Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

124 documenten

Wilderszijde wijk van de toekomst

D66 D66 Lansingerland 23-07-2020 15:18

In de raad van 25 juni 2020 is het Masterplan voor Wilderszijde vastgesteld. Dit Masterplan vormt de basis voor het op te stellen bestemmingsplan Wilderszijde. De fractie van D66 staat positief tegenover de ontwikkeling op deze locatie om een bijdrage te leveren aan het woningtekort en heeft daarom ingestemd met het Masterplan. De bedoeling is dat er in Wilderszijde 2.600 tot 3.000 woningen worden gebouwd. Tegelijkertijd heeft D66 in de commissie en raad zijn zorgen geuit over de instandhouding van het duurzame concept en de wankele financiële basis waarop deze woningbouw ontwikkeling is gebaseerd.

Duurzame klimaatadaptieve wijk D66 kan instemmen met de hoofdstructuur (water, groen, infrastructuur) in het Masterplan en de ambitie om Wilderszijde als een nieuwe duurzame wijk te ontwikkelen. Klimaatadaptief, energieneutraal, autovrije straten en zoveel mogelijk circulair. De fractie van D66 hoopt wel dat het concept van een duurzame klimaatadaptieve wijk zoveel mogelijk in stand kan blijven. Met de uitgangspunten in het Masterplan wilde het college sturen op minder autobezit en -gebruik. En hiermee potentiële bewoners aantrekken die bewust kiezen voor een lagere parkeernorm en een wijk van de toekomst. Met een amendement werd door de coalitiepartijen het oorspronkelijke parkeerbesluit van het college echter gewijzigd. Nu worden er parkeerbuffers aangelegd, die wanneer ze niet worden gebruikt, omgevormd kunnen worden naar openbaar groen. Wat D66 stimuleert dit niet op voorhand tot minder autogebruik en leidt het tot meer kosten.

Woningbouw tegen welke prijs? Wilderszijde is een lang en ingewikkeld dossier. Qua locatie: onder het vliegveld, langs de HSL en de toekomstige rijksweg A16, maar ook financieel is het een puzzel. Het is een zeer risicovol project, los van de eerder verwachte economische teruggang of een recessie als gevolg van corona. Raadslid Michiel Muis: “Op voorhand staat vast dat het de gemeente zeer veel geld gaat kosten dit plan tot een goed einde te brengen. Zonder bijdrage van het rijk kan de realisatie van deze wijk de gemeente een tekort opleveren van 43,4 miljoen. Tel daarbij op de benodigde investeringen van 14,2 miljoen en het kan oplopen tot circa 57,6 miljoen. In het gunstigste geval levert het een tekort op van 14,6 miljoen plus 14,2 miljoen investeringen, is circa 28,8 miljoen.”

De rijksbijdrage in het kader van de woningbouw impuls is dan ook noodzakelijk om de realisatie van Wilderszijde zoals wordt voorgestaan financieel haalbaar te maken. Wat de kosten zijn bij het niet-ontwikkelen van Wilderszijde is niet bekend. In de commissie kwam hier geen antwoord op. De fractie van D66 begrijpt ook dat dit erg lastig is, gezien de hele voorgeschiedenis en afspraken met grondeigenaren, ontwikkelaars en andere overheden (provincie en rijk), maar een vergelijking en afweging van kosten en baten had interessant kunnen zijn. Muis: “Mocht de rijksbijdrage niet worden toegekend dan zal D66 hier zeker weer aandacht voor vragen. Voor de inwoners moet duidelijk zijn tegen welke prijs wij woningbouw realiseren op Wilderszijde.”

Participatie bij uitwerking D66 heeft gevraagd bij de uitwerking van het stedenbouwkundig & landschappelijk kwaliteitsplan de raad goed te betrekken. Verder is participatie voorzien met ondernemers en winkeliers over de invulling van de commerciële voorzieningen. Daarnaast worden geïnteresseerde inwoners gevraagd mee te denken over de inrichting van de parkzone, fietsroutes en voorzieningen. Vervolgens wordt het ontwerp bestemmingsplan opgesteld en is het voor iedereen mogelijk om daar zienswijzen op in te dienen. Behandeling en besluitvorming van het bestemmingsplan door de raad, is voorzien in het eerste kwartaal van 2021. Op zijn vroegst start de bouw op Wilderszijde eind 2021.

Geschiedenis in de openbare ruimte vraagt om meer context | Deventer

GroenLinks GroenLinks CDA D66 ChristenUnie PvdA Deventer 25-06-2020 00:00

GroenLinks was afgelopen raadsvergadering mede-indiener van een motie van D66 dat zal leiden tot uitlegbordjes bij straatnamen en standbeelden van controversiële historische figuren. Kennis over personen uit de Deventer geschiedenis kan zo verrijkt worden met inzichten uit het heden.

Nadat bij anti-racismedemonstraties in de Verenigde Staten en Engeland omstreden standbeelden omver werden getrokken, leidde dit ook in Deventer dat er vraagtekens geplaatst werden bij beladen standbeelden. Onder andere milieugroep Extinction Rebellion riep daarom op om tegenover het station bij het beeld van Steyn (de laatste president van Oranje Vrijstaat) een bord te plaatsen met uitleg over zijn omstreden verleden. Terwijl de discussie zich nu vooral richt op standbeelden, zijn GroenLinks – met D66, ChristenUnie en PvdA – van mening dat we moeten inventariseren welke verwijzingen naar (inmiddels) controversiële historische personen uit de geschiedenis nog meer voorkomen in de openbare ruimte: zoals straatnaambordjesdie verwijzen naar een koloniaal verleden. GroenLinks-wethouder Verhaar (cultuur) zei tijdens de vergadering het Historisch Centrum Overijssel binnenkort opdracht te geven voor deze snelle inventarisatie.

 

Tijdens het debat riep CDA de vraag op waarom alleen de controversiële en niet alle verwijzingen naar historische personen van context worden voorzien. GroenLinks juicht meer aandacht voor lokale geschiedenis in de openbare ruimte toe, maar vanwege beperkte capaciteit willen wij ons vooralsnog beperken tot die bladzijden van onze geschiedenis die momenteel tot de meeste discussie leiden. Door gebruik te maken van een database van straatnaamborden kunnen we wellicht in de toekomst nog een snelle slag slaan en alle straatnamen voorzien van een QR-code die verwijst naar meer achtergrond.

Provinciale Statenvergadering van 5 februari 2020

D66 D66 Groningen 10-02-2020 17:25

Op 5 februari 2020 vond een Provinciale Statenvergadering plaats over de uitvoeringsagenda en herprioritering, Top Dutch, het bestuurlijk overleg Infrastructuur Ruimte en Transport en de aanpak van Ring Zuid.Een beknopte agenda, maar het viertal onderwerpen bevatte genoeg om te bespreken. D66 diende bovendien een tweetal moties in samen met andere partijen over de herprioritering en de Europese treinverbinding tussen Amsterdam, Hamburg, Kopenhagen, Stockholm en Helsinki. Lees hier de input van de Statenfractie van D66 terug over alle onderwerpen.

Uitvoeringsagenda 2020

Om de ambities uit het Coalitieakkoord 2019-2023 te kunnen halen moest op verschillende activiteiten van de provincie bezuinigd worden. Dit om te kunnen investeren in fietspaden, duurzamere mobiliteit en de cultuursector. Na een uitgebreide zoektocht naar middelen door het Collegevan GS is hierin een evenwichtige keuze gemaakt, verdeeld over de verschillende portefeuilles van de provincie. Het besluit heeft gevolgen voor de financiering van CMO STAMM en Vereniging Groninger Dorpen. De communicatie richting deze partijen was echter onder de maat. Fractievoorzitter Geert Kamminga: “Deze wijze van communiceren is wat D66 betreft één keer en nooit weer. Er is door het College terecht excuses hiervoor aangeboden. De komende tijd moet het College op zoek naar alternatieven voor de subsidiëring van CMO en VGD.” Hiervoor is door de Staten op initiatief van de coalitiepartijen een motie aangenomen.

Evaluatie van Top Dutch

Uit onderzoek van RTV Noord bleek dat het evaluatiebureau Berenschot nauwere banden had met het campagnebureau Initio dat achter de Top Dutch-campagne zit. Na enig onderzoek hebben de Colleges van de betrokken provincies terecht besloten dat de evaluatieopdracht niet langer in goede handen was bij Berenschot. Daarvoor wordt een nieuwe partij gezocht. D66 is daar verheugd mee. Als de mogelijke onderzoeksresultaten anders in twijfel getrokken kunnen worden, is dat zeer ongewenst.

Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport

D66 had liever later in het jaar, bij het Regionale Mobiliteitsplan, gediscussieerd over de bereikbaarheid van het Noorden. Statenlid Peter Gerrits sprak daarover bij de Statenvergadering het volgende: “We kunnen dan (bij de discussie over het Regionale Mobiliteitsplan, red.) echt praten over de samenhang tussen fiets, bus en trein.” Er was nu echter wel de gelegenheid extra nadruk te leggen op onze ambities over treinvervoer. Gerrits: “Er zijn veel ontwikkelingen om enthousiast van te worden. Zo wordt er hard gewerkt aan de versnelling op bestaand spoor, een onderzoek naar de Lelylijn, de realisatie van de Nedersaksenlijn en een treinstation bij de Zernike Campus. Bovendien moet Groningen het station voor het Noorden worden op een beoogde Europese treinverbinding tussen Amsterdam, Hamburg, Kopenhagen, Stockholm en Helsinki.” Voor dit laatste diende D66 samen met bijna alle andere partijen een motie in die zich hiervoor uitspreekt. Het College moet door deze motie gaan lobbyen voor Groningen als belangrijke stop op dit internationale spoor. Met het gemis van de Paddepoelsterbrug sloot Peter Gerrits zijn woordvoering op dit onderwerp af: “Verder ben ik van mening dat vervanging van de Paddepoelsterbrug niet langer op zich kan laten wachten.”

Ring Zuid

Het College heeft de Provinciale Staten geïnformeerd hoe het gaat met de aanpak van Ring Zuid. Deze aanpak is complex en heeft voortdurend de aandacht nodig van alle betrokken partijen. D66 heeft dan ook grote waardering voor de vastberadenheid en zorgvuldigheid waarmee opdrachtgevers en de aannemerscombinatie het project steeds verder weten te brengen. Voor eind 2019 zouden de Staten meer te weten krijgen over de financiële kant van de aanpak van Ring Zuid. Dit bleek niet haalbaar. D66 wil verder met het goede overleg dat tot nu toe gevoerd wordt. Openheid is daarbij een sleutelbegrip. Alternatieven zouden de risico’s van het project enorm vergroten. Statenlid Peter Gerrits zei daarover: “Er is meer tijd nodig voor het overleg, die tijd willen we graag geven. Er is wederzijds vertrouwen. Nu willen we graag zicht op de datum wanneer de financiële duidelijkheid komt.”

Groningen: hét station van het Noorden

D66 D66 GroenLinks Groningen 05-02-2020 15:09

Groningen is het belangrijkste knooppunt van treinverbindingen in het Noorden van Nederland. Nu moet Groningen ook het knooppunt worden van treinverbindingen in Noord-Europa. Deze mogelijkheid doet zich nu voor. Eind januari werd bekend dat de steden Amsterdam, Hamburg, Kopenhagen, Stockholm en Helsinki in Brussel praten over een treinverbinding tussen deze steden. In dit traject zou ook de Lelylijn tussen Groningen en de Randstad passen. Hiermee ontstaat er een nieuwe mogelijkheid Groningen internationaal beter te ontsluiten. D66 vindt dat het provinciebestuur zich hier hard voor moet maken. Om de lobby mogelijk te maken kwam D66-Statenlid Peter Gerrits samen met GroenLinks-Statenlid Bas de Boer met een motie die unaniem is aangenomen door de Provinciale Staten.

Tijdens de Statenvergadering van 5 februari 2020 was het bestuurlijk overleg infrastructuur één van de onderwerpen op de agenda. Het gaf D66-Statenlid Peter Gerrits de mogelijkheid de ontwikkelingen rondom treinvervoer in Groningen extra onder de aandacht te brengen: “We zien nu in een sneltreinvaart een aantal ontwikkelingen komen waarvoor we hard aan de slag zijn.” D66 wil sneller naar de Randstad, met versnelling over bestaand spoor of de Lelylijn. Laatstgenoemde zou zelfs onderdeel kunnen zijn van de nog te onderzoeken Europese treinverbinding tussen Amsterdam en Hamburg. Dan is Groningen niet langer eindstation maar hét station van het Noorden. Zo kunnen we bovendien talent beter behouden voor onze regio.

Daarnaast moet Oost-Groningen een dynamische regio worden door van Stadskanaal een station te maken op de route naar Oost-Nederland met de trein. Deze ontsluiting geeft ontwikkelingsmogelijkheden voor Oost-Groningen maar maakt ook de provincie als geheel bereikbaarder. In combinatie met de ov-verbindingen met Duitsland nemen deze ontwikkelingsmogelijkheden nog verder toe. Daarnaast komt er een onderzoek of er ook binnen de stad Groningen nog treinontwikkeling mogelijk is met een treinstation bij de Zernike Campus. Zo kunnen we de mobiliteitsbehoefte van de onderwijsstad Groningen beter dienen. We maken zo van de trein een realistisch alternatief voor auto- en vliegverkeer. Later dit jaar bespreken we bovendien ook nog het Regionale Mobiliteitsplan, waar de focus op het combineren van fiets- bus- elektrisch auto- en treinverkeer in de ketenmobiliteit zal liggen. Dat zal onze mobiliteit nog verder verduurzamen.

De motie die D66 op 5 februari 2020 unaniem aangekomen kreeg in de Statenvergadering zorgt ervoor dat de inzet op al deze ontwikkelingen doorgezet wordt. Groningen niet als eindhalte maar als hét station van het Noorden.  Het Noorden kan zich zo, via Groningen, steeds verder blijven ontwikkelen. Samen met alle betrokken partijen, waaronder de hierboven genoemde steden, moeten we ervoor zorgen dat we de kans grijpen Groningen beter te ontsluiten.

ARV en nieuwjaarsreceptie in Heerhugowaard

D66 D66 Noord-Holland 24-01-2020 10:46

Op zaterdag 25 januari 2020 waren een 100-tal D66 leden en gasten van  de Statenfractie, het regiobestuur van D66 Noord-Holland en de D66 afdelingen Langedijk en Heerhugowaard Event Center in Heer Hugo in Heerhugowaard voor een ledenvergadering en daarna nieuwjaarsreceptie.

De algemene regionale vergadering (ARV) verliep soepel en alle besluiten zijn ongewijzigd aangenomen.

De gastsprekers zijn onder meer Tweede Kamerlid Tjeerd de Groot en Europarlementariër Samira Rafaela gaven een update over hun werkzaamheden. Daarna vertelden de nieuwe Noord-Hollandse Statenleden Marcel Steeman en Emre Kanik hun ervaringen in de provinciale politiek.

https://noordholland.d66.nl/2020/01/24/kom-zaterdag-naar-heerhugowaard/

Samira Rafaela, Marcel Steeman, Emre Kanik, Ilse Zaal, Arja Kapitein, Amelie Strens, Tjeerd de Groot

 

Dutch Grand Prix en Spoorverzet

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal GroenLinks VVD D66 Bloemendaal 28-10-2019 12:46

Wat staat Overveen te wachten? Valt het mee of valt het tegen? Hoe zit het met de Dutch Grand Prix en de geplande investering in het spoor?

Vanavond, 28 oktober 2019, is er een informatieavond ‘Opwaardering spoor’ in het gemeentehuis van #Bloemendaal.  Inloop vanaf 19.00 uur. De omwonenden zijn uitgenodigd via een brief: bewonersavond Overveen ivm opwaardering spoor

#ProRail en #NS zullen aanwezig zijn om toelichting te geven.  Eerder berichtten wij u dat de gemoederen in #Overveen behoorlijk hoog zijn opgelopen. Momenteel rijden er twee treinen heen en terug. Vier per uur dus. Als het straks 24 treinen per uur zouden worden, dan zorgt dat volgens een groot aantal omwonenden voor veel overlast. Dat niet alleen, het zou ook met zich mee kunnen brengen dat de spoorbomen dicht gaan. Dat is nogal wat. Zeker als het niet voor een paar dagen is maar voor langere tijd. Want als de activiteiten in Zandvoort niet beperkt blijven tot twee dagen maar worden uitgebreid met andere evenementen, dan is de vrees dat het hek van de dam is. Amsterdam wil immers dolgraag van zijn toeristen af. Amsterdam is overvol en het zou goed dus uitkomen als een aanzienlijk aantal mensen afreist naar Zandvoort. #ZandvoortbeachforAmsterdam heet het al. Wat voor Amsterdam een goede denkwijze is, is dat voor Zandvoort ook. Althans: de gedachte is dat het geld in het laatje brengt. Voor Overveners is het een ander verhaal. Die zien vooral de lasten en geen lusten. De bereidwilligheid van de gemeenteraad om met de Metropoolregio Amsterdam in zee te gaan, valt veel omwonenden rauw op het dak. Wij vinden het sowieso geen goed idee dat de MRA zo veel te zeggen heeft. Want het is een ondemocratisch orgaan. Wij kunnen niemand ter verantwoording roepen, zelfs onze wethouder en burgemeester niet die onmiddellijk zeggen dat ze binnen de MRA geen enkele rol spelen. Bloemendaal stelt binnen het ‘geweld van de MRA’ niets voor. De MRA is als een stoomwals die over een sok zonder voet walst. Waarom zou Bloemendaal zich daaraan onderwerpen? Wij zijn dus zeer teleurgesteld in het optreden van de politieke partijen in Bloemendaal die geen veto willen uitspreken waaronder D66, VVD en GroenLinks.

In het artikel van rtlZ  Spoorverzet dd 26 oktober 2019 staat het als volgt:

Een tweede kwestie is de overweg aan de Bloemendaalseweg. Bij 24 treinbewegingen per uur zal deze een groot deel van de tijd – en misschien zelfs wel permanent – afgesloten zijn.

“Anders is het boompje op en boompje neer, om de zes minuten”, legt wethouder Henk Wijkhuisen uit terwijl hij bij de overweg staat. “Dat is ook voor de veiligheid niet bevorderlijk, dus waarschijnlijk moeten ze het hier dichtgooien.”

Los van het feit dat de wethouder en de gemeenteraadsleden voor hun eigen inwoners horen op te komen ipv voor de MRA, hebben wij bedenkingen bij deze ontwikkeling. Daarover schreven wij u eerder ook al. Maar gaat de overgang dicht, dan zijn wij benieuwd wat dat betekent voor het dorp Overveen en voor de bereikbaarheid voor hulpdiensten en kinderen die op de fiets naar school gaan en straks niet meer het spoor over kunnen fietsen, of reizigers die bijv met de trein naar hun werk gaan of ouderen die zijn aangewezen op de trein als openbaar vervoer. Wij zijn bezorgd en zien dit niet zitten. Tenzij deze maatregel beperkt blijft tot een weekend. Maar structureel afsluiten voor langere tijd is geen optie wat ons betreft.

Over wat de partij van wethouder Wijkhuisen, #D66, van het plan vindt, leest u meer in het artikel van rtlZ. Daarin komt ook raadslid Kuijs aan het woord.

Stevig debat zorgt voor verbeteringen op het spoor

SP SP D66 CDA Venlo 24-10-2019 10:21

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/10/stevig-debat-zorgt-voor-verbeteringen-op-het-spoor
SP, EENLokaal, D66 en CDA hebben een interpellatiedebat aangevraagd over de situatie op het rangeerterrein, spooremplacement en de toename van vervoer van gevaarlijke stoffen door Venlo. Dat raadsdebat vond plaats op woensdag 23 oktober. Uitkomst is onder meer dat de raad en het publiek voortaan elk jaar bijgepraat worden over spoorveiligheid.

 

Met een interpellatie kan een raadslid inlichtingen van het college of de burgemeester vragen over een onderwerp dat niet op de agenda staat. Eventueel kan via een motie een uitspraak van de raad worden verkregen. (Een interpellatie gaat dus verder dan het stellen van bijvoorbeeld vragen.)

  https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/10/stevig-debat-zorgt-voor-verbeteringen-op-het-spoorSP-raadslid Ton Heerschop: “De SP heeft dit debat gevraagd omdat wij niet tevreden waren met de beantwoording van de vragen die wij stelden over het spooremplacement. Ook wilden we de bevindingen uit ons onderzoeksrapport concreet maken.”

 

“Daarnaast is de raad uitvoerig geïnformeerd op 10 oktober, tijdens de informatieavond over het spoorwegemplacement. Deskundigen van Prorail, Veiligheidsregio en gemeente gaven een toelichting. Echter, wat we toen hoorden is dat volgens ProRail er geen overschrijdingen zijn op het ‘basisnet spoor’. Maar gelijktijdig horen we ook dat het ministerie overweegt om de plafonds op te rekken omdat basisnet spoor de zaak te veel zou belemmeren. En dan stelt het college dat zij bekend is met de overschrijdingen aangaande basisnet.”

“Kortom, deze wetgeving helpt ons niet direct met wat nu wel en wat nu niet toegestaan is maar uit de beantwoording van onze eerdere vragen weten we dat betreffende basisnet de gemeente daar niet over gaat. Dat vraagt om een andere aanpak.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/10/stevig-debat-zorgt-voor-verbeteringen-op-het-spoor

 

Heerschop: “Waarom rijden treinen met gevaarlijke stoffen nu door Venlo? Was het niet de Betuwelijn die juist vermindering van vervoer gevaarlijke stoffen door steden in het zuiden zou moeten bewerkstelligen? Was het niet het ‘convenant afbouw ammoniaktransporten’ dat zou moeten regelen dat in 2015 DSM het vervoer tot 0 zou terugbrengen? Maar hoe is de realiteit? De Betuwelijn wacht mogelijk nog tot 2030 op aansluiting op het spoor in Duitsland. En de inspanningsverplichting heeft DSM noch haar rechtsopvolger ooit ingevuld.”

 

“De mensen die in Venlo rondom het spoor wonen hebben net als de rest van Nederland meebetaald aan de Betuwelijn en de compensatie van DSM. Maar tot op de dag van vandaag rijden de treinen met gevaarlijke stoffen door onze gemeente. En dat zien die mensen ook.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/10/stevig-debat-zorgt-voor-verbeteringen-op-het-spoor

 

Ton Heerschop: “De SP vroeg tijdens het interpellatiedebat om een integrale aanpak van dit dossier. En ook om nog eens naar het risicoprofiel voor Venlo te kijken. De burgemeester zit in het bestuur van de veiligheidsregio en kan dat zodoende regelen.”

“Ook vroeg ik wederom dat de calamiteitenplannen voor het emplacement gedeeld zouden worden met de gemeenteraad. Daarover kreeg ik eerder een toezegging maar tot op heden nog niets gezien.”

 

https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/10/stevig-debat-zorgt-voor-verbeteringen-op-het-spoor

 

Heerschop: “Ten aanzien van de transporten over de Maaslijn vanuit Geleen vroeg de SP of het gemeentebestuur wil optrekken met de beide veiligheidsregio’s en betrokken gemeentes om richting Den Haag aan te geven dat Venlo erop rekent dat de resultaat- en/of inspanningsverplichting zoals gedaan in het ‘convenant afbouw ammoniaktransporten’ alsnog worden ingevuld.”

 

“Wat betreft de transporten over de Brabantroute zou eenzelfde initiatief met de Brabantse gemeenten en veiligheidsregio’s kunnen worden genomen. Hierbij zou bijvoorbeeld de suggestie richting het ministerie kunnen zijn om de transporten met gevaarlijke stoffen duurder te maken op de Brabantroute dan op de Betuwelijn.”

 

  https://venlo.sp.nl/nieuws/2019/10/stevig-debat-zorgt-voor-verbeteringen-op-het-spoorBurgemeester Scholten reageerde positief en zei in overleg te gaan met andere gemeenten en veiligheidsregio’s en ook richting ministerie druk te zetten om de situatie voor Venlo te verbeteren.

 

Ook zei hij dit debat belangrijk te vinden en in een behoefte voldoet en daarom voortaan jaarlijks een informatieavond over spoorveiligheid te gaan organiseren waarbij dan ook inzicht wordt gegeven in de rapportages die naar aanleiding van incidenten op het spoor worden opgesteld. “Iedereen heeft belang bij dat onderzoek. Dat geldt voor zowel ProRail als NS en dus ook voor raadsleden en bewoners.”, zo zei de burgemeester.

 

Ton Heerschop: “Die ferme uitspraken doen ons goed, geeft aan dat onze zorgen serieus worden opgepakt. Ook goed dat de burgermeester de minister op de verantwoordelijkheid gaat aanspreken. We houden het in de gaten.”

 

Bekijk ook:
23-10-2019, Omroep Venlo: Jaarlijkse informatieavond over spoorveiligheid 10-10-2019, Omroep Venlo: 'Slecht gevoel' over bijeenkomst ProRail 26-09-2019, SP-Venlo: Onderzoeksrapport naar risico’s en kansen op de spoorwegen rond Venlo 27-06-2019, SP-Venlo: Zes keer zoveel giftreinen als toegestaan?!?

Zoek oplossing voor extreme drukte voor OV-poortjes op NS-station

D66 D66 Zwolle 23-09-2019 09:38

De zorgen die D66 Zwolle had bij de invoering van gesloten OV-poortjes op het NS station van Zwolle zijn drie jaar later nog niet verdwenen. Een recent artikel in de Stentor over grote drukte in de stationshal tijdens de spits laat zien dat aanvankelijke kinderziektes nog altijd niet zijn verholpen. D66-raadslid Claudia van Bruggen wil van het college onder meer weten of het mogelijk is om de poortjes tijdens de spits alsnog open te zetten, zodat de doorstroom van reizigers beter en veiliger verloopt.

D66 is kritisch over de gesloten OV-poortjes op station Zwolle

De fractie van D66 is altijd kritisch geweest over de gesloten OV-poortjes op het station van Zwolle. Niet alleen zijn ze een obstructie voor mensen die soepel van de noordzijde naar de zuidzijde (en vice versa) van het station willen, ze gaan ook ten koste van de leefbaarheid van het stationsgebied. Daarnaast blijkt het argument van NS en Arriva dat de poortjes de veiligheid op het station vergroten niet steekhoudend te zijn. Claudia: “De drukte die tijdens de spits ontstaat is onvoorspelbaar en kan tot gevaarlijke situaties leiden. NS laat in een reactie aan de Stentor weten dat daar geen sprake van is, maar wij willen dan wel weten waar zij zich op baseren. Bij ons wekt het beeld van een overvolle stationshal namelijk een andere suggestie op. Zeker gezien de verwachte groei van het aantal reizigers door de ontwikkeling van de Spoorzone.”

Claudia: Is er een mogelijkheid om tijdens de spits de poortjes open te stellen?

Dat de zorgen van D66 drie jaar nadat de fractie daar voor het eerst vragen aan het college over stelde alles behalve verdwenen zijn, zorgt er voor dat de partij nu opnieuw vragen stelt. Zo wil Claudia van het college weten of er gesprekken met NS en Arriva gevoerd worden over de drukte tijdens de spits. Ook wil het raadslid weten of er een mogelijkheid is om tijdens de spits de poortjes open te stellen. “Zodat reizigers vlot in- en uit kunnen checken en bij calamiteiten tijdens deze drukke uren de reizigers altijd snel een veilig heenkomen kunnen zoeken.”

Hier de vragen van Claudia over de OV poortjes: mondelinge vragen drukte bij OV poortjes

Lees ook: OV poortjes zorgen voor onveilige situatie Een vrije verbinding in de Spoorzone

Halte Bareveld blijft!

D66 D66 Groningen 18-09-2019 14:47

Het busvervoer in de provincie gaat vooruit! Meer elektrische bussen, vooral in de stad, een hogere frequentie en meer directe verbindingen in comfortabele Qliners. Dat is de ontwikkeling van het OV in 2020. Het ‘versnellen’ van verbindingen jammer genoeg soms gepaard met het opheffen van haltes, immers het stoppen en starten kost tijd. Dat kan heel aanvaardbaar zijn, bijvoorbeeld als een volgende halte niet ver weg is of als een halte slechts door een handvol reizigers wordt gebruikt. D66 heeft in de commissievergadering van afgelopen mei op één route gewezen op de nadelen van het opheffen van een halte.

De verbinding Veendam – Assen wordt sneller. De Qliner 310 wordt de vervanger van de huidige lijn 110. De bus gaat vaker rijden en de reistijd wordt 5 tot 13 minuten korter, afhankelijk van het moment op de dag. Daarvoor zou echter de halte in Bareveld worden opgeheven en vervalt de overstapmogelijkheid in Bareveld van lijn 74 van Stadskanaal naar Veendam. Tientallen reizigers uit Stadskanaal met de bestemming Assen en reizigers met een woonplaats tussen Veendam en Gieten hebben daarmee een langere reistijd.

We hebben dit punt aangekaart en gezegd dat een extra halte in Bareveld het sneldienstkarakter van de lijn niet werkelijk ondermijnt. Daarbij krijgen reizigers uit Stadskanaal met een extra halte in Bareveld een snelle overstapmogelijkheid naar Assen. 

Gedeputeerde Fleur Gräper heeft zich sterk gemaakt voor deze verbetering in de dienstregeling. In de definitieve dienstregeling kan de halte bij Bareveld (brug) toch door Qliner 310 worden aangedaan. Daarbij wordt er gewerkt om bushaltes te realiseren bij de opritten van de N33 bij Bareveld waardoor de bus weer snel op weg is.

Zo is voor alle reizigers op de lijnen 310 en 74 de optimale oplossing gerealiseerd.

D66 Veendam vraagt aandacht voor de verduurzaming van huizen

D66 D66 Veendam 10-09-2019 15:43

Tijdens de vergadering van de commissie Fysiek van 9 september stond onder andere de woonvisie 2019-2023 op de agenda. D66 is enthousiast over de toezegging van de wethouder om Veendam te promoten als alternatief voor ...

#D66 #Veendam

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.