Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

477 documenten

Beter OV in de kernen

Groenlinksaf Groenlinksaf GroenLinks Waalwijk 10-03-2023 10:07

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 9 maart 2023 stelde de Waalwijkse gemeenteraad het mobiliteitsplan vast. Een uitgebreid document waarin veel van de doelen van de coalitie zijn opgenomen. Maar GroenLinksaf is van mening dat er op het gebied van Openbaar Vervoer meer moet gebeuren in onze gemeente.

In Sprang-Capelle en Waspik woont ongeveer een derde van de inwoners van de gemeente Waalwijk. Toch zijn deze kernen doordeweeks na 19.00 uur niet met de bus bereikbaar. In het weekend is het überhaupt niet mogelijk om met de bus in Waspik of Sprang-Capelle te komen. Of om vanuit de kernen naar Waalwijk en verder te reizen. De GroenLinksaf fractie heeft daarom de vraag aan het college gesteld, hoe dat in 2023 nog mogelijk is.

Er wordt naar diverse oplossingen gekeken, zoals e-scooters en OV-fietsen. Hoewel GroenLinksaf een groot voorstander is van deelmobiliteit, lost dit het probleem niet voldoende op. Minder valide inwoners kunnen hier vaak geen gebruik van maken en de afstand tot Waalwijk is ook een obstakel. 10 kilometer is best ver als je in je eentje in het donker over het Halvezolenpad moet rijden.

Nu kan de gemeente Waalwijk hierin niet alles zelfstandig kan beslissen. Openbaar Vervoer wordt immers door de provincie aanbesteed. Op basis van de antwoorden heeft de fractie heeft er vertrouwen in dat het college (naast lobbyen bij de provincie) meerdere mogelijkheden onderzoekt om de bereikbaarheid te verbeteren. Mocht het college niet tijdig oplossingen kunnen vinden, dan is GroenLinksaf van plan om hier actie op te ondernemen.

Busverbindingen moeten blijven!

OoststellingwerfsBelang OoststellingwerfsBelang DENK GroenLinks Ooststellingwerf 08-02-2023 06:48

OoststellingwerfsBelang heeft zich in de commissievergadering uitgesproken over de toekomstige busverbindingen in Ooststellingwerf. Net als de inspreekster mevr. B. Reitsma-Smeding vinden wij dat bussen vaker moeten rijden. Veel inwoners van Ooststellingwerf hebben geen eigen vervoer. Denk daarbij een zowel ouderen als jongeren. Zij reizen naar ziekenhuizen, school of werk. De heer Beijert stelt: “Het kan niet zijn dat je veel te vroeg, te laat of zelfs helemaal niet op de eindbestemming kan komen. En, iedereen heeft recht op het vervoer en de gemeente zou dat moeten regisseren; aldus mevrouw Reitsma.

Wij, OoststellingwerfsBelang, wil samen met de Groen Links een motie indienen om de provincie te overtuigen de busverbindingen goed te houden en te verbeteren.

Terug naar alle berichten

Aan de slag met een autoluwe binnenstad | Leeuwarden

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie D66 PvdA Partij voor de Dieren Leeuwarden 11-09-2020 00:00

In de anderhalvemetersamenleving is het gebruik van de openbare ruimte wezenlijk veranderd.  Aan de ene kant zijn er minder autobewegingen en wordt het openbaar vervoer minder gebruikt. Aan de andere kant hebben de toenemende aantallen voetgangers en fietsers meer ruimte nodig om veilig afstand te houden. Dit speelt met name in de binnenstad van Leeuwarden, waar de publieke ruimte schaars is. Wat PAL GroenLinks betreft is nu dan ook het uitgelezen moment om extra stappen te zetten om de binnenstad van Leeuwarden versneld autoluw te maken.

 

Een autoluwe stad is een gezonde en aantrekkelijke stad

Steeds meer steden kiezen voor een autoluwe binnenstad en dat is ook helemaal niet gek, want eigenlijk zijn er vooral voordelen aan verbonden. Minder autoverkeer draagt bij aan de volksgezondheid. De leefomgeving is prettiger, groener en schoner door minder uitstoot van uitlaatgassen en fijnstof. Sowieso is het gezonder om de auto te laten staan en de fiets of benenwagen te nemen waar mogelijk. Daarnaast bevordert een autoluwe binnenstad ook de verkeersveiligheid: er zijn nou eenmaal minder verkeersongelukken als er minder auto’s rijden.

Een autoluwe binnenstad houdt meer publieke ruimte over voor terrassen, wandelaars en openbaar groen. Dit heeft ook positieve gevolgen voor winkeliers en horeca. Twee jaar geleden werd onder andere de Gran Vía - de grootste winkelstraat van Madrid - autoluw gemaakt tijdens de decembermaand en dat leidde tot een omzetstijging van maar liefst 9.5%.

 

Nieuwe manier van kijken door corona

Door de coronacrisis wordt anders naar de inrichting van de publieke ruimte gekeken. Grote Europese steden als Berlijn, Brussel, Parijs en Milaan kozen er enkele maanden geleden al voor om de rode loper uit te rollen voor fietsers en voetgangers. Zo werden stadscentra omgetoverd tot woonerven, zijn stille autowegen in gebruik genomen als (tijdelijke) fietspaden en zijn er plannen aangekondigd voor uitgebreide fietsnetwerken. Bestuurders van deze steden hebben al aangekondigd dat deze maatregelen om de steden fietsvriendelijker te maken niet weer onderaan de stapel belanden als de coronacrisis voorbij is.

Ook op nationaal niveau zijn er de nodige ontwikkelingen. Onder andere de gemeenteraden van Amersfoort, Amsterdam en Haarlem hebben al stappen gezet richting een autoluwe binnenstad en een groot deel van de binnenstad van Delft en Groningen is al geruime tijd autoluw. Partij voor de Dieren en PAL GroenLinks stelden voor de zomer al schriftelijke vragen over de maatregelen die het college treft om de publieke ruimte in Leeuwarden beter te verdelen tussen voetgangers, fietsers en auto’s.

 

Eerste stappen in Leeuwarden

Ook in de gemeente Leeuwarden zijn de eerste stappen richting een autoluwe binnenstad al gezet. Eerder dit jaar stemde een meerderheid van de Leeuwarder gemeenteraad in met een motie van PAL GroenLinks, D66, PvdA en de Christenunie om de binnenstad voor 2035 zo autoluw mogelijk te maken. Er wordt inmiddels hard gewerkt om het Gouverneursplein, Hofplein, Raadhuisplein en de Eewal en Wortelhaven autoluw te maken en er zijn ook al plannen in de maak voor de Korfmakersstraat.

 

Meer kansen

Wat PAL GroenLinks betreft zijn er nog wel meer mogelijkheden om de stad autoluwer en aantrekkelijker in te richten. Wat te denken van de Voorstreek, de Kelders, de Tuinen, de Tweebaksmarkt en het Ruiterskwartier? Op veel van deze straten is doorgaand autoverkeer nog steeds mogelijk. Wij zouden liever zien dat er geen sluiproutes meer mogelijk zijn, dat er alleen auto’s worden toegelaten voor mensen die in de binnenstad wonen en dat het aantal parkeerplaatsen wordt teruggedrongen ten bate van ruimte voor voetgangers, terrassen en openbaar groen.

Roep om zebrapad rond ‘dode hoek’ Vossiuslaan | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks Leiderdorp 06-09-2020 00:00

GroenLinks peilt meningen tijdens maandelijkse wijkactie

De meningen over het verdwenen zebrapad op de Vossiuslaan zijn verdeeld. Tijdens de wijkactie van GroenLinks zegt de ene Leiderdorper zaterdag dat het gemis meevalt, maar klaagt een andere steen en been over de verkeersveiligheid. ,,Genoeg munitie voor raadsvragen’’, zo vat ons gemeenteraadslid Jeannette Hofman-Züter de gepeilde meningen samen.

Zeker op een zaterdag in september loopt, fietst en rijdt het af en aan rond de brug die de Hans Vonkstraat verbindt met de Vossiuslaan. Jeannette en haar partijgenoten stellen voorbijgangers steeds dezelfde vraag: ‘mist u het zebrapad?’ De antwoorden variëren van ‘welk zebrapad?’ tot ‘als je nu een petitie voor een zebrapad opstelt, teken ik meteen’.

GroenLinks is blij met de spontane reacties. Daarmee kan de fractie aankomen in de gemeenteraad. ,,Wij verwoorden dan de zorgen van veel Leiderdorpers’’, stelt Jeannette. ,,Zij vinden de situatie onoverzichtelijk door het hoog opgroeiende groen hier. Er ontstaat als het ware een dode hoek. Daarnaast merken heel wat mensen op dat auto’s veel harder rijden dan de maximaal toegestane 30 kilometer per uur op dit deel van de Vossiuslaan. Dat maakt de situatie levensgevaarlijk, met name voor kwetsbare verkeersdeelnemers als kinderen, ouderen en ook gehandicapten die willen oversteken. De aanleg van een zebrapad kan deze plaats veiliger maken.’’

Gesterkt door de geluiden uit de wijk maakt GroenLinks van de nood een deugd. Gewapend met grijpers en vuilniszak ontdoen partijleden de struiken en stoepen van zwerfafval. De buurt moet niet alleen veiliger worden, maar ook schoner.

 

De Mobiliteitsvisie | Almere

GroenLinks GroenLinks Almere 04-09-2020 00:00

De afgelopen weken heeft de raad uitvoerig gesproken over het beleidsstuk ‘De mobiliteitsvisie’. Dit document beschrijft de visie vanuit de raad en het college op de toekomst van de mobiliteit in onze stad. Het is een mooi stuk geworden waar GroenLinks zich op veel punten in herkent.

Het eerste hoofdpunt is het mogelijk maken van gezonde en duurzame mobiliteit. Dit betekent in de praktijk dat er meer wordt ingezet op het verbeteren van fiets- en voetpaden, een actieplan tegen geluidsoverlast, het voorkomen van onnodig reizen en het aanmoedigen van elektrisch rijden.

In de stad hebben we de afgelopen jaren veel klachten gehoord over geluidsoverlast. Als bewoner van het centrum kan ik hier persoonlijk over meepraten. Het lijkt misschien een minder groots onderwerp dan de transitie naar elektrisch rijden, of het verbouwen van de treinstations, maar voor veel inwoners van Almere betekent een rustige woonomgeving, zonder plotselinge luide knallen of optrekkende motoren, het verschil tussen een aangenaam en een verstoord leven.

Een visie op mobiliteit vraagt om letterlijk te kijken naar het grotere plaatje, één waarom de verkeersstromen van binnen en buiten Almere in zicht komen. De verbinding met Utrecht en Amsterdam moet verbeterd worden, maar het is vooral belangrijk dat het voor mensen mogelijk is om naar hun werk en studie te komen, zonder de auto in te hoeven stappen. De beste filebestrijding is zorgen dat het mogelijk is om op de fiets of met het OV naar je bestemming te kunnen komen, niet het aanleggen van de zoveelste verbreding van snelwegen, zoals de A6.

Gelukkig komen al deze elementen terug in de visie. Het is jammer dat er tegelijk in de visie wordt aangekaart dat geld schaars is en dat er keuzes gemaakt moeten worden in welke infrastructuur geïnvesteerd kan worden. De komende jaren zal hier nog menig woord over gewisseld worden, maar aan een helder beeld waar we met zijn allen naar toe willen, zal het niet ontbreken.

- Jaap Steenkamer, raadslid GroenLinks Almere

Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 31-08-2020 21:02

Inwoners van Helvoirt vrezen voor veel extra verkeersoverlast in het dorp als na de ombouw van de N65 alleen de Torenstraat als aansluiting op de N65 over blijft. Dat bleek uit een peiling van de D66 Stemtent, die afgelopen zaterdag bij de COOP in Helvoirt stond. Een ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek zien mensen echter niet als oplossing. Meer dan twee derde van de stemmers liet weten hier niets in te zien. Van de helft van de stemmers mag het plan zelfs direct de prullenbak in.

De afdeling D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt peilt met haar Stemtent regelmatig de mening over actuele kwesties. Vanwege COVID-19 deden we dat een paar maanden niet, maar zaterdag wilden we, uiteraard op gepaste afstand, graag weer de mening van mensen horen. Er kon uiteraard gestemd worden, maar het hoofddoel is in gesprek komen met kiezers én niet-kiezers. Bovendien is op het stembiljet dat de mensen invullen ruimte voor nuanceringen of extra opmerkingen.

Net als in Vught geen plan van aanpak binnen de kom van Helvoirt

De problematiek die de aanpak van de N65 binnen de bebouwde kom van Helvoirt zal veroorzaken, is niet veel anders dan in Vught en Cromvoirt. Ook voor Helvoirt ligt geen plan klaar om de verkeersproblemen aan te pakken of te verzachten. Bijna 80 procent vindt één aansluiting op de N65 te weinig. Het merendeel daarvan wil dat ook in Helvoirt een verkeersplan moet komen met daarin alle knelpunten en mogelijke oplossingen voor het extra verkeer binnen de kom, vergelijkbaar met het verkeersherstelplan dat D66 voorstelt voor Vught en Cromvoirt. Veel stemmers willen hoe dan ook dat de aansluiting op de N65 bij de Achterstraat richting Tilburg open blijft. 20 procent vindt het niet erg als Helvoirt wat minder bereikbaar wordt of vindt dat één aansluiting voldoende is.

Geen steun voor ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek

Het plan van Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks om een ontsluitingsweg voor zwaar verkeer aan te leggen door het Helvoirts Broek (van de industrieweg naar restaurant In ’t Groene Woud) werd niet erg serieus genomen. ‘Volstrekt onhaalbaar, want het is een beschermd gebied’, aldus een van de stemmers. Bijna de helft verwees het plan direct naar de prullenbak, terwijl ruim 20 procent denkt dat onderzoek zal aantonen dat het ‘niet meer dan een luchtballon’ is. Bijna een kwart staat open voor het idee, maar een deel van die stemmers gaf wel aan dat een volledige aansluiting bij restaurant In ’t Groene Woud dan een voorwaarde is, omdat de weg anders nutteloos is. Slechts 6 procent van de stemmers stelde ‘hoe meer wegen, hoe beter’.

Niki Lauda door de Kastanjelaan en de Lindelaan

Verder kwamen er nog tal van losse ideeën. Vooral de drukte op de Lindelaan en de Kastanjelaan werd vaak genoemd. ‘Niki Lauda is er soms niks bij’, aldus een van de stemmers over sommige hardrijders. Ook de volledige ondertunneling van de N65 was voor verschillende stemmers nog geen gepasseerd station. Het weren van zwaar verkeer dat niets in Helvoirt te zoeken heeft en een snelheidsverlaging naar 30 kilometer per uur (ook in buurtschap Distelberg) werd regelmatig genoemd. Onvrede was er ook over de toekomstige aansluiting bij In ’t Groene Woud. Het geplande viaduct ligt daar verkeerd. Een halve aansluiting is nutteloos, want zwaar verkeer richting Vught gaat echt niet over de N65 terug om vervolgens te keren.

Meningen, tips en suggesties blijven welkom

De stemtent geeft zoals altijd een nuancerende en leerzame kijk op in dit geval de gevolgen voor Helvoirt van de verdieping van de N65. D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt dankt iedereen voor de prettige gesprekken en het invullen van de mini-enquête. En wil je nog iets kwijt? Mail dan naar fractie@d66vught.nl of bel een van onze fractieleden.

https://vught.d66.nl/2020/08/31/peiling-helvoirt-vreest-verkeersoverlast-in-dorp-na-aanpak-n65/

Eerdere berichten van D66 over Helvoirt – CDA wint D66-pubquiz Wie-Kent-Vught in Helvoirt (3-11-2019) – Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in (30-5-2020) – Team D66 doet mee aan de Helvoirt Kwis (21-5-2020) – Houdbaarheidsdatum van de nieuwe cultuurnota is beperkt: college is Helvoirt vergeten (13-1-2020) – Gemeente weigert gesprek met Maurick; leerlingen uit Vught, Helvoirt en Cromvoirt de dupe (17-12-2019) – Helvoirtenaren denken bij samenvoeging met Vught vooral in kansen en dromen (2-10-2019) – Helvoirtse politieke partij Progressief’96 zoekt samenwerking op met D66 Vught (10-9-2019) – D66 mist visie, ambitie en Helvoirt in nieuw bestuursakkoord (20-6-2018) – Themabijeenkomst: Helvoirt 100% bij Vught (18-3-2018) – D66: Helvoirt van harte welkom bij Vught, net als deel van Esch (14-2-2018) – Afdeling D66 Vught uitgebreid met Helvoirt (22-10-2017) – Behoud voorzieningen en eigenheid belangrijkste voor inwoners van Helvoirt bij samenvoeging met Vught (25-11-2015) – Peiling D66 Stemtent: Helvoirt wil bij Vught (12-10-2014) – Helvoirt en Vught samenvoegen? D66 Vught peilt de meningen in Helvoirt (6-10-2014)

The post Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65 appeared first on D66 Vught.

Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 31-08-2020 21:02

Inwoners van Helvoirt vrezen voor veel extra verkeersoverlast in het dorp als na de ombouw van de N65 alleen de Torenstraat als aansluiting op de N65 over blijft. Dat bleek uit een peiling van de D66 Stemtent, die afgelopen zaterdag bij de COOP in Helvoirt stond. Een ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek zien mensen echter niet als oplossing. Meer dan twee derde van de stemmers liet weten hier niets in te zien. Van de helft van de stemmers mag het plan zelfs direct de prullenbak in.

De afdeling D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt peilt met haar Stemtent regelmatig de mening over actuele kwesties. Vanwege COVID-19 deden we dat een paar maanden niet, maar zaterdag wilden we, uiteraard op gepaste afstand, graag weer de mening van mensen horen. Er kon uiteraard gestemd worden, maar het hoofddoel is in gesprek komen met kiezers én niet-kiezers. Bovendien is op het stembiljet dat de mensen invullen ruimte voor nuanceringen of extra opmerkingen.

Net als in Vught geen plan van aanpak binnen de kom van Helvoirt

De problematiek die de aanpak van de N65 binnen de bebouwde kom van Helvoirt zal veroorzaken, is niet veel anders dan in Vught en Cromvoirt. Ook voor Helvoirt ligt geen plan klaar om de verkeersproblemen aan te pakken of te verzachten. Bijna 80 procent vindt één aansluiting op de N65 te weinig. Het merendeel daarvan wil dat ook in Helvoirt een verkeersplan moet komen met daarin alle knelpunten en mogelijke oplossingen voor het extra verkeer binnen de kom, vergelijkbaar met het verkeersherstelplan dat D66 voorstelt voor Vught en Cromvoirt. Veel stemmers willen hoe dan ook dat de aansluiting op de N65 bij de Achterstraat richting Tilburg open blijft. 20 procent vindt het niet erg als Helvoirt wat minder bereikbaar wordt of vindt dat één aansluiting voldoende is.

Geen steun voor ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek

Het plan van Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks om een ontsluitingsweg voor zwaar verkeer aan te leggen door het Helvoirts Broek (van de industrieweg naar restaurant In ’t Groene Woud) werd niet erg serieus genomen. ‘Volstrekt onhaalbaar, want het is een beschermd gebied’, aldus een van de stemmers. Bijna de helft verwees het plan direct naar de prullenbak, terwijl ruim 20 procent denkt dat onderzoek zal aantonen dat het ‘niet meer dan een luchtballon’ is. Bijna een kwart staat open voor het idee, maar een deel van die stemmers gaf wel aan dat een volledige aansluiting bij restaurant In ’t Groene Woud dan een voorwaarde is, omdat de weg anders nutteloos is. Slechts 6 procent van de stemmers stelde ‘hoe meer wegen, hoe beter’.

Niki Lauda door de Kastanjelaan en de Lindelaan

Verder kwamen er nog tal van losse ideeën. Vooral de drukte op de Lindelaan en de Kastanjelaan werd vaak genoemd. ‘Niki Lauda is er soms niks bij’, aldus een van de stemmers over sommige hardrijders. Ook de volledige ondertunneling van de N65 was voor verschillende stemmers nog geen gepasseerd station. Het weren van zwaar verkeer dat niets in Helvoirt te zoeken heeft en een snelheidsverlaging naar 30 kilometer per uur (ook in buurtschap Distelberg) werd regelmatig genoemd. Onvrede was er ook over de toekomstige aansluiting bij In ’t Groene Woud. Het geplande viaduct ligt daar verkeerd. Een halve aansluiting is nutteloos, want zwaar verkeer richting Vught gaat echt niet over de N65 terug om vervolgens te keren.

Meningen, tips en suggesties blijven welkom

De stemtent geeft zoals altijd een nuancerende en leerzame kijk op in dit geval de gevolgen voor Helvoirt van de verdieping van de N65. D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt dankt iedereen voor de prettige gesprekken en het invullen van de mini-enquête. En wil je nog iets kwijt? Mail dan naar fractie@d66vught.nl of bel een van onze fractieleden.

https://vught.d66.nl/2020/08/peiling-helvoirt-vreest-verkeersoverlast-in-dorp-na-aanpak-n65/

Eerdere berichten van D66 over Helvoirt – CDA wint D66-pubquiz Wie-Kent-Vught in Helvoirt (3-11-2019) – Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in (30-5-2020) – Team D66 doet mee aan de Helvoirt Kwis (21-5-2020) – Houdbaarheidsdatum van de nieuwe cultuurnota is beperkt: college is Helvoirt vergeten (13-1-2020) – Gemeente weigert gesprek met Maurick; leerlingen uit Vught, Helvoirt en Cromvoirt de dupe (17-12-2019) – Helvoirtenaren denken bij samenvoeging met Vught vooral in kansen en dromen (2-10-2019) – Helvoirtse politieke partij Progressief’96 zoekt samenwerking op met D66 Vught (10-9-2019) – D66 mist visie, ambitie en Helvoirt in nieuw bestuursakkoord (20-6-2018) – Themabijeenkomst: Helvoirt 100% bij Vught (18-3-2018) – D66: Helvoirt van harte welkom bij Vught, net als deel van Esch (14-2-2018) – Afdeling D66 Vught uitgebreid met Helvoirt (22-10-2017) – Behoud voorzieningen en eigenheid belangrijkste voor inwoners van Helvoirt bij samenvoeging met Vught (25-11-2015) – Peiling D66 Stemtent: Helvoirt wil bij Vught (12-10-2014) – Helvoirt en Vught samenvoegen? D66 Vught peilt de meningen in Helvoirt (6-10-2014)

The post Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65 appeared first on D66 Vught.

Dertig kilometer per uur: snel genoeg | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Amersfoort 31-08-2020 00:00

Op initiatief van D66, GroenLinks en ChristenUnie praat de gemeenteraad dinsdag 1 september over het verlagen van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom. Want van wie is de openbare ruimte eigenlijk? Deze vraag hebben wij de afgelopen jaren al regelmatig in de gemeenteraad opgeworpen. Dillian Hos licht toe.

 

De vraag van wie de openbare ruimte nu eigenlijk is, brengen wij vaak ter sprake in de context van het parkeerbeleid. Al die auto’s in onze woonstraten die daar een groot deel van de dag onze ruimte innemen… Al dat stilstaande blik beperkt de ruimte tussen onze woningen waar je kunt verblijven, spelen, wandelen, fietsen, neemt ruimte in waar je niets meer mee kan. De omgekeerde wereld, vinden wij.

Het recht van de snelste?

Hetzelfde geldt voor de manier waarop we met ons verkeer omgaan. In mei verscheen het boek ‘Het recht van de snelste’, van Thalia Verkade en Marco te Brömmelstroet. Ik vind het een geweldig boek. Het beschrijft, zeer goed en feitelijk onderbouwd, hoe wij in de loop der jaren als vanzelfsprekend het gemotoriseerde verkeer de inrichting van onze openbare ruimte hebben laten domineren.

De straat is van de auto, die er met flinke snelheid doorheen mag rijden. Voor kinderen die willen spelen, hebben we aparte speelplaatsen ingericht waar ze naartoe moeten wandelen. Voor kinderen die veilig naar school willen kunnen, maakten we oversteekplaatsen waar je op een knopje moet drukken om de weg over te kunnen. Voor mensen die een balletje willen trappen, maakten we parken en sportterreinen. Het boek is geschreven vanuit een verwondering, die maakt dat je je ook zelf afvraagt: waarom moeten kinderen leren uitkijken voor de dode hoek, terwijl zij niet het probleem zijn?

Waarom nemen we beslissingen over verkeer vooral vanuit het idee dat automobilisten zo snel mogelijk moeten kunnen doorstromen?

 

Wat GroenLinks betreft is het tijd dat we veranderen wat we eerder hebben laten ontstaan. Onze stad, onze straten kunnen we weer zo inrichten dat je er fijn kunt verblijven, veilig kunt oversteken en we de meest kwetsbaren beschermen. Denk aan de spelende kinderen, voetgangers, ouderen die een ommetje maken, mensen met een scootmobiel, fietsers. Waarom zijn zij degenen die moeten oppassen? Dat kan anders! Vandaar dat wij het samen met D66 en ChristenUnie over verlaging van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom willen hebben. Waar nu 50 km/u de norm is en 30 km/u de uitzondering, willen wij dit omdraaien.

In de meeste woonstraten is 30 al de norm, maar op de stedelijke verbindingswegen niet. Dat zijn de grotere wegen in de wijk, waar ook veel mensen wonen en waar veel fietsverkeer is. Wij willen de norm ook daar naar 30 km/u. En alleen 50 km/u - of meer - als er vrijliggende voet- en fietspaden liggen. Zijn die er niet, dan is het 30 km/u als het aan ons ligt. Voor straten als de ring in Kattenbroek, de Noordewierweg, de Jan van der Heijdenstraat, de Zevenhuizerstraat en vele andere is dit een verbetering. Op het kaartje is precies te zien welke straten nu nog een 50 km/u-regime hebben (de blauwe).

Scooters en critici

Groot voordeel van 30 km/u op deze straten: scooters kunnen makkelijker naar de rijbaan, omdat het verschil in snelheid met de auto dan kleiner is. En dat is veiliger en gezonder voor de fietser. Enig nadeel: een iets langere reistijd. Een paar minuten langer in de auto, voor de veiligheid van iedereen. Geen moeilijke keuze.

Critici komen met het voorspelbare argument ‘het is niet te handhaven’. Er staat inderdaad niet op elk hoek van de straat een handhaver of agent. Dat geldt voor heel veel meer zaken. Het gaat erom dat we een norm durven stellen, waarvan iedere verkeersdeelnemer weet dat deze geldt. Zonder die norm verandert er niks.

De meeste mensen zijn echt van goede wil, daar mogen we vertrouwen in hebben. Natuurlijk zal de inrichting van de weg soms aangepast moeten worden. Dat is niet van vandaag op morgen gebeurd, maar zal geleidelijk aan moeten. Eerst een begin maken. Wat we hebben laten ontstaan in vele jaren, kunnen we ook weer veranderen.

Dillian Hos

Aandacht voor verdwenen zebrapad Vossiuslaan | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks Leiderdorp 30-08-2020 00:00

GroenLinks pakt de draad van maandelijkse wijkacties weer op

Schoorvoetend organiseert GroenLinks Leiderdorp voor het eerst sinds de corona-uitbraak een wijkactie. Zaterdag 5 september staat het verdwenen zebrapad op de Vossiuslaan centraal, vlak bij de hoek naar de Heinsiuslaan. Vanaf 11.15 uur zijn onze raadsleden en partijvrijwilligers daar aanwezig om ideeën uit te wisselen en afval op te ruimen.

,,Wij willen niet wachten op ongelukken’’, zo motiveert Jeannette Hofman-Züter de keuze voor juist deze oversteekplaats. Anders dan het gemeentebestuur is ons ervaren gemeenteraadslid bang voor onveilige verkeerssituaties, ook al is de weg ingericht als 30 kilometerzone. In de omringende wijken wonen veel ouderen en kinderen, die in het verkeer per definitie kwetsbaar zijn.

Hoewel zebrapaden bij een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur niet verplicht zijn, pleit GroenLinks ervoor om van geval tot geval te bekijken of zo’n voorziening de veiligheid vergroot. Elders in Leiderdorp, in de buurt van scholen aan de Vronkenlaan en bij winkelcentrum Santhorst, is dat al het geval. ,,Ook de Vossiuslaan past volgens ons in dat rijtje”, aldus Jeannette. Zij rekent zaterdag op steunbetuigingen uit de omgeving, waarmee GroenLinks in de gemeenteraad aan de slag kan. ,,Daarnaast buigen wij ons ook graag over andere onderwerpen.’’

Wie een woonwijk wil voordragen voor een volgende wijkactie kan contact opnemen met fractie-assistent Tim Brouwer de Koning (e-mail tim.ank.bdk@ziggo.nl of telefoon 06-38030152).

 

 

 

 

Plan B Duinpolderweg | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 30-08-2020 00:00

De provincie Noord Holland heeft een dikke streep gehaald door de Duinpolderweg. Het verbreden van de Nieuwe Bennebroekerweg is als enige over gebleven. We hebben nu dus een uitdaging met z'n allen. Hoe kijken we tegen de bereikbaarheid en de mobiliteit aan in Haarlemmermeer? Hoe gaan we ervoor zorgen dat de wegen op bepaalde plekken niet dichtslibben? Wat gaan we doen tegen al dat doorgaand verkeer in onze Parels aan de Ringvaart, Zwaanshoek, Beinsdorp en Lisserbroek?

Afgelopen donderdag 27 augustus spraken we in de Raad over het raadsvoorstel “Duinpolderweg Plan B”.

We spreken veel over bereikbaarheid maar het gaat wat GroenLinks betreft als eerste om de leefbaarheid. De leefbaarheid van de kernen aan de westzijde van de polder, Beinsdorp, Zwaanshoek en Lisserbroek staat erg onder druk. Daar gaat het te weinig over. Bouwen, bouwen, bouwen en het daarbij behorende mobiliteitsvraagstuk, maar vergeten we niet de huidige bewoners?

Er wordt lang om de hete brei heen gedraaid. Er wordt gedacht over allerlei maatregelen die wat GroenLinks betreft geen zoden aan de dijk zetten. Spitsverbod, eenrichtingsverkeer en een vrachtverbod op de bruggen, verlagen maximumsnelheid in de dorpen, herinrichten van de straten, nieuwe fietsbruggen over de Ringvaart, Park & Ride hubs buiten de dorpen, toeritdosering, enzovoort.

We willen vooral onze buren niet tegen ons in het harnas jagen. We spreken niet alleen over draagvlak binnen Haarlemmermeer maar ook over draagvlak bij onze buren. Waarom die fluwelen handschoentjes? Onze buren zijn niet zo voorzichtig. Wij kregen van onze buren de middenvariant door onze …. geduwd en alleen dank zij de provincie Noord Holland is dat niet doorgegaan. We moeten ons wel blijven afvragen waar wij het als Raad voor doen, waar wij voor zitten. Voor onze eigen inwoners, toch?

Wat GroenLinks betreft, en dit gaat echt helpen, mag er een grote dikke paal midden op de Hillegommerbrug en de Lisserbrug worden gezet die alleen wijkt voor de taxi, het openbaar vervoer en de hulpdiensten. Alle onderzoeken ten spijt, het blijft aanmodderen als we niet een grote degelijk stap maken.

Bewoners kunnen lopend, op de fiets, e-fiets, speed-pedelec, bakfiets, scooter of paard naar de overkant. Doorgaand verkeer van en naar de bollenstreek en de A4 heeft niets te zoeken op een route door de dorpen. Doorgaand vrachtverkeer heeft daar helemaal niets te zoeken. Als je op de ene oever van de Ringvaart woont en je werkt aan de andere oever en je wil met de auto de Ringvaart over dan zoek je je weg via de N207, de Elsbroekerbrug of de N201, de Cruquiusbrug. En even kort door de bocht; een fileprobleem aan de overkant van de Ringvaart is niet een probleem van Haarlemmermeer.

Er zijn nogal wat knelpunten in Haarlemmermeer. De auto staat meer en meer in de file. We kunnen hiervoor asfalt gaan aanleggen om de auto te faciliteren maar dat is dweilen met de kraan open. Het is de bedoeling dat er 20.000 woningen in Haarlemmermeer gebouwd gaan worden. Als we voor wat betreft de mobiliteit alleen maar denken aan asfalt voor de auto dan hebben we over 5 tot 10 jaar weer hetzelfde gesprek over knelpunten.

Waarom spreken we als we het over bereikbaarheid hebben vaak alleen maar over de auto? Het OV en langzame verkeer wordt soms wel genoemd maar in de uitwerking ijlen deze flink na. Waarom is dat toch? Waarom niet het OV en het langzame verkeer meenemen in de definitie bereikbaarheid. We zouden veel sneller moeten kunnen schakelen met de Vervoerregio en de aanbieder van het openbaar vervoer om het OV snel en goed in de nieuwbouwlocaties te krijgen. En om dan even door te pakken, willen we met alle geweld asfalt neerleggen dan is voor nu het doortrekken van de N205 naar Lisserbroek voldoende.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.