Nieuws van SP over GroenLinks inzichtelijk

9 documenten

SP-motie unaniem aangenomen, Provincie schiet buurtbussen te hulp.

SP SP GroenLinks PvdA Partij voor de Dieren Noord-Holland 30-06-2020 08:37

Provinciale Staten van Noord-Holland heeft afgelopen maandag, tijdens haar laatste Statenvergadering van dit politieke jaar, unaniem een motie van de SP gesteund. De motie riep gedeputeerde Jeroen Olthof op om zich tot het uiterste in te spannen om de buurtbusverenigingen in onze provincie te helpen zodat zij na de zomervakantie het buurtbusvervoer weer zo goed mogelijk kunnen opstarten.

Al snel na de uitbraak van het coronavirus, half maart, vielen grote delen van het openbaar vervoer in onze provincie stil. De buurtbussen bleven op stal, omdat enerzijds de bussen niet geschikt zijn om reizigers op anderhalve meter te vervoeren, maar ook omdat de vrijwillige chauffeurs in grote meerderheid deel uitmaken van een risicogroep – veel chauffeurs vallen in de leeftijdsgroep 65-plus.

Het wegvallen van de buurtbusdienst betekent dat gebruikers van deze lijnen al maanden zonder openbaar vervoer zitten. “Vooral in de kleinere kernen, maar ook in steden als Enkhuizen en Schagen, zijn veel mensen afhankelijk van de buurtbus. In feite zitten er veel mensen opgesloten in hun dorp”, aldus SP-statenlid Wim Hoogervorst, de indiener van de motie. “Met het weer opstarten van het OV blijft de buurtbus nog in de remise. Dat is onacceptabel, ook al beseffen we goed dat buurtbusverenigingen hard werken om snel weer te kunnen beginnen”.

Hoogervorst, die al snel de steun kreeg van de Partij voor de Dieren, GroenLinks en de Partij van de Arbeid, pleitte in de Staten voor extra hulp van de provincie. “Samen met de buurtbusverenigingen, die vast goede ideeën hebben, moet de gedeputeerde nu zoeken naar de best mogelijke oplossingen om de buurtbussen weer te laten rijden”, zegt de motie. “Het kan niet zo zijn dat een flink deel van onze inwoners verstoken blijft van openbaar vervoer, alleen doordat het onmogelijk is om een buurtbus te laten rijden”.

De motie werd door alle partijen in de Staten omarmd. Ook gedeputeerde Olthof was blij met de motie. Hij ziet de motie als steuntje in de rug richting Connexxion en de buurtbusverenigingen. De provincie heeft in het verzorgen van OV een verantwoordelijkheid en wil die ook nemen. Zij is al met de verenigingen in gesprek, maar met de motie in de hand kan er meer bereikt worden.

Het is de ultieme wens van Provinciale Staten dat alle buurtbussen na de zomervakantie weer volop gaan rijden.

Lees ook het artikel van het NHD, 29 juni 2020:
"Als buurtbus na de zomer niet rijdt komt er alternatief vervoer"

 

De SP-motie treft u hieronder in de bijlage (PDF)

 

Goed OV begint met goede arbeidsvoorwaarden!

SP SP CDA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Zoetermeer 22-04-2020 14:53

De fracties van SP, GL, CDA, FVD, PvdA, PvdD en D66 willen zekerheid dat de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs in Zuid-Holland Noord minimaal voldoen aan de CAO streekvervoer. Zij hebben dit punt met ruime steun van Provinciale Staten toegevoegd aan de voorwaarden voor de nieuwe aanbesteding van het OV in die regio.

Lies van Aelst, fractievoorzitter SP: 'We zijn blij dat we samen met zoveel partijen dit stuk zekerheid voor chauffeurs hebben geregeld. Zij voeren een belangrijke klus uit in opdracht van ons als provincie, dat moeten zij onder fatsoenlijke voorwaarden en eerlijke beloning kunnen doen.'

Statenlid GroenLinks Ariëtte Kasbergen: ‘Wat we in andere regio’s zien is dat buschauffeurs niet fatsoenlijk betaald worden en te lange dagen moeten maken. Dat zorgt voor een zwaardere belasting van chauffeurs en daarmee, meer risico op ziekte, mindere service en daarmee minder kwaliteit. Wij willen dat vervoerders hun diensten niet goedkoper aanbieden door te beknibbelen op arbeidsvoorwaarden. Het openbaar vervoer moet goed zijn om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat begint met goede arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs.’

“Het is goed dat we als Staten benadrukken dat marktwerking in het openbaar vervoer niet ten koste mag gaan van de arbeidsvoorwaarden.” Willem Minderhout, PvdA.

Ria Oosterop - van Leussen, fractievoorzitter D66: ‘Goed openbaar vervoer is voor alle inwoners van Zuid-Holland toegankelijk en betaalbaar. Maar zonder chauffeurs is goed openbaar vervoer niet mogelijk. Daarom is het belangrijk dat al die hardwerkende, toegewijde chauffeurs kunnen rekenen op goede arbeidsvoorwaarden!’ 

 

Goed OV begint met goede arbeidsvoorwaarden!

SP SP CDA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Zuid-Holland 22-04-2020 14:06

De fracties van GroenLinks, CDA, FVD, PvdA, PvdD, SP en D66 willen zekerheid dat de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs in Zuid-Holland Noord minimaal voldoen aan de CAO streekvervoer. Zij hebben dit punt met ruime steun van Provinciale Staten toegevoegd aan de voorwaarden voor de nieuwe aanbesteding van het OV in die regio.

Lies van Aelst, fractievoorzitter SP: 'We zijn blij dat we samen met zoveel partijen dit stuk zekerheid voor chauffeurs hebben geregeld. Zij voeren een belangrijke klus uit in opdracht van ons als provincie, dat moeten zij onder fatsoenlijke voorwaarden en eerlijke beloning kunnen doen.'

Statenlid GroenLinks Ariëtte Kasbergen: ‘Wat we in andere regio’s zien is dat buschauffeurs niet fatsoenlijk betaald worden en te lange dagen moeten maken. Dat zorgt voor een zwaardere belasting van chauffeurs en daarmee, meer risico op ziekte, mindere service en daarmee minder kwaliteit. Wij willen dat vervoerders hun diensten niet goedkoper aanbieden door te beknibbelen op arbeidsvoorwaarden. Het openbaar vervoer moet goed zijn om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat begint met goede arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs.’

“Het is goed dat we als Staten benadrukken dat marktwerking in het openbaar vervoer niet ten koste mag gaan van de arbeidsvoorwaarden.” Willem Minderhout, PvdA.

Ria Oosterop - van Leussen, fractievoorzitter D66: ‘Goed openbaar vervoer is voor alle inwoners van Zuid-Holland toegankelijk en betaalbaar. Maar zonder chauffeurs is goed openbaar vervoer niet mogelijk. Daarom is het belangrijk dat al die hardwerkende, toegewijde chauffeurs kunnen rekenen op goede arbeidsvoorwaarden!’ 

Qbuzz schrapt zonder overleg lijn 10 in Dordrecht vanwege drukte: SP vindt dit onacceptabel

SP SP GroenLinks SGP CDA Zuid-Holland 16-04-2020 20:12

De fracties van GroenLinks, CU-SGP, CDA en SP hebben vragen gesteld aan het provinciebestuur vanwege het plots schrappen van lijn 10 in Dordrecht door vervoerder Qbuzz. De fracties zijn van mening dat dit besluit niet zo onverwachts en eenzijdig genomen mag worden. SP Fractievoorzitter Lies van Aelst: ‘We willen graag weten welke communicatie hierover is geweest met de provincie en de gemeente Dordrecht door Qbuzz. Wij vermoeden dat dit niet netjes is gegaan en dat betreuren we.’

De SP is altijd een voorstander van een fijnmazig OV, maar zeker in de tijd van de coronacrisis is het van belang dat een vitale dienst zoals het OV maximaal inzetbaar blijft. Het argument dat de lijn te druk is, is daarom voor ons ook evenals de mede indieners van de schriftelijke vragen onacceptabel. Van Aelst: ‘: ‘Juist ten tijden van de coronacrisis is het van belang dat het OV beschikbaar blijft, zeker voor mensen die nu een vitaal beroep uitoefenen.’ De SP hoopt dat het provinciebestuur in overleg gaat met Qbuzz om de buslijn zo snel mogelijk ere te herstellen.

SP wil toiletten in alle regionale treinen

SP SP ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA Gelderland 17-12-2019 08:34

De SP wil dat de provincie alsnog gaat eisen dat alle regionale treinen een toilet krijgen. Binnenkort worden de regionale spoorlijnen in Gelderland opnieuw aanbesteed. Het provinciebestuur (VVD, CDA, PvdA, GroenLinks en ChristenUnie) wil echter niet eisen dat in de nieuwe concessieperiode alle treinen worden voorzien van een toilet. Ondanks het feit dat Provinciale Staten al in 2011 een voorstel hebben aangenomen dat deze eis wordt opgenomen bij een nieuwe aanbesteding. De SP heeft daarom een voorstel ingediend om deze eis alsnog op te nemen in de Nota van Uitgangspunten Regionale treindiensten Gelderland en Overijssel.

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2019/12/sp-wil-toiletten-in-alle-regionale-treinenSP Statenlid Maurits Gemmink: “Toiletten in onze treinen zijn een voorwaarde voor goed openbaar vervoer. En voor een grote groep mensen zijn toiletten geen luxe maar bittere noodzaak. Je kunt niet verwachten dat mensen onderweg uit de trein stappen om hun behoeft te doen en vervolgens een half uur moeten wachten op de volgende trein. Want dat is nu de praktijk. Er is in 2011 al afgesproken dat we dit gaan oplossen bij de nieuwe aanbesteding. Maar nu houdt de Provincie zich niet aan de afspraak die ze zelf heeft gemaakt!”

De SP wil niet alleen dat er toiletten in treinen bijkomen. Ook moeten alle treinen en perrons toegankelijk zijn voor iedereen, ook voor mindervaliden dus.

Zie ook: Openbaar vervoer

Inkrimping van het OV? Nee! SP Stichtse Vecht roept andere partijen op tot verzet

SP SP GroenLinks CDA ChristenUnie PvdA Stichtse Vecht 07-07-2019 11:49

Het openbaar vervoer in onze gemeente verloedert. In eerdere berichten op deze website heeft u al kennis kunnen maken met de tweestrijd tussen het grote geld en de belangen van onze inwoners op het gebied van openbaar vervoer. De SP roept de andere partijen op een duidelijke grens te trekken.

De gevestigde orde luistert nu eindelijk eens naar de inwoners van onze gemeente: het gemeentebestuur heeft zich uitgesproken tegen de inkrimping van lijn 5. Dat weerhoudt Qbuzz en de Provincie er echter niet van verder te bezuinigen op ons openbaar vervoer. In een open brief aan de lokale besturen en raadsfracties van de PvdA, GroenLinks, CDA en ChristenUnie roept de SP Stichtse Vecht hen op zich te verzetten tegen de inkrimping en flexibilisering van het openbaar vervoer in onze gemeente.

Open brief aan de besturen en raadsfracties van PvdA, GL, CDA en CU in Stichtse Vecht.

Beste Raads- en Bestuursleden,

Zoals bekend dreigt er weer een verslechtering van het openbaar vervoer in onze gemeente. Eerder werden al haltes van buslijn 524 in Breukelen geschrapt, nu is lijn 5 door Zandweg-Oostwaard aan de beurt. Gelukkig heeft het gemeentebestuur, ook gesteund door uw fracties, zich duidelijk  uitgesproken tegen de voorgenomen inkrimping van lijn 5. De Wethouder zou dit ook aan het Provinciebestuur melden. Inmiddels lijken busexploitant Qbuzz en de Provincie (opdrachtgever van Qbuzz) een nieuw plannetje voor te koken: lijn 5 in Zandweg-Oostwaard wordt dan vervangen door een soort regio-flex-tax-bus met bijbetaling. Eventueel met vrijwilligers als chauffeur.

Wij krijgen niet de indruk dat een internationaal bedrijf  (Qbuzz is voor 100% eigendom van de Italiaanse vervoersmaatschappij BusItalia, een onderdeel van de Ferrovie dello Stato Italiane, dat volledig in handen is van de Italiaanse staat) oprecht geïnteresseerd is in goed openbaar vervoer voor Stichtse Vecht. Het lijkt er op dat zij vooral geïnteresseerd is in een maximaal “verdienmodel”.

In andere regio’s wordt met flex-busjes geëxperimenteerd en het lijkt daar een compleet fiasco  te worden. Lange wachttijden, geen vaste opstapplaatsen, extra ritprijs, en slechte aansluitingen met reguliere lijndiensten leiden ertoe dat mensen steeds minder gebruik maken van dit flex-OV en meer de auto gaan gebruiken. En dat geeft dan weer aanleiding om na enige tijd ook deze flex-bus volledig op te doeken. Voor minder mobiele ouderen en andere mensen die slecht ter been zijn, betekent het dat ze meer geïsoleerd raken buiten de samenleving in plaats van er zo lang mogelijk aan deel te nemen.

 Wij hebben op 10 juni bij de Provincie onderstaande vragen ingediend:

Stemmen GS (Gedeputeerde Staten)  en PS (Provinciale Staten)  in met de tussentijdse wijziging in de dienstregeling van lijn 5?

Zijn GS en PS het met ons eens dat de OV-bereikbaarheid van onze kleine kernen van groot belang is voor de inwoners?

Zijn er, naast lijn 5, nog andere buslijnen in onze gemeente waarvan de dienstregeling bedreigd wordt?

Hoe verhoudt de nu door Qbuzz voorgenomen inkrimping van buslijn 5 zich tot het nieuwe collegeakkoord? 

Wat gaan GS en PS er aan doen om buslijn 5 niet in te krimpen bij Zandweg-Oostwaard? 

Wij kregen geen direct antwoord op deze vragen, behalve de mededeling dat de Provincie op 17 september een definitief besluit neemt. Wij zijn echter erg ongerust over dit nog onbekende besluit. Als SP afdeling Stichtse Vecht zijn wij niet in de gemeenteraad vertegenwoordigd, echter wel in de Provinciale Staten. Daarom hebben wij onze Statenfractie hierover goed geïnformeerd en deze zal al het mogelijke  doen om de geplande inkrimping van het OV tegen te houden. Wij vragen u in deze open brief om hetzelfde te doen en de Statenleden en Gedeputeerden van uw partij op te roepen deze inkrimping in Zandweg-Oostwaard tegen te houden en ons openbaar vervoer niet te laten vervangen door een soort flex-bus, die gedoemd is na enige tijd helemaal te worden uitgefaseerd.

Namens het bestuur van de SP afdeling Stichtse Vecht,Tineke de Vries, voorzitter

Dankzij SP: ook in 2019 gratis met de bus voor mensen met een minimuminkomen

SP SP GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 09-12-2018 23:39

De afgelopen jaren konden mensen met een minimuminkomen in Eindhoven gratis met de bus. De SP vindt dat heel belangrijk omdat vervoer een basisvoorwaarde is om mee te kunnen doen in de samenleving. We waren afgelopen zomer dan ook blij om in  het coalitieakkoord van PvdA, GroenLinks, CDA en VVD te lezen dat het college ging “zoeken naar middelen om het gratis openbaar vervoer voor minima in stand te houden”.

Maar daarna werd het stil. Daarom ging onze raadsfractie vragen stellen: “hoe staat het ermee?” “Wanneer horen we iets?”. De beide wethouders (Renate Richters van armoede en Monique List van vervoer) konden ons niet geruststellen: de onderhandelingen met het busbedrijf waren vastgelopen en hadden niet tot resultaat geleid. Dat vond de SP niet acceptabel en daarom diende onze fractie, samen met de partijen 50PLUS en LPF,  begin november een motie (zie bijlage) in bij de gemeenteraad met de oproep het gratis openbaar vervoer voor de minima te continueren en zo nodig geld te halen uit de extra opbrengst van de toeristenbelasting.

Naar aanleiding van de discussie in de raad over deze motie gingen de fractievoorzitters in de gemeenteraad, waaronder onze Murat Memis, in gesprek met busvervoerder Hermes. Vervolgens trommelde ons commissielid Dagmar Mous andere fracties op om te bespreken wat we nog konden doen om het gratis busvervoer te redden. Samen met andere fracties hebben we het onderwerp opnieuw op de agenda van de raad gezet. En toen kwam vandaag het goede nieuws: het college heeft opnieuw gesproken met Hermes en nu is er overeenstemming over voortzetten van het gratis busvervoer voor Eindhovenaren met een minimuminkomen. Zeker nu het kabinet vanaf 1 januari het openbaar vervoer nog duurder gaat maken dan het al is zijn we hier heel erg blij mee. We zijn ervan overtuigd dat de druk die de SP op college en raad heeft uitgeoefend hierin een belangrijk rol heeft gespeeld.

Bewoners Aldenhof gaan door voor een betere bus

SP SP GroenLinks Partij voor de Dieren Nijmegen 15-11-2018 11:49

Tijdens de provinciale begrotingsbehandeling heeft een meerderheid van de Statenleden tegen het verlengen van buslijn 4 gestemd. De SP diende een voorstel in om lijn 4 door te trekken naar Hatert en het Canisius Wilhelminaziekenhuis. Zo konden bewoners van Aldenhof het CWZ bezoeken en gebruik maken van de winkelvoorzieningen in Hatert. De Provinciale Staten stemden echter in meerderheid tegen het voorstel, en kreeg alleen steun van SP, GroenLinks, 50 plus en Partij voor de Dieren. De bewoners van Aldenhof blijven echter strijdbaar, en zien de komende tijd nog genoeg kansen voor beter openbaar vervoer in hun buurt.

Voorafgaand aan de stemming deelden de bewoners van Aldenhof schoenen uit, gevuld met wortel, snoepgoed en met Sinterklaaswens. ‘Vol verwachting’ keken zij uit naar het voorstel van de SP. Buurtbewoner Robertjan van Putten: “Kennelijk gaat het bij Breng en de provincie vooral om rendement in plaats van sociaalmaatschappelijk belang en een gezond milieu. De reiziger staat duidelijk niet op nummer 1 en het openbaar vervoer lijkt een economische lastpost. Maar we blijven gewoon doorgaan – bij de verkiezingen worden de kaarten opnieuw geschud en ook volgend jaar komt er weer een dienstregeling. Door in actie te komen hebben we al veel bereikt. Lijn 4 zou dit jaar oorspronkelijk ’s avonds en ‘s weekends niet meer rijden, wat op het laatste moment is teruggedraaid. En zonder verzet uit de buurt was lijn 4 in de komende dienstregeling waarschijnlijk al helemaal  verdwenen. Actievoeren werkt dus en daar gaan we gewoon mee door, zodat we in 2020 wel een goede bus hebben. Breng en de provincie zijn nog niet van ons af.”

Weg over de hei: toen niet, nu niet!

SP SP GroenLinks VVD D66 Hilversum 12-09-2018 16:38

Al sinds jaar en dag wordt er gespeculeerd over een weg over de hei bij de Westerheide/Hilversum-Noord. Gelukkig kwam deze weg er eerder al niet omdat er onder andere door inwoners en de SP actie gevoerd werd om de plannen van tafel te krijgen. Dat lukte. Maar als een duveltje uit een doosje komt de weg over de Westerheide weer oppoppen in de onlangs breed uitgemeten visie op het Mediapark. En niet alleen de weg over de Westerheide wordt genoemd. Ook de Erfgooierstraat wordt genoemd als optie om meer verkeer over te leiden. De SP was duidelijk en blijft duidelijk. Wij zijn tegen een weg over de Westerheide. Ook het verbouwen van de Erfgooiersstraat tot een doorgaande weg lijkt ons geen goed plan.

De historieIn 2004 sneuvelde een voorstel over een weg over de Westerheide omdat er in Hilversum grote weerstand was tegen de plannen. Er was zelfs een actiecomité, Comité Geen Heiweg. Ook bleek dit onder meer uit een stadsdebat. De conclusie was helder: Hilversummers willen geen aantasting van natuurgebied. Logisch ook want onze natuur is de Hilversummers lief. De Westerheide is bovendien ook nog eens historisch bijzonder. Op en onder de heide zijn veel relicten uit de prehistorie te vinden zoals kampjes, een banscheiding, doodwegen, een urnenveld en grafheuvels[1].

Destijds zouden er ook plannen zijn om woningen aan de Erfgooiersstraat te slopen. Daartegen hebben bewoners zich fel verzet. Zij voerden succesvol actie tegen de plannen en werden door de SP gesteund[2].

En nu?De plannen voor een weg over de hei of intensivering van verkeer op de Erfgooiersstraat duiken dus ineens op in de onlangs gepresenteerde visie ‘Hilversum Mediapark Vision 2030’[1]. Deze plannen moeten nog met de gemeenteraad besproken worden en over allerlei onderdelen moet nog besloten worden. De mediawethouder heeft deze plannen tijdens de Dutch Mediaweek vol trots gepresenteerd. Het lijkt dus al een gelopen race. Maar is dat zo?

SP: Toen niet, nu niet!Een eventuele weg kost veel geld en lost, zo denkt de SP, maar een klein deel van het verkeersprobleem van Hilversum op. Wij denken dat als de gemeente meer tijd en moeite stopt in verbetering van met name het treinverkeer naar Hilversum Mediapark, daar een flinke afname van autoverkeer tegenover staat. In de visie staat ook een intensivering van het treinverkeer genoemd. Dus dat is winst.

Afgelopen jaren is het fijnmazig openbaar vervoer door liberaal provinciebeleid steeds verder kapot gemaakt. Bekijken hoe je dat weer een beetje op orde en betaalbaar krijgt is ook noodzaak. Want als je beter en betaalbaar OV realiseert gaan er meer mensen met het OV, als je een weg aanlegt, dan gaan er meer mensen met de auto. Dat lijkt ons simpele logica.

De verkeersissues van Hilversum vragen zeker om oplossingen alleen wat de SP betreft worden die niet gezocht in wegen over de hei of een Erfgooierssnelweg. Het verbaasd ons dat deze Mediapark-visie verkeermaatregelen beschrijft die eerder afgeketst waren. Wij zien dan ook uit naar de behandeling van deze Mediapak-visie in de gemeenteraad.

De SP zal vragen wanneer de visie in de gemeenteraad besproken wordt en wij zullen voorstellen om de verschillende onderdelen van de visie als aparte besluiten te voor te leggen. Dat biedt ruimte om voor onderdelen te stemmen die in orde zijn en tegen te stemmen op onderdelen die niet oké zijn.

Heeft de coalitie het al beklonken?Wij keken naar de standpunten van de coalitiepartijen op hun websites en verkiezingsprogramma’s.

Van de VVD wisten we al dat ze met de Erfgooiersstraat aan de gang wilden. De VVD heeft in haar verkiezingsprogramma voor 2018-2022 staan: ‘De VVD denkt dat een goede oplossing voor de verkeersdrukte op de Johannes Geradtsweg gevonden kan worden door de Erfgooiersstraat vanaf het voormalige Erfgooiersplein om te vormen tot een verbindingsweg richting het Mediapark.’

In de Gooi en Eemlander (d.d. 12/09/18) zegt VVD-fractievoorzitter Frits Vogel: 'Juist goed dat we serieus bezig zijn met een betere bereikbaarheid om werkgelegenheid te behouden, zonder heilige huisjes.' Wat de weg over de hei betreft zegt hij 'alle opties open te houden'.

Echter in het college zitten ook andere partijen. D66 schrijft op hun verkiezingspagina 2018-2022: ‘We leggen geen weg over de hei – bereikbaarheid dient binnenstedelijk of langs de randen binnen de groene contouren te worden opgelost.’ In 2014 schreven zij het nog duidelijker in hun verkiezingsprogramma: ‘Geen wegen over of langs de heide. Niet bij de Erfgooiersstraat, niet bij de Kolhornseweg en ook geen Zuiderheideweg bij het Raabos.’ Wat kunnen we van D66 in deze verwachten? Hebben zij ruggengraat en blijven ze bij hun standpunten?

Ook GroenLinks bestuurt in Hilversum. Wij kennen deze partij als een partij die altijd voor behoud van natuur pleit, voor meer OV en voor fietsen. Die zullen toch geen verstening van de natuur en promotie voor asfalt willen? In hun verkiezingsprogramma schrijven zij: ‘Daarom wil GroenLinks niet bouwen in natuur en landschap om ons heen, dus ook geen wegen over de hei’.Maar zal hun keuze dan worden om de bewoners van de Erfgooiersstraat te laten vallen?

En natuurlijk hebben we dan ook nog Hart voor Hilversum. Wethouder Karin Walters stond in 2004 nog prominent aan de zijde van de actievoeders bij de actie ‘Geen weg over de hei!’. Toen nog als SP’er. Nu zit ze als wethouder voor Hart voor Hilversum in het Hilversums college. In hun verkiezingsprogramma schreef Hart voor Hilversum een paar maanden geleden nog: ‘Wij willen geen weg over de hei’. Blijft Hart voor Hilversum bij haar standpunt? Gaan zij akkoord met het slopen van de natuur of het aanleggen van de ‘Erfgooierssnelweg’? Of stemmen zij tegen deze plannen?

Vragen SPDe SP stelde voor de commissie ruimtelijke ordening 12/09/2018 vragenDe antwoorden die we kregen stellen niet echt gerust. De Weg over de Hei en de wijkweg/Erfgoierssnelweg zijn en blijven als opties genoemd. Wij zeggen waakzaam blijven dus!

De SP is benieuwd naar de mening van inwoners van Hilversum over een eventuele weg over de Westerheide en/of een Erfgooierssnelweg. Wil je meer weten of wil je je mening met ons delen? Laat het ons weten op fractie.sp@hilversum.nl

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.