaar is bang voor omvallende bomen daar het grondwater verder weg zakt en in een worst case scenario zelf spreekt over een volledige kaalslag; De MTB route Utrechtse Heuvelrug was meerdere weken gedeeltelijk afgesloten vanwege droogte en het afkavelende parcours

D66 deelt deze zorgen en heeft daarom  onderstaande raadsvragen gesteld.  (Blauw gearceerd verkorte antwoord van wethouder Gerrit Boonzaaijer)

 Samengevat. De gemeente is in de regio druk bezig met plannen en initiatieven. Het zou goed zijn als gemeente hier samen met waterschap en drinkwaterbedrijf meer over communiceert en de plannen, en belangrijker nog de uitvoering, ook intensiveert. Dit gezien de urgentie en toename van de droogte problematiek. De gevolgen van de droogte zijn nu al zichtbaar en dienen nader onderzocht te worden ook voor behoud van ons Nationaal park en volhoudbaarheid van de landbouw in de Utrechtse Heuvelrug.

 

Is de gemeente in gesprek met het waterschap en de provincie hierover?

 Ja, gemeente heeft (reguliere) gesprekken met waterschap en provincie ook in het kader van het nationaal park en de ‘blauwe agenda’.  Daarnaast  is de gemeente actief in de werkgroep klimaat adaptatie van de provincie.   

a) Maken wij een lange termijn plan voor de aanhoudende droogte?  

Ja dat zijn we zelf verplicht in het kader van Deltaprogramma ruimtelijke adaptatie. Gemeentes moeten voor 2050 hun grondgebied klimaatbestendig en water robuust te hebben ingericht. Die ambitie moeten we dan ook vast leggen en stellen daarom een regionale adaptatie strategie op. Deze wordt vervolgens uitgewerkt in een lokale adaptatie strategie samen met de inwoners.

b) Welke maatregelen kunnen we op korte termijn uitvoeren om water verbruik te verminderen en opslag / infiltratie te vergroten?

Om het watergebruik te verminderen heeft gemeente aantal acties lopen. Bijvoorbeeld:

het verminder van het water gebruik bij de gemeentelijke vijvers, de Heidetuin, Wildbaan, Damhertlaan en aantal landgoederen waar het waterpeil op kunstmatige manier op pijl wordt gehouden. Gemeente is in gesprek om deze gebieden klimaat adaptief in te richten. In komende periode willen we in het kader van de blauwe agenda de consequenties in beeld brengen en met partijen in gesprek gaan om te komen tot een duurzame oplossing. Dit doen we samen met de 2 waterschappen HDSR en Vallei & Veluwe. Terughoudend met watergebruik van openbaar groen (uitgezonderd nieuwe aanplant) Vergroten bewustzijn van onze inwoners

Wat betreft afkoppelen,  bergen en infiltreren van hemelwater lopen een aantal acties, zoals:

Nieuwe infiltratie voorziening in Amerongen Gesprekken met de terreinbeheerders in het bos om het water langer vast te houden Gesprek met Staatsbosbeheer, Utrechts landschap en ook met particulieren eigenaren (samen verenigd in het Utrechts particulier grondbezit)  Welke rol speelt de gemeente in de handhaving van het huidige sproeiverbod vanuit oppervlakte en grondwater? 

Waterschap Vallei & Veluwe geeft sinds 18 mei 2020 een sproei verbod vanuit het oppervlakte water, dit geldt (nog) niet voor het grondwater. Waterschap HDSR heeft nog geen sproeiverbod. De waterschappen zijn verantwoordelijk voor de handhaving. Het grondwater valt onder de provincie.

Welke rol speelt gemeente bij het stimuleren van het zuinig omgaan met het drinkater. En kunnen we wat doen tegen het stijgende drink watergebruik?

Er zijn gesprekken met drinkwaterbedrijf Vitens, ook wordt er samengewerkt met de omliggende gemeentes in U16 gebied die samenwerken in Wined verband.

Welke rol speelt de drinkwater winning in ons gebied met betrekking tot de droogte? Is gemeente in gesprek met waterbedrijf hierover?

In Nederland is sprake van een per saldo  neerslag overschot. Vitens heeft grondwaterwingebieden in Driebergen, Doorn en Leersum. De invloed van deze winning is meegenomen in de Milieu Effecten Rapportage (MER) die destijds is uitgevoerd en welke getoetst is bij de vergunningverlening. Vitens geeft aan dat piekverbruik geen direct effect heeft op de grondwaterstanden, daar het een constante winning is.

Heeft de gemeente zicht op de consequenties van de droogte op ons nationaal park en het voortbestaan van de landbouw?

In de blauwe agenda is één van de speerpunten het ontwikkelen van kennis over de effecten van weersextremen op het watersysteem van de Utrechtse Heuvelrug. In de klimaat adaptatie strategie is één van de maatregelen het stimuleren van klimaat adaptieve landbouw. Wat betekent dat er mogelijk gekozen wordt voor ander type gewas.

Maakt de gemeente aanspraak op het aangekondigde extra budget vanuit het Rijk?

 Ja dat doen we in het kader van het Netwerk Water klimaat, de blauwe agenda, Deltaprogramma klimaat adaptatie en programma zoetwater

SP voor behoud kwijtschelding met 1 aanvraag!

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD ChristenUnie Enschede 11-12-2019 23:43

De SP heeft vandaag een brief gestuurd naar het Waterschap Vechtstromen met het verzoek een besluit over de aanvraag kwijtschelding terug te draaien. In plaats van één aanvraag, moeten betrokkenen vanaf 2020 een aparte aanvraag voor de kwijtschelding waterschapslasten doen. Een besluit dat de kans op problematische schulden verhoogt. Alle Enschedese partijen hebben zich achter het verzoek van de SP geschaard.

Tijdens een informatieprogramma over het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente werd duidelijk dat per 1 januari 2020 de samenwerking tussen de gemeente Enschede en het Waterschap op zou houden. Een samenwerking die problematische schulden kan voorkomen! Een goeie reden voor de SP om in actie te komen!

Bewoners van Enschede die kwijtschelding krijgen van gemeentelijke belastingen hoefden hier niet ook nog een keer een aanvraag te doen bij het Waterschap Vechtstromen. Het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente(GBTwente) beoordeelde de aanvraag kwijtschelding voor de Gemeente Enschede en het Waterschap Vechtstromen. Kwijtschelding is een van de maatregelen die schuldenproblematiek kan voorkomen bij mensen die een zeer laag inkomen hebben. Betrokkenen hoefden “maar” één keer de stapel benodigde formulieren in te vullen.

SP, CU en D66 hebben hebben het College vragen gesteld over de verandering bij de aanvraag kwijtschelding. Ook het College was niet blij maar leek ook niet betrokken te zijn bij dit besluit.

In onderstaande brief naar het bestuur van  het Waterschap Vechtstromen roept de SP op tot het terugdraaien van dit besluit. De SP wordt hierin gesteund door alle politieke partijen in Enschede.

Betreft: Stopzetten samenwerking bij kwijtschelding gemeentelijke en waterschapsbelastingen   Geachte leden van het algemeen bestuur van Waterschap Vechtstromen,   De afgelopen jaren hebben de gemeente Enschede en Waterschap Vechtstromen gezamenlijk opgetrokken in de kwijtschelding van de gemeentelijke en waterschapsbelastingen. In de praktijk betekende deze samenwerking dat de kwijtschelding voor onze, en tegelijk ook voor uw belastingen werd beoordeeld door ons gemeentelijke belastingkantoor GBTwente. In het kader van het armoedebeleid maakten we het met deze samenwerking voor onze inwoners makkelijker te strijden tegen armoede. In onze ogen dragen de mogelijkheid van kwijtschelding en het gemak om het aan te vragen (wanneer inwoners daadwerkelijk voldoen aan de voorwaarden) bij aan het voorkomen van schuldenproblematiek. Het is in ons beider belang om schuldenproblematiek bij onze inwoners te voorkomen.   Helaas dreigt aan deze samenwerking door eenzijdige besluitvorming in het GBLT op korte termijn een einde te komen. Vanaf 1 januari 2020 moeten inwoners van Enschede indien van toepassing, apart kwijtschelding aanvragen voor gemeentelijke belastingen en waterschapslasten. De Enschedese gemeenteraad is verbaasd over dit besluit. Bewoners moeten nu twee in plaats van één keer formulieren invullen om een aanvraag voor kwijtschelding in te dienen. U zult het met ons eens zijn dat dit niet in het belang is van een meestal kwetsbare groep bewoners, waarvoor kwijtschelding van belang is om niet in een situatie van armoede en/of schulden terecht te komen. Natuurlijk zijn wij ook benieuwd hoe betrokkenen geïnformeerd worden over bovengenoemde maatregel. Waarschijnlijk zijn zij ook niet op de hoogte van deze verandering. Dit kan leiden tot hoge kosten wat we nou precies moeten proberen te voorkomen als dienstbare overheid. In wiens belang dit besluit is, is ons volstrekt onduidelijk.   Daarom roepen we u op om uw invloed in het bestuur van het GBLT aan te wenden om de afschaffing van onze gezamenlijke kwijtschelding op korte termijn te heroverwegen en onze waardevolle samenwerking in stand te houden.   Graag krijgen wij van u antwoord op de volgende vragen:   1. Waar is het eenzijdige besluit genomen om onze waardevolle samenwerking bij de kwijtschelding van gemeentelijke en waterschapsbelastingen te beëindigen ? 2. Ligt hier een business case aan ten grondslag? Welke overwegingen vanuit inwonerperspectief zijn hierin meegenomen? Wat brengt dit als voordeel voor de bewoner van onze gemeente en uw gebied? 3. Wat is er nodig om deze maatregel voorlopig met een jaar uit te stellen? 4. Wat is het belang van het splitsen van de aanvraag kwijtschelding? 5. Er wordt gesproken over digitale aanvragen. Hoe gaat GBLT om met analoge aanvragen, waarbij persoonlijk contact gewenst dan wel noodzakelijk is (ook gezien de uitspraken daarover van de Nationale Ombudsman)? 6. Hoe en wanneer worden onze inwoners geïnformeerd over de splitsing aanvraag kwijtschelding?

Vanwege de tijdsdruk verzoeken wij u zo spoedig mogelijk gehoor te geven aan onze oproep en de bovenstaande vragen te beantwoorden.   Vriendelijke groet,   Namens de voltallige gemeenteraad van Enschede, bestaande uit de fracties Burger Belangen Enschede, D66, VVD, CDA, GroenLinks, PvdA, SP, PVV, ChristenUnie, DENK, EnschedeAnders.nl, Democratisch Platform Enschede en Groep Versteeg,   Annelies Futselaar Raadslid SP   Mail: a.futselaar@enschede.nl

Verkiezingsuitslag provinciale staten

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA PvdA GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid VVD Hattem 10-05-2019 20:56

https://hattem.christenunie.nl/k/n6073/news/view/1275965/940224/unnamed-8.png20 maart, waren er verkiezingen voor de provinciale staten en het waterschap. De goede uitslag, stijging plaatselijk en landelijk, is een steun in de rug. Onze lokale kandidaten Gert Kers had voor de provincie 625 stemmen en voor het Waterschap had Jacobien 515 stemmen en is een mooie waardering aan hen.

Bij de Waterschapsverkiezingen Valei en Veluwe heeft de ChristenUnie zich gehandhaafd op 3 zetels van de 23. De VVD en 50 Plus kregen er een zetel bij ten koste van de PvdA en de SGP.

Meer informatie over de uitslag is te vinden op de site van het waterschap: https://www.vallei-veluwe.nl/actueel/nieuwsberichten/2019/maart/definitieve/

Voor de provincie was er landelijk een verschuiving op “rechts” van CDA, VVD, PVV naar FvD.  

In Hattem was deze verschuiving ook te zien. FvD kwam uit op 10% en fictief goed voor 2 zetels in de Hattemer raad, die zetels kwamen van het CDA (5%↓) en VVD (ruim 2%↓) en PVV (2%↓). Verder daalde op “links” D66 met 5% (gehalveerd) en de SP daalde met 3% (gehalveerd). Groen Links op “links” steeg daarentegen met een kleine 6%, of hier de invloed van Lelystad Airport zichtbaar is zal niet één op één te zeggen zijn (GroenLinks wil geen Airport Lelystad). SATL had een “stemadvies” op GroenLinks afgegeven en was misschien van invloed. De PvdA en SGP bleven nagenoeg gelijk.

Allemaal bewegingen die geen invloed hadden op de ChristenUnie. Met 22% van de stemmen in Hattem voor de ChristenUnie was met een kleine stijging van 0,3 % een stabiel beeld te zien en voelt als blijvend vertrouwen van “onze” stemmers in de ChristenUnie.

Meer informatie over de uitslag van de provinciale staten in Gelderland is op de site van de provincie te vinden: https://www.gelderland.nl/Definitieve-verkiezingsuitslagen-provincie-Gelderland

In de Tweede Kamer, de Eerste kamer, Provinciale staten (één zetel winst van 3 naar 4) en in de Gemeenteraad is de stem van de ChristenUnie hoorbaar. De uitslag voor de provincie en het waterschap mogen wij als een zegen van God ervaren.

D66 UdenDe coalitie is rond: Water ...

D66 D66 CDA Uden 13-04-2019 20:55

PvdA de grootste in Drenthe

PvdA PvdA VVD CDA GroenLinks Partij voor de Vrijheid D66 Aa en Hunze 21-03-2019 20:03

Statenverkiezingen

De Statenverkiezingen in Drenthe hebben voor een flinke verandering in het politieke landschap gezorgd. Ondanks het verlies van één zetel ten opzichte van de vorige verkiezingen is de PvdA de grootste partij van Drenthe. Het nieuwe Forum voor Democratie (FvD) is vanuit het niets met zes zetels de tweede partij. De VVD, die vier jaar geleden de grootste partij was, heeft in aantal stemmen behoorlijk moeten inleveren. Hoewel die partij in veel gemeenten de grootste is, moet het in absolute aantallen stemmen de PvdA en FvD voor laten gaan. De liberalen gaan terug van zeven naar zes zetels. Achter de PvdA, FvD en VVD eindigt CDA als vierde. De partij levert in en  gaat van zes naar vijf zetels. GroenLinks groeit van twee naar vier zetels en is nu de vijfde partij van Drenthe. De PVV, SP en D66 verliezen  elk twee zetels.

Bekijk hier de zetelverdeling

Waterschapsverkiezingen

Water Natuurlijk en PvdA zijn de winnaars bij de verkiezingen voor waterschap Hunze en Aa’s Nieuwe zetelverdeling met tussen haakjes de huidige: Water Natuurlijk ​5 ​(4) PvdA ​3 ​(2) ​VVD ​2 ​(2) ​CDA ​2 ​(2) Algemene Waterschapspartij ​2 ​(2) ​Partij voor de Dieren ​deden niet mee (2​) ​​50PLUS 1​ (1​) ​Christenunie ​1 (1)

Het bericht PvdA de grootste in Drenthe verscheen eerst op PvdA Aa en Hunze.

Wij kiezen vandaag voor de toekomst, ...

D66 D66 Amsterdam 20-03-2019 08:35

Wij kiezen vandaag voor de toekomst, jij toch ook? Stem D66 en vergeet ook niet te stemmen voor de waterschappen: Water Natuurlijk! Heb je nog vragen? We staan klaar via alle sociale kanalen. #PS2019 #PS19 #verkiezingen #kiesvoordetoekomst #stemd66

Column van Pieter Grinwis over Waterschapsverkiezingen

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP D66 CDA GroenLinks SGP VVD ChristenUnie 's-Gravenhage 19-03-2019 13:47

Nou ben je misschien politiek geïnteresseerd, maar ik geloof niet dat er iemand is die daar echt benieuwd naar is. Ja, tenzij je natuurlijk op een kandidatenlijst voor een waterschap staat. En dan nog.

Toch wil ik in deze column een lans breken voor de waterschapsverkiezingen. Of beter gezegd: voor de waterschappen. Je mag best weten. Ik hou van de waterschappen. Eerlijk gezegd meer dan van de provincie (zeg ik heel zachtjes, maar ik geef eerlijk toe dat dat vast met mijn vorige banen bij Verkeer en Waterstaat en de deltacommissaris te maken zal hebben).

Lang voor Nederland bestond met z’n raden, staten en Kamers, waren hier waterschappen. Polder voor polder werd veroverd op het water. En om deze polders ook te veroveren op de toekomst, moest er worden samengewerkt. Door vrije boeren, vrije burgers en vrije kooplieden. En dat gebeurde in waterschappen. Je weet het, de oudste democratische lichamen van ons land.

Deze polderbewoners hadden een groot belang bij veilige polders en goed beheer van het water. Ze betaalden daaraan. En ze hadden zeggenschap. Zo ontstond de aloude trits belang-betaling-zeggenschap, een trits die vandaag de dag nog steeds deze functionele democratie kenmerkt. By the way, dit is gelijk de verklaring waarom die waterschappen zogenaamde geborgde zetels hebben voor het bedrijfsleven, de landbouw en de natuur. Hun belang is groot, zij betalen meer dan burgers, maar zijn met weinigen. En zijn er dus speciale zetels voor hen gereserveerd in de algemene besturen van de waterschappen. Maar dat terzijde.

Polder voor polder ingepolderd, dijk voor dijk gebouwd. Duizenden waterschappen ontstonden in ons lage landje aan de zee. En toen de watervloed van 1953 het zuidwesten van ons land overspoelde, waren er wel 2.651 waterschappen. Nu zijn het er nog slechts 21. En zijn het professionele organisaties met een dichtheid aan nuchtere ingenieurs die je bij geen enkele andere overheidslaag aantreft. Dat is logisch en dat moet zo blijven.

In onze algemene democratie bieden politici en beleidsambtenaren al snel tegen elkaar op met allerlei doelen. De een nog mooier en ambitieuzer dan de ander. 40% CO2-reductie in 2030. Nee, 49. Wie biedt meer? 55 hoor ik daar iemand roepen. Ja, ambitieuze doelen stellen voor een toekomst voorbij een regeerperiode, dat kunnen we als de beste in Nederland. Maar hoe verhouden die doelen zich eigenlijk met de realiteit? Al jarenlang stoten wij bijna de meeste CO2 per hoofd van de bevolking uit van heel Europa. En ook als het gaat om de afname van de CO2-intensiteit van de economie de afgelopen jaren, gaat het hier niet heel hard. We kijken met afgrijzen naar de Brexit, maar man, aan hun CO2-reductie kunnen wij een puntje zuigen. En als ik hier lokaal kijk - ik ben tenslotte raadslid - als ik kijk hoe moeizaam, afgezien natuurlijk van de Groene Mient, de zeewatercentrale in Duindorp werkt en dat de Aardwarmtecentrale aan de Leyweg na bijna 10 jaar nog altijd stilligt, dan zie ik dat de energietransitie in de praktijk geen appeltje eitje is. Dat hoge doelen mooi zijn, en natuurlijk nodig voor een stabiel ambitieus beleid, maar dat eerst en vooral we in de praktijk de hand aan de ploeg moeten slaan. In onze fabrieken, bedrijven, huizen, mobiliteit, landbouw, noem maar op.

Nee, dan de waterschappers. Ze meten wat er gebeurt en wat er verandert in weer en klimaat, ze weten wat er speelt, houden rekening met onzekerheid en ze handelen ernaar. En ondertussen zijn steeds meer van hun afvalwaterzuiveringen ook nog eens heuse energiecentrales.

Afgelopen week was ik bij een verkiezingsavond van de ChristenUnie/SGP-lijst voor het Hoogheemraadschap van Delfland, een paar kilometer verderop in Monster. Geen vlotte speeches, kekke oneliners of fraaie frames, maar gewoon een hele avond inhoud. Over zeespiegelstijging. Je mag best weten, ik vond het fantastisch. Wist je bijvoorbeeld dat Nederland de langste betrouwbare meetreeks heeft over zeespiegelstijging voor z’n kust, sinds 1890 al? En wist je dat de zeespiegel sindsdien met 24 cm is gestegen? En wist je dat er nog geen versnelling zichtbaar is in die stijging en dat we daarmee op dit moment onder het minst vergaande scenario van het KNMI zitten met onze zeespiegel en dat elders op de wereld die versnelling al wel zichtbaar is en dat de zeespiegel dus niet overal even hard stijgt? Zo maar wat interessante feitjes die langs kwamen op een verkiezingsavond voor ons waterschap met meer dan 125 bezoekers!

Ik liet net het ‘Hoogheemraadschap van Delfland’ vallen. Ons waterschap. Relatief klein van stuk, maar met meer dan 1,2 miljoen mensen en zeer veel bebouwing heeft het een uitdagende taak in het zorgen voor veilig leven met schoon water dat je bij een steeds vaker voorkomende piekbui niet tot de lippen stijgt.

Best belangrijk, hoor ik je denken, dat water keren, water beheren en zorgen voor een goede waterkwaliteit. Best ook dat die dingen bestaan. En vooruit, ik betaal mijn waterschapsbelasting wel weer hoor dit jaar, maar waarom zou ik m’n bed uit komen om naar de stembus te gaan voor waterschapsverkiezingen?

Eerlijk gezegd begrijp ik deze vraag best. Zeker in relatie tot de politieke lijsten die we sinds 2008 hebben. Daar ben ik eigenlijk ook niet zo’n groot fan van. Daarvoor konden we stemmen op een persoon die zich had gekandideerd, bijvoorbeeld omdat haar of zijn belang groot was, of omdat hij of zij er veel affiniteit mee had. Maar sinds 2008 hebben we lijsten van vooral politieke partijen, zoals de bekende politieke partijen en bijvoorbeeld Water Natuurlijk waar D66 en GroenLinks achter schuil gaan.

Natuurlijk, er zijn politieke verschillen in de waterschappen. Bijvoorbeeld over of de functie nu het waterpeil moet volgen, of het peil de functie. Over in welke mate het water gezuiverd moet worden. Over hoe dijken moeten worden ingepast het landschap en hoe ze gebruikt mogen worden. Over de bestrijding van muskusratten. Over de inzet voor duurzame energie. Over wie nu wat moet betalen en of huishoudens met een laag inkomen niets hoeven te betalen.

Ik hoor je denken: nou vooruit, best belangrijk allemaal. Omdat je zo aandringt, ga ik wel stemmen, maar op wat of wie dan?

Je hoort er ook zo weinig over, over het waterschap. Natuurlijk bij extreme droogte of bij extra hoog water zie je wel eens een dijkgraaf in beeld verschijnen. En als er stront aan de knikker is. Want helaas kwam Delfland daar het afgelopen jaar het meest mee in het nieuws. Over armpje drukken tussen de hoogheemraden, zeg maar de wethouders van het hoogheemraadschap. Misschien heb je dat nieuws ook wel gezien bij Omroep West.

Juist daar waar SAMENWERKEN met hoofdletters moet staan geschreven, in het oudste democratische orgaan van ons land, in de polder, daar waar waterveiligheid, waterkwaliteit en waterbeheer alles met elkaar te maken hebben, daar maakten ze er volgens de dijkgraaf himself een zootje van in het dagelijks bestuur, zeg maar het college van B&W van het waterschap. Dat dagelijks bestuur bestond de afgelopen vier jaar overigens uit de VVD, het CDA, Water Natuurlijk, de Algemene Waterschapspartij en de bedrijfslevenzetel.

Kortom, dat dagelijks bestuur kan wel wat ChristenUnie gebruiken. Inhoudelijk heeft de ChristenUnie/SGP, zoals altijd, een verstandig programma. Daar kun je van op aan. Maar de ChristenUnie is ook een club waar ze SAMENWERKEN, net als in de polder zoals die bedoeld is, met hoofdletters hebben geschreven. Zeker in ons Hoogheemraadschap van Delfland is een keuze voor de ChristenUnie zo gek nog niet. Een partij met hoopvol realistische mensen met passie voor water, die zeker in de waterschappen, nuchter en met oog voor elkaar de hand aan de ploeg zullen slaan.

Terug naar de vraag waar ik mee begon. Ben jij ook zo benieuwd wie de waterschapsverkiezingen gaat winnen? Ik denk nog steeds dat je antwoord, ook na deze column, nee zal zijn. Maar hopelijk is in ieder geval wel het vlammetje voor de waterschappen wat harder gaan branden. En ben je gemotiveerd geraakt om a.s. woensdag te gaan stemmen. Ik zou het wel weten.

Pieter Grinwis is lijstduwer van de ChristenUnie/SGP (lijst H).

Column van Pieter Grinwis over Waterschapsverkiezingen

ChristenUnie ChristenUnie D66 GroenLinks SGP VVD CDA 's-Gravenhage 19-03-2019 13:47

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1272845/487158/Logo CUSGP.pngMisschien ken je hem wel, de cartoon van Tom Jansen, cartoonist bij Trouw en ‘misschien wel de beste cartoonist van Nederland’. De cartoon waarin twee mannen aan de bar hangen met een goed glas bier en waarbij de een tegen de ander zegt: ik ben toch zo benieuwd wie de waterschapsverkiezingen gaat winnen… Ben jij ook zo benieuwd?

Nou ben je misschien politiek geïnteresseerd, maar ik geloof niet dat er iemand is die daar echt benieuwd naar is. Ja, tenzij je natuurlijk op een kandidatenlijst voor een waterschap staat. En dan nog.

Toch wil ik in deze column een lans breken voor de waterschapsverkiezingen. Of beter gezegd: voor de waterschappen. Je mag best weten. Ik hou van de waterschappen. Eerlijk gezegd meer dan van de provincie (zeg ik heel zachtjes, maar ik geef eerlijk toe dat dat vast met mijn vorige banen bij Verkeer en Waterstaat en de deltacommissaris te maken zal hebben).

Lang voor Nederland bestond met z’n raden, staten en Kamers, waren hier waterschappen. Polder voor polder werd veroverd op het water. En om deze polders ook te veroveren op de toekomst, moest er worden samengewerkt. Door vrije boeren, vrije burgers en vrije kooplieden. En dat gebeurde in waterschappen. Je weet het, de oudste democratische lichamen van ons land.

Deze polderbewoners hadden een groot belang bij veilige polders en goed beheer van het water. Ze betaalden daaraan. En ze hadden zeggenschap. Zo ontstond de aloude trits belang-betaling-zeggenschap, een trits die vandaag de dag nog steeds deze functionele democratie kenmerkt. By the way, dit is gelijk de verklaring waarom die waterschappen zogenaamde geborgde zetels hebben voor het bedrijfsleven, de landbouw en de natuur. Hun belang is groot, zij betalen meer dan burgers, maar zijn met weinigen. En zijn er dus speciale zetels voor hen gereserveerd in de algemene besturen van de waterschappen. Maar dat terzijde.

Polder voor polder ingepolderd, dijk voor dijk gebouwd. Duizenden waterschappen ontstonden in ons lage landje aan de zee. En toen de watervloed van 1953 het zuidwesten van ons land overspoelde, waren er wel 2.651 waterschappen. Nu zijn het er nog slechts 21. En zijn het professionele organisaties met een dichtheid aan nuchtere ingenieurs die je bij geen enkele andere overheidslaag aantreft. Dat is logisch en dat moet zo blijven.

In onze algemene democratie bieden politici en beleidsambtenaren al snel tegen elkaar op met allerlei doelen. De een nog mooier en ambitieuzer dan de ander. 40% CO2-reductie in 2030. Nee, 49. Wie biedt meer? 55 hoor ik daar iemand roepen. Ja, ambitieuze doelen stellen voor een toekomst voorbij een regeerperiode, dat kunnen we als de beste in Nederland. Maar hoe verhouden die doelen zich eigenlijk met de realiteit? Al jarenlang stoten wij bijna de meeste CO2 per hoofd van de bevolking uit van heel Europa. En ook als het gaat om de afname van de CO2-intensiteit van de economie de afgelopen jaren, gaat het hier niet heel hard. We kijken met afgrijzen naar de Brexit, maar man, aan hun CO2-reductie kunnen wij een puntje zuigen. En als ik hier lokaal kijk - ik ben tenslotte raadslid - als ik kijk hoe moeizaam, afgezien natuurlijk van de Groene Mient, de zeewatercentrale in Duindorp werkt en dat de Aardwarmtecentrale aan de Leyweg na bijna 10 jaar nog altijd stilligt, dan zie ik dat de energietransitie in de praktijk geen appeltje eitje is. Dat hoge doelen mooi zijn, en natuurlijk nodig voor een stabiel ambitieus beleid, maar dat eerst en vooral we in de praktijk de hand aan de ploeg moeten slaan. In onze fabrieken, bedrijven, huizen, mobiliteit, landbouw, noem maar op.

Nee, dan de waterschappers. Ze meten wat er gebeurt en wat er verandert in weer en klimaat, ze weten wat er speelt, houden rekening met onzekerheid en ze handelen ernaar. En ondertussen zijn steeds meer van hun afvalwaterzuiveringen ook nog eens heuse energiecentrales.

Afgelopen week was ik bij een verkiezingsavond van de ChristenUnie/SGP-lijst voor het Hoogheemraadschap van Delfland, een paar kilometer verderop in Monster. Geen vlotte speeches, kekke oneliners of fraaie frames, maar gewoon een hele avond inhoud. Over zeespiegelstijging. Je mag best weten, ik vond het fantastisch. Wist je bijvoorbeeld dat Nederland de langste betrouwbare meetreeks heeft over zeespiegelstijging voor z’n kust, sinds 1890 al? En wist je dat de zeespiegel sindsdien met 24 cm is gestegen? En wist je dat er nog geen versnelling zichtbaar is in die stijging en dat we daarmee op dit moment onder het minst vergaande scenario van het KNMI zitten met onze zeespiegel en dat elders op de wereld die versnelling al wel zichtbaar is en dat de zeespiegel dus niet overal even hard stijgt? Zo maar wat interessante feitjes die langs kwamen op een verkiezingsavond voor ons waterschap met meer dan 125 bezoekers! 

Ik liet net het ‘Hoogheemraadschap van Delfland’ vallen. Ons waterschap. Relatief klein van stuk, maar met meer dan 1,2 miljoen mensen en zeer veel bebouwing heeft het een uitdagende taak in het zorgen voor veilig leven met schoon water dat je bij een steeds vaker voorkomende piekbui niet tot de lippen stijgt.

Best belangrijk, hoor ik je denken, dat water keren, water beheren en zorgen voor een goede waterkwaliteit. Best ook dat die dingen bestaan. En vooruit, ik betaal mijn waterschapsbelasting wel weer hoor dit jaar, maar waarom zou ik m’n bed uit komen om naar de stembus te gaan voor waterschapsverkiezingen?

Eerlijk gezegd begrijp ik deze vraag best. Zeker in relatie tot de politieke lijsten die we sinds 2008 hebben. Daar ben ik eigenlijk ook niet zo’n groot fan van. Daarvoor konden we stemmen op een persoon die zich had gekandideerd, bijvoorbeeld omdat haar of zijn belang groot was, of omdat hij of zij er veel affiniteit mee had. Maar sinds 2008 hebben we lijsten van vooral politieke partijen, zoals de bekende politieke partijen en bijvoorbeeld Water Natuurlijk waar D66 en GroenLinks achter schuil gaan.

Natuurlijk, er zijn politieke verschillen in de waterschappen. Bijvoorbeeld over of de functie nu het waterpeil moet volgen, of het peil de functie. Over in welke mate het water gezuiverd moet worden. Over hoe dijken moeten worden ingepast het landschap en hoe ze gebruikt mogen worden. Over de bestrijding van muskusratten. Over de inzet voor duurzame energie. Over wie nu wat moet betalen en of huishoudens met een laag inkomen niets hoeven te betalen.

Ik hoor je denken: nou vooruit, best belangrijk allemaal. Omdat je zo aandringt, ga ik wel stemmen, maar op wat of wie dan?  

Je hoort er ook zo weinig over, over het waterschap. Natuurlijk bij extreme droogte of bij extra hoog water zie je wel eens een dijkgraaf in beeld verschijnen. En als er stront aan de knikker is. Want helaas kwam Delfland daar het afgelopen jaar het meest mee in het nieuws. Over armpje drukken tussen de hoogheemraden, zeg maar de wethouders van het hoogheemraadschap. Misschien heb je dat nieuws ook wel gezien bij Omroep West.

Juist daar waar SAMENWERKEN met hoofdletters moet staan geschreven, in het oudste democratische orgaan van ons land, in de polder, daar waar waterveiligheid, waterkwaliteit en waterbeheer alles met elkaar te maken hebben, daar maakten ze er volgens de dijkgraaf himself een zootje van in het dagelijks bestuur, zeg maar het college van B&W van het waterschap. Dat dagelijks bestuur bestond de afgelopen vier jaar overigens uit de VVD, het CDA, Water Natuurlijk, de Algemene Waterschapspartij en de bedrijfslevenzetel.

Kortom, dat dagelijks bestuur kan wel wat ChristenUnie gebruiken. Inhoudelijk heeft de ChristenUnie/SGP, zoals altijd, een verstandig programma. Daar kun je van op aan. Maar de ChristenUnie is ook een club waar ze SAMENWERKEN, net als in de polder zoals die bedoeld is, met hoofdletters hebben geschreven. Zeker in ons Hoogheemraadschap van Delfland is een keuze voor de ChristenUnie zo gek nog niet. Een partij met hoopvol realistische mensen met passie voor water, die zeker in de waterschappen, nuchter en met oog voor elkaar de hand aan de ploeg zullen slaan.

Terug naar de vraag waar ik mee begon. Ben jij ook zo benieuwd wie de waterschapsverkiezingen gaat winnen? Ik denk nog steeds dat je antwoord, ook na deze column, nee zal zijn. Maar hopelijk is in ieder geval wel het vlammetje voor de waterschappen wat harder gaan branden. En ben je gemotiveerd geraakt om a.s. woensdag te gaan stemmen. Ik zou het wel weten.

Pieter Grinwis is lijstduwer van de ChristenUnie/SGP (lijst H).

D66 GoesWat doet de Provincie ...

D66 D66 Zeeland 19-03-2019 11:38

"Water Natuurlijk" aanbevolen partij in Waterschap Rijnland verkiezing 20 maart | Haarlem

GroenLinks GroenLinks D66 Haarlem 19-03-2019 00:00

Water Natuurlijk is een onafhankelijke vereniging/Politieke Groepering, die aanbevolen wordt door GroenLinks en D66. Het zijn groene bestuurders met hart voor blauw. Water Natuurlijk zet zich in Rijnland in voor schoon, veilig, gezond en betaalbaar water en voor natuur, landschap en recreatie, een betere leefomgeving voor mens en dier.

Water Natuurlijk vormt een fractie in het Waterschap Rijnland en heeft (nu nog) in het Algemeen Bestuur van Waterschap Rijnland 3 zetels. (CDA- 4, VVD-4, Politieke Groepering Agrarische Bedrijven-8 enzovoort)

Meer informatie. Bij de kandidatenlijst treft u uit Haarlem op nr 3. Enrico van Dijk (afgelopen periode duo-lid) en op 10. Wil van Warmerdam (Spaarndam).

/r/11e35905812af617adfca2dbe880480b?url=http%3A%2F%2Fhaarlem.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FWil+van+Warmerdam+GroenLinkser+uit+Spaarndam+op+nr+10&id=a18cafff31c91970d8059020d1d8dee3564dd291
Wil van Warmerdam GroenLinkser uit Spaarndam op nr 10
/r/11e35905812af617adfca2dbe880480b?url=http%3A%2F%2Fhaarlem.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FWil+van+Warmerdam+GroenLinkser+uit+Spaarndam+op+nr+10&id=a18cafff31c91970d8059020d1d8dee3564dd291
Wil van Warmerdam GroenLinkser uit Spaarndam op nr 10

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.