Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

69 documenten

Elektrische laadpaal in uw buurt? Vraag deze gratis aan

PvdA PvdA Den Helder 24-06-2020 11:17

Wilt u elektrisch rijden maar heeft u geen mogelijkheid om thuis te laden? Dan kunt u via de website van gemeente Den Helder vragen om een openbare laadpaal. Een aanvraag doen gaat eenvoudig, snel en is gratis.

Een laadpaal in de buurt helpt om Den Helder stap voor stap te verduurzamen. Elektrisch rijden is beter voor het milieu en de lokale luchtkwaliteit. Bovendien draagt het bij aan de klimaatdoelstellingen. Daarom willen we het in Den Helder zo aantrekkelijk mogelijk maken om een elektrisch te gaan rijden.

Het college van B&W verwacht dat het gebruik van Helderse laadpalen eind 2021 is gestegen. De cijfers laten in de laatste drie jaar ook een toename zien, zowel in aantal als in energiegebruik (zie tabel). Dat zou dus betekenen dat het elektrisch rijden een vlucht neemt en dat juich ik toe.

Monica Anthonijsz, namens de fractie, gaf aan positief te zijn over deze nieuwe mogelijkheid die de inwoners  kans geeft om  een laadpaal bij huis te laten plaatsen. “In de vorige raadsperiode heeft de toenmalige PvdA fractie al eens een motie ingediend om het aantal laadpalen uit te breiden. Daar is toen een voorzichtige start meegemaakt.”

Voornamelijk elektrisch

De verwachting is dat vanaf 2030 nieuw verkochte auto’s voornamelijk elektrisch zijn. Zo’n twee miljoen elektrische auto’s rijden er dan rond in Nederland, is de voorspelling. Naast de milieuvoordelen en schone lucht, kan elektrisch rijden een impuls geven aan de economie, het MVO-ondernemerschap en aan stiller, lokaal vervoer. Maar daarvoor moet het aantal openbaar toegankelijke laadpalen dus groeien.

Een laadpaal bij u in de buurt?

Via www.denhelder.nl/laadpaal kunt u een aanvraag indienen. Als het verzoek aan de voorwaarden voldoet en er onvoldoende publieke laadpalen in de buurt staan, kiest de gemeente een geschikte locatie. Een van de voorwaarden is bijvoorbeeld dat de laadpaal voor meerdere elektrische rijders beschikbaar moet komen. Als een bepaalde locatie populair blijkt te zijn, dan komen daar in de toekomst meerdere palen.

Voor plaatsing is een verkeersbesluit, een vergunning en netaansluiting nodig. Het proces neemt gemiddeld 16 weken in beslag, maar daarna is elektrisch rijden een fluitje van een cent. De eerste aanvraag is al binnen en in behandeling.

Laadpalen elektrische auto’s in toekomst van MRA-E

Om beter aan te kunnen sluiten bij een toenemende vraag naar publieke laadpalen in de buurt, stapt Den Helder eind mei over naar het regionale netwerk MRA-Elektrisch (MRA-E). Hierin werken overheden, waaronder de Noordkopgemeenten, Schoorl, Alkmaar, Amsterdam en Haarlem samen om elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten te realiseren. Den Helder kan zo meer bereiken dan in haar eentje.

 

Het bericht Elektrische laadpaal in uw buurt? Vraag deze gratis aan verscheen eerst op PvdA Den Helder.

Onorthodoxe woningbouw en Knarrenhoven

PvdA PvdA Alphen aan den Rijn 15-06-2020 17:12

De gemeenteraad heeft besloten de procedure voor het wijzigen van het bestemmingsplan Alphen Stad te starten. Hierdoor kan een aantal onorthodoxe woningbouwlocaties (Klompenmaker, Parkeerterrein Oudshoorn, Bospark GHL, Parkeerterrein ARC en Asfaltcentrale ’s Molenaarspad) in ontwikkeling worden genomen. Met het ontwikkelen van deze locaties wordt een extra impuls gegeven aan de woningbouwproductie met een variatie aan woningen in prijs, eigendom en woningtype. De raad heeft bij dit onderwerp ook de PvdA motie “Maak haast met de komst van Knarrenhoven” aangenomen. In de motie “Knarrenhof” wordt het college opgedragen om bij de voorbereiding van het bestemmingsplan met woningcorporaties en marktpartijen onderzoek te doen naar de haalbaarheid van het bestemmen en laten realiseren van een Knarrenhof (seniorenhuisvesting) bv op locaties Bospark en Klompenmaker bij Noorderbrink. Het zijn ideale locaties, vindt de PvdA, dichtbij zorg- en winkelvoorzieningen, openbaar vervoer en wat die eerste locatie betreft dichtbij een prachtig wandelgebied. De PvdA is blij dat we weer een stap gemaakt hebben om te komen tot realisatie van Knarrenhoven. Al in de raad van 31 oktober 2019 is een PvdA-motie aangenomen om de belangstelling en behoefte onder Alphenaren te peilen naar de realisatie van een Knarrenhof in de gemeente Alphen aan den Rijn en bij gebleken behoefte de realisatie van een Knarrenhof op (een) daarvoor geschikte locatie(s) te faciliteren c.q. te ondersteunen.

Hieronder het dictum van de PvdA-motie van 28 mei:

De raad draagt het college op:

– om ten tijde van de voorbereiding van het te wijzigen bestemmingsplan Alphen Stad o.a. samen met woningcorporaties Woonforte en Habeko en andere daarvoor in aanmerking komende marktpartijen concreet onderzoek te doen naar de (financiële) haalbaarheid van een Knarrenhof op in ieder geval de bedoelde locaties in Bospark en aan Klompenmaker; – bij een positief resultaat uit het nog uit te voeren onderzoek de geduide locaties dienovereenkomstig als Knarrenhof te bestemmen; – de organisatie en de resultaten van deze inspanningsverplichting in de aanloop naar het vast te stellen te wijzigen bestemmingsplan periodiek te delen met de raad, zodat tijdig kan worden bijgestuurd c.q. de noodzakelijke ondersteuning kan worden geboden voor de realisatie van deze Knarrenhoven.

Het bericht Onorthodoxe woningbouw en Knarrenhoven verscheen eerst op PvdA Alphen aan den Rijn.

Openbaar vervoer hoort betaalbaar, schoon en veilig te zijn.

PvdA PvdA Zutphen 05-06-2020 15:03

Reizigers moeten van deur tot deur gemakkelijk en voor een betaalbare prijs kunnen reizen.

Openbaar vervoerverbindingen Om het openbaar vervoer voor reizigers gemakkelijker te maken investeren wij meer in openbaar vervoerverbindingen. Het openbaar vervoer van de toekomst gaat niet langer uit van een type vervoer (bus of trein) maar van de behoefte van reizigers. Het vervoersaanbod moet veel meer op maat gesneden worden. Het individu krijgt meer aandacht en het systeem is niet langer leidend

Openbaar vervoer was niet toereikend voor ouderen in Zutphen.

In Zutphen was het Openbaar Vervoer niet toereikend voor ouderen. Daarom is de PvdA in Zutphen zeer blij met het initiatief van de Stichting Stap in Stap uit om een buslijn tegen een zeer gunstig tarief en vooral ook duurzaam met vrijwilligers te organiseren. Hij rijdt nu op proef!

Kijk voor meer info op: https://www.stapinstapuit.eu

#openbaarvervoer #ouderen #Zutphen #Stapinstapuit

 

Het bericht Openbaar vervoer hoort betaalbaar, schoon en veilig te zijn. verscheen eerst op PvdA Zutphen-Warnsveld.

Goed OV begint met goede arbeidsvoorwaarden!

SP SP CDA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Zoetermeer 22-04-2020 14:53

De fracties van SP, GL, CDA, FVD, PvdA, PvdD en D66 willen zekerheid dat de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs in Zuid-Holland Noord minimaal voldoen aan de CAO streekvervoer. Zij hebben dit punt met ruime steun van Provinciale Staten toegevoegd aan de voorwaarden voor de nieuwe aanbesteding van het OV in die regio.

Lies van Aelst, fractievoorzitter SP: 'We zijn blij dat we samen met zoveel partijen dit stuk zekerheid voor chauffeurs hebben geregeld. Zij voeren een belangrijke klus uit in opdracht van ons als provincie, dat moeten zij onder fatsoenlijke voorwaarden en eerlijke beloning kunnen doen.'

Statenlid GroenLinks Ariëtte Kasbergen: ‘Wat we in andere regio’s zien is dat buschauffeurs niet fatsoenlijk betaald worden en te lange dagen moeten maken. Dat zorgt voor een zwaardere belasting van chauffeurs en daarmee, meer risico op ziekte, mindere service en daarmee minder kwaliteit. Wij willen dat vervoerders hun diensten niet goedkoper aanbieden door te beknibbelen op arbeidsvoorwaarden. Het openbaar vervoer moet goed zijn om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat begint met goede arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs.’

“Het is goed dat we als Staten benadrukken dat marktwerking in het openbaar vervoer niet ten koste mag gaan van de arbeidsvoorwaarden.” Willem Minderhout, PvdA.

Ria Oosterop - van Leussen, fractievoorzitter D66: ‘Goed openbaar vervoer is voor alle inwoners van Zuid-Holland toegankelijk en betaalbaar. Maar zonder chauffeurs is goed openbaar vervoer niet mogelijk. Daarom is het belangrijk dat al die hardwerkende, toegewijde chauffeurs kunnen rekenen op goede arbeidsvoorwaarden!’ 

 

Goed OV begint met goede arbeidsvoorwaarden!

SP SP CDA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Zuid-Holland 22-04-2020 14:06

De fracties van GroenLinks, CDA, FVD, PvdA, PvdD, SP en D66 willen zekerheid dat de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs in Zuid-Holland Noord minimaal voldoen aan de CAO streekvervoer. Zij hebben dit punt met ruime steun van Provinciale Staten toegevoegd aan de voorwaarden voor de nieuwe aanbesteding van het OV in die regio.

Lies van Aelst, fractievoorzitter SP: 'We zijn blij dat we samen met zoveel partijen dit stuk zekerheid voor chauffeurs hebben geregeld. Zij voeren een belangrijke klus uit in opdracht van ons als provincie, dat moeten zij onder fatsoenlijke voorwaarden en eerlijke beloning kunnen doen.'

Statenlid GroenLinks Ariëtte Kasbergen: ‘Wat we in andere regio’s zien is dat buschauffeurs niet fatsoenlijk betaald worden en te lange dagen moeten maken. Dat zorgt voor een zwaardere belasting van chauffeurs en daarmee, meer risico op ziekte, mindere service en daarmee minder kwaliteit. Wij willen dat vervoerders hun diensten niet goedkoper aanbieden door te beknibbelen op arbeidsvoorwaarden. Het openbaar vervoer moet goed zijn om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat begint met goede arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs.’

“Het is goed dat we als Staten benadrukken dat marktwerking in het openbaar vervoer niet ten koste mag gaan van de arbeidsvoorwaarden.” Willem Minderhout, PvdA.

Ria Oosterop - van Leussen, fractievoorzitter D66: ‘Goed openbaar vervoer is voor alle inwoners van Zuid-Holland toegankelijk en betaalbaar. Maar zonder chauffeurs is goed openbaar vervoer niet mogelijk. Daarom is het belangrijk dat al die hardwerkende, toegewijde chauffeurs kunnen rekenen op goede arbeidsvoorwaarden!’ 

Nieuwe OV-visie Provinciale Statenfractie PvdA

PvdA PvdA Middelburg 15-04-2020 18:24

De Provinciale Statenfractie van de PvdA heeft een nieuwe visie op het openbaar vervoer in Zeeland opgesteld. Dat was hard nodig, want de vorige visie stamde uit 2011. Het openbaar vervoer wordt door de provincie geregeld. Maar een goed lopend openbaar vervoer systeem kan niet zonder de medewerking van de gemeentes. Deze visie is daarom tot stand gekomen in overleg met PvdA-fracties uit Zeeuwse gemeenteraden.

Ook Middelburg heeft hiervoor input geleverd en we zijn blij dat er een mooi, integraal visiedocument tot stand is gekomen. De laatste tijd heeft de servicebus prominent op de agenda gestaan in de Middelburgse raad en we hebben gemerkt dat het oplossen van deze kwestie samenwerking vergt van provincie en gemeente.

We hopen dat dit visiedocument zal bijdragen tot een mooi en goed dekkend openbaar vervoer in de gehele provincie Zeeland. Wij zullen ons daar als gemeenteraadsfractie ook sterk voor maken. Goed openbaar vervoer houdt immers niet op bij de gemeentegrens!

Klik hier voor de OV-visie-PvdA-Zeeland-2020

Het bericht Nieuwe OV-visie Provinciale Statenfractie PvdA verscheen eerst op PvdA Middelburg.

Onderzoek gratis openbaar vervoer voor ouderen

CDA CDA Lansingerland 15-02-2020 13:48

Het is een positieve ontwikkeling als meer ouderen met het openbaar vervoer gaan reizen. Dave Bergwerff (CDA) is echter niet voor een gratis OV-chipkaart voor alle ouderen binnen onze gemeente. Dit draagt niet bij aan de maatschappelijke doelen. Met nadruk noemt Dave Bergwerff het doel eenzaamheid verslaan. Het is volgens Dave Bergwerff wel positief om voor ouderen waarvan hun inkomen de belemmering is om met het OV te reizen, het reizen gratis te maken. Juist omdat de groep eenzame ouderen veelal een lager inkomen hebben ten opzichten van de niet eenzame ouderen. Er zal vanuit het ambtelijk apparaat een voorstel verschijnen over de invoering van het gratis OV voor ouderen met een minimum inkomen. Dave Bergwerff (CDA) benadrukte dat twee voorgestelde maatregelen uitgevoerd moeten worden. Bestaande uit goede voorlichting, ondersteuning en trainingen bieden om ouderen te stimuleren erop uit te gaan en gebruik te maken van het openbaar vervoer. Inclusief de samenwerking met de 3B bus om het gebruik nog meer te stimuleren.

Tom Reedijk: “De Belbus moet goed vervangen worden.” – VIDEO

PvdA PvdA Katwijk 06-02-2020 16:12

De Belbus verdwijnt in Katwijk omdat er te weinig geld is om hem te behouden. Als PvdA willen we dat er goed vervoer blijft voor ouderen en mensen met een beperking. Tom Reedijk voerde hierover het debat en was kritisch. Als PvdA vinden we dat: https://katwijk.pvda.nl/nieuws/1612/🌹 Er een garantie moet komen op goed vervoer en de gemeente hier een actieve coördinerende rol moet spelen https://katwijk.pvda.nl/nieuws/1612/🌹 We niet alles aan vrijwilligers kunnen overlaten waarvan we ook nog eens veel vragen. Chauffeur zijn is een baan. https://katwijk.pvda.nl/nieuws/1612/🌹 Mensen moeten kunnen terugvallen op de regiotaxi wanneer er geen alternatief voorhanden is.

De Belbus verdwijnt in Katwijk omdat er te weinig geld is om hem te behouden. Als PvdA willen we dat er goed vervoer…

Geplaatst door PvdA Katwijk op Donderdag 6 februari 2020

Het bericht Tom Reedijk: “De Belbus moet goed vervangen worden.” – VIDEO verscheen eerst op PvdA Katwijk.

Stationsgebied

ChristenUnie ChristenUnie Heerhugowaard 23-01-2020 18:36

https://heerhugowaard.christenunie.nl/k/n6075/news/view/1310225/66848/foto_auke_jan_2020.png

‘In 1997 ben ik samen met mijn vrouw in het stationsgebied komen wonen. Wij hebben voor deze locatie gekozen omdat de ligging gunstig is ten opzichte van Middenwaard en het openbaar vervoer. De gemeente kiest voor een metamorfose van dit gebied. Er staat veel te gebeuren, zoals woningbouw en een nieuw station. En de ondertunneling van de Zuidtangent, wat naar mijn mening nodig is.’

‘2020 is reeds ingezet en de eerste commissievergadering is alweer geweest. Uiteraard staat de ontwikkeling van het stationsgebied regelmatig op de agenda. Ik zie de ontwikkeling van het gebied met groot vertrouwen tegemoet. Want het belang en uitstraling van een modern ov-knooppunt moet hoge prioriteit hebben. Ik ben blij en tevreden met deze woonplek.’

Auke Pool (74 jaar)Commissielid ChristenUnie

https://heerhugowaard.christenunie.nl/k/n6075/news/view/1310225/66848/foto_auke_jan_2020.png

Overdruk uit Stadnieuws 21 januari 2020

Treinstation Zernike onderdeel van voorbereidingen regionaal mobiliteitsplan

D66 D66 Groningen 22-01-2020 12:15

Gedeputeerde Fleur Gräper – van Koolwijk heeft toegezegd dat een treinstation bij de Zernike Campus meegenomen wordt in de voorbereidingen van het regionale mobiliteitsplan. D66-Statenlid Peter Gerrits had het College naar de plannen rondom een mogelijk treinstation gevraagd tijdens een commissievergadering over het bestuurlijk overleg rondom infrastructuur, ruimte en transport.Gerrits is verheugd over het antwoord van D66-Gedeputeerde Gräper: “Het is goed dat de Provincie in overleg met de Gemeente ook deze optie op tafel houdt. De studentenstromen die elke dag van en naar de Zernike Campus reizen maken betere OV-bereikbaarheid van de Campus ontzettend belangrijk. Een treinstation zou daarom een geweldige stap vooruit zijn.”

De Statenfractie van D66 is tevreden dat deze ambitie door het College getoond wordt. Vanuit het verkiezingsprogramma is treinstation Zernike altijd een belangrijke verbindingsmogelijkheid geweest voor D66.  Grote groepen studenten en werknemers zouden daarmee met veel groter gemak naar hun studie en werk kunnen reizen. Nadat D66 het samen met coalitiepartners opnam in het coalitieakkoord in 2019 betekent deze toezegging van het College nu dat de Zernike Campus een belangrijke schakel in het OV-netwerk moet blijven. Gerrits: “Samen met de Gemeente kan de Provincie nu het treinstation Zernike op de agenda plaatsen voor het Bestuurlijk Overleg Infrastructuur in Den Haag. Daar kunnen we dan de benodigde middelen krijgen om deze belangrijke ov-schakel door te ontwikkelen voor de toekomst.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.