Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

186 documenten

Elektrisch rijden, het OV en de gevolgen van Covid19 | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 13-07-2020 00:00

Onze raads en burgerleden stoeien ook in in hun persoonlijke leven met de keuzes die ze moeten maken. Hoe zorg ik dat ik daar kan komen waar ik moet zijn? Een belangrijke vraag voor iedereen in de samenleving. Met de beperkingen in het OV en beperkte actieradiussen van oudere elektrische auto's in het achterhoofd besloot burgerlid Manon Wille tot een opvallende keuze.

Ik had een kanariegeel elektrisch autootje van het 1e uur. Hij was inmiddels 8 jaar oud en aan zijn derde APK-keuring toe. Nooit wat mee aan de hand. Ook de batterij kende nauwelijks degradatie. Ik had mij voorgenomen dit autootje af te rijden, want waarom een nieuwe aanschaffen als de oude nog goed is? Hij kon misschien nog wel 10 jaar mee. Hij bracht me zonder problemen daar waar ik wezen wilde en kende maar één randvoorwaarde: het moest niet te ver zijn. De tractiebatterij was maar klein en de actieradius was zeker in de winter niet veel groter dan 90 km. Elst is voor mij 7 kilometer rijden, dus heen en weer naar het station was geen enkel probleem, en de trein bracht mij wel verder.

Maar goed, toen kwam Covid19 en het werd onzeker hoe het OV gaat functioneren, nu en in de toekomst. Eerst konden we nauwelijks met de trein en werd reizen ontraden. Daarna was het OV alleen voor de noodzakelijke verplaatsingen. De Corona-verzorgers moesten immers op hun werk kunnen komen. Nu mag iedereen weer met het OV, mits je een mondkapje draagt. Verwarring alom, want je moet een ‘niet-medisch mondkapje’ gebruiken, want de echte, die werken, hebben ze in de ziekenhuizen keihard nodig. De capaciteit van treinen is flink teruggebracht (want drukte moet je nog steeds vermijden) en wellicht moeten we in de toekomst gaan reserveren.

Ik hecht er érg aan om te kunnen gaan en staan waar ik wil. Als ik het in mijn kop krijg, wil ik stante pede naar Groningen/Den Helder/Maastricht/Vlissingen kunnen afreizen. Voorheen geen enkel probleem met mijn gele autootje; het volstond om naar het station te rijden en de wereld lag aan mijn voeten.

Of dat nog kan in de toekomst is ongewis en er waren nog meer goede redenen om toch maar  te kijken naar een nieuwe auto met een grotere actieradius. Dat is nog niet zo eenvoudig als je een kleine auto wilt. Uiteindelijk viel de keuze op de Renault Zoe. Met een actieradius van vér over de 300 km. Hij is alleen niet meer geel….

Column Manon Wille; elektrisch rijden, het OV en de gevolgen van Covid19 | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 13-07-2020 00:00

Ik had een kanariegeel elektrisch autootje van het 1e uur. Hij was inmiddels 8 jaar oud en aan zijn derde APK-keuring toe. Nooit wat mee aan de hand. Ook de batterij kende nauwelijks degradatie. Ik had mij voorgenomen dit autootje af te rijden, want waarom een nieuwe aanschaffen als de oude nog goed is? Hij kon misschien nog wel 10 jaar mee. Hij bracht me zonder problemen daar waar ik wezen wilde en kende maar één randvoorwaarde: het moest niet te ver zijn. De tractiebatterij was maar klein en de actieradius was zeker in de winter niet veel groter dan 90 km. Elst is voor mij 7 kilometer rijden, dus heen en weer naar het station was geen enkel probleem, en de trein bracht mij wel verder.

Maar goed, toen kwam Covid19 en het werd onzeker hoe het OV gaat functioneren, nu en in de toekomst. Eerst konden we nauwelijks met de trein en werd reizen ontraden. Daarna was het OV alleen voor de noodzakelijke verplaatsingen. De Corona-verzorgers moesten immers op hun werk kunnen komen. Nu mag iedereen weer met het OV, mits je een mondkapje draagt. Verwarring alom, want je moet een ‘niet-medisch mondkapje’ gebruiken, want de echte, die werken, hebben ze in de ziekenhuizen keihard nodig. De capaciteit van treinen is flink teruggebracht (want drukte moet je nog steeds vermijden) en wellicht moeten we in de toekomst gaan reserveren.

Ik hecht er érg aan om te kunnen gaan en staan waar ik wil. Als ik het in mijn kop krijg, wil ik stante pede naar Groningen/Den Helder/Maastricht/Vlissingen kunnen afreizen. Voorheen geen enkel probleem met mijn gele autootje; het volstond om naar het station te rijden en de wereld lag aan mijn voeten.

Of dat nog kan in de toekomst is ongewis en er waren nog meer goede redenen om toch maar  te kijken naar een nieuwe auto met een grotere actieradius. Dat is nog niet zo eenvoudig als je een kleine auto wilt. Uiteindelijk viel de keuze op de Renault Zoe. Met een actieradius van vér over de 300 km. Hij is alleen niet meer geel….

Geschiedenis in de openbare ruimte vraagt om meer context | Deventer

GroenLinks GroenLinks CDA D66 ChristenUnie PvdA Deventer 25-06-2020 00:00

GroenLinks was afgelopen raadsvergadering mede-indiener van een motie van D66 dat zal leiden tot uitlegbordjes bij straatnamen en standbeelden van controversiële historische figuren. Kennis over personen uit de Deventer geschiedenis kan zo verrijkt worden met inzichten uit het heden.

Nadat bij anti-racismedemonstraties in de Verenigde Staten en Engeland omstreden standbeelden omver werden getrokken, leidde dit ook in Deventer dat er vraagtekens geplaatst werden bij beladen standbeelden. Onder andere milieugroep Extinction Rebellion riep daarom op om tegenover het station bij het beeld van Steyn (de laatste president van Oranje Vrijstaat) een bord te plaatsen met uitleg over zijn omstreden verleden. Terwijl de discussie zich nu vooral richt op standbeelden, zijn GroenLinks – met D66, ChristenUnie en PvdA – van mening dat we moeten inventariseren welke verwijzingen naar (inmiddels) controversiële historische personen uit de geschiedenis nog meer voorkomen in de openbare ruimte: zoals straatnaambordjesdie verwijzen naar een koloniaal verleden. GroenLinks-wethouder Verhaar (cultuur) zei tijdens de vergadering het Historisch Centrum Overijssel binnenkort opdracht te geven voor deze snelle inventarisatie.

 

Tijdens het debat riep CDA de vraag op waarom alleen de controversiële en niet alle verwijzingen naar historische personen van context worden voorzien. GroenLinks juicht meer aandacht voor lokale geschiedenis in de openbare ruimte toe, maar vanwege beperkte capaciteit willen wij ons vooralsnog beperken tot die bladzijden van onze geschiedenis die momenteel tot de meeste discussie leiden. Door gebruik te maken van een database van straatnaamborden kunnen we wellicht in de toekomst nog een snelle slag slaan en alle straatnamen voorzien van een QR-code die verwijst naar meer achtergrond.

Geld regeert de wereld | Medemblik

GroenLinks GroenLinks Medemblik 04-06-2020 00:00

Het is een eeuwenoud gegeven, money rules the world. Je ziet het overal terug in de problemen die we nu op te lossen hebben. De keuze is waar je je geld inzet, bij snelle winst, of duurzame verbetering voor de hele wereld. En nee, dan betekent duurzaam niet alleen minder co2, stikstof, of plastic, maar houdbaar voor de lange termijn. We moeten er over 100 jaar nog steeds wat aan hebben. Duurzaam investeren in woningbouw is investeren in wat er in de toekomst nodig is. Duurzaam investeren in de energie transitie is nu investeren in technieken die op lange termijn het beste zijn.

Het is een eeuwenoud gegeven, money rules the world. Je ziet het overal terug in de problemen die we nu op te lossen hebben. De keuze is waar je je geld inzet, bij snelle winst, of duurzame verbetering voor de hele wereld. En nee, dan betekent duurzaam niet alleen minder co2, stikstof, of plastic, maar houdbaar voor de lange termijn. We moeten er over 100 jaar nog steeds wat aan hebben. Duurzaam investeren in woningbouw is investeren in wat er in de toekomst nodig is. Duurzaam investeren in de energie transitie is nu investeren in technieken die op lange termijn het beste zijn.

Neem de luchtvaart, die wordt nu met miljoenen in de lucht gehouden, heel goed, want er zijn vele banen van afhankelijk, op dit moment. Maar de toekomst moet anders, die eisen worden er nu (nog) niet aan gesteld, waar Frankrijk dit wel doet. Schiphol zou als hub functie bijv een grote banen motor zijn, al wordt ook dat al tegensproken. Maar wat als schiphol nu de grootste trein hub van europa wordt? (wil ook de schiphol directeur). Veel banen blijven nodig, bagage afhandeling, goederen overslag, overnachtingen, alles kan blijven, maar dan voor de trein i.p.v. het vliegtuig. De gekoelde treinen rijden nu al om zuidvruchten uit spanje hier heen te rijden zonder vrachtwagens en vliegtuigen. Het kan dus.

Daarvoor is wel lef nodig. Lef voor een toekomst ambitie die je nu al met elkaar in gang zet. Lef van europa die zijn treinen netwerk upgrade en vervoerders die rechtstreekse treinen laten rijden. Lef om de olie industrie niet meer te sponsoren met belasting voordelen maar juist de treinen vrij te stellen. Lef om minder vluchten toe te staan voor de omgeving, laat de maatschappijen maar opbieden. Het kan, maar wie doet er mee?

 

Bart Huisman

Commissielid GroenLinks Medemblik

Bart.Huisman@raadmedemblik.nl

Betere groene kaders voor ruimtelijke plannen | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 29-04-2020 00:00

Afgelopen online Commissie Ontwikkeling-vergadering stonden de startnotities Spaarndamseweg Carpet Right en Spaarndamseweg KV Station op de agenda.  Een startnotitie is een document dat de kaders voor een ontwikkeling en de bijzonderheden van een gebied of enkele kavel aangeeft. Er staat ook een samenvatting in van het bestaand beleid (het kader) en de bedoeling is dat de ontwikkelaar verder aan de slag gaat op basis van dit document.

GroenLinks vond dat er onvoldoende aandacht was voor de groen- en ecologie paragrafen in de Structuur visie Openbare Ruimte (SOR). In dit beleid, dat is vastgesteld door de raad, staat waar we onze ecologie en groenstructuur kunnen versterken en waar ontwikkelaars in onze stad aan kunnen bijdragen. Wethouder Roduner zegde in de commissie toe dat deze stukken inderdaad erg belangrijk zijn en in de toekomst nog beter worden meegenomen in de startnotities.

Naast deze toezegging die extra onderstreept dat Haarlem voor groen gaat, hebben de collegeleden ook afgesproken dat het mogelijk moet zijn om gras-stenen te gebruiken voor parkeerplekken in de stad. Deze mogelijkheid wordt de eerstvolgende herziening van de Hior (Handboek inrichting openbare ruimte) toegevoegd. Op die manier worden de 7 extra parkeerplaatsen op gemeentegrond rond het voormalig KV station bij de Schoterbrug toch nog een beetje groen.

 

Melissa Oosterbroek

/r/335bd3905b6ef25808d149ba4eaff5fe?url=http%3A%2F%2Fhaarlem.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FKV+station&id=b2cc22d7f46305792fbe7e2cc34ebd0557b5bacf
KV station
/r/335bd3905b6ef25808d149ba4eaff5fe?url=http%3A%2F%2Fhaarlem.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FKV+station&id=b2cc22d7f46305792fbe7e2cc34ebd0557b5bacf
KV station

Groningen: hét station van het Noorden

D66 D66 GroenLinks Groningen 05-02-2020 15:09

Groningen is het belangrijkste knooppunt van treinverbindingen in het Noorden van Nederland. Nu moet Groningen ook het knooppunt worden van treinverbindingen in Noord-Europa. Deze mogelijkheid doet zich nu voor. Eind januari werd bekend dat de steden Amsterdam, Hamburg, Kopenhagen, Stockholm en Helsinki in Brussel praten over een treinverbinding tussen deze steden. In dit traject zou ook de Lelylijn tussen Groningen en de Randstad passen. Hiermee ontstaat er een nieuwe mogelijkheid Groningen internationaal beter te ontsluiten. D66 vindt dat het provinciebestuur zich hier hard voor moet maken. Om de lobby mogelijk te maken kwam D66-Statenlid Peter Gerrits samen met GroenLinks-Statenlid Bas de Boer met een motie die unaniem is aangenomen door de Provinciale Staten.

Tijdens de Statenvergadering van 5 februari 2020 was het bestuurlijk overleg infrastructuur één van de onderwerpen op de agenda. Het gaf D66-Statenlid Peter Gerrits de mogelijkheid de ontwikkelingen rondom treinvervoer in Groningen extra onder de aandacht te brengen: “We zien nu in een sneltreinvaart een aantal ontwikkelingen komen waarvoor we hard aan de slag zijn.” D66 wil sneller naar de Randstad, met versnelling over bestaand spoor of de Lelylijn. Laatstgenoemde zou zelfs onderdeel kunnen zijn van de nog te onderzoeken Europese treinverbinding tussen Amsterdam en Hamburg. Dan is Groningen niet langer eindstation maar hét station van het Noorden. Zo kunnen we bovendien talent beter behouden voor onze regio.

Daarnaast moet Oost-Groningen een dynamische regio worden door van Stadskanaal een station te maken op de route naar Oost-Nederland met de trein. Deze ontsluiting geeft ontwikkelingsmogelijkheden voor Oost-Groningen maar maakt ook de provincie als geheel bereikbaarder. In combinatie met de ov-verbindingen met Duitsland nemen deze ontwikkelingsmogelijkheden nog verder toe. Daarnaast komt er een onderzoek of er ook binnen de stad Groningen nog treinontwikkeling mogelijk is met een treinstation bij de Zernike Campus. Zo kunnen we de mobiliteitsbehoefte van de onderwijsstad Groningen beter dienen. We maken zo van de trein een realistisch alternatief voor auto- en vliegverkeer. Later dit jaar bespreken we bovendien ook nog het Regionale Mobiliteitsplan, waar de focus op het combineren van fiets- bus- elektrisch auto- en treinverkeer in de ketenmobiliteit zal liggen. Dat zal onze mobiliteit nog verder verduurzamen.

De motie die D66 op 5 februari 2020 unaniem aangekomen kreeg in de Statenvergadering zorgt ervoor dat de inzet op al deze ontwikkelingen doorgezet wordt. Groningen niet als eindhalte maar als hét station van het Noorden.  Het Noorden kan zich zo, via Groningen, steeds verder blijven ontwikkelen. Samen met alle betrokken partijen, waaronder de hierboven genoemde steden, moeten we ervoor zorgen dat we de kans grijpen Groningen beter te ontsluiten.

Bouwen boven het spoor in Tilburg | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 23-12-2019 00:00

De ruimte in steden is schaars. Andere steden bouwen boven het spoor om goed gebruik te maken van de beperkte ruimte. Raadsleden Dwayne Heuvelmans en Bas van Weegberg stellen vragen over de kansen voor Tilburg. 

Tilburg groeit. Ruimte om te groeien is niet vanzelfsprekend. Willen we de ambities voor onze stad waarmaken, dan is creativiteit nodig in het vinden van ontwikkellocaties. Daarom is GroenLinks benieuwd naar de mogelijkheden in Tilburg voor bouwen boven het spoor.

Andere steden zijn hier al druk mee. Amsterdam, Den Haag en Utrecht onderzoeken samen met NS en ProRail de mogelijkheden voor bouwen boven het spoor. Nieuwe ov-verbindingen zijn niet nodig, die liggen er al. Dat is goed voor de bereikbaarheid én scheelt in de kosten. Wat te doen met het geld dat overblijft? NS, ProRail en de gemeenten willen daarmee stations en de omliggende gebieden verbeteren.

Onze gemeente maakt werk van de kennis-as tussen de Tilburgse universiteit en de Spoorzone. GroenLinks ziet hier kansen voor nieuwe woon-, werk- en verblijfslocaties boven en aan het spoor. Daarom vragen wij het college:

1. Hoe kijken jullie naar bouwen boven en aan het spoor? 2. Is bouwen boven en aan het spoor mogelijk in Tilburg? a. Willen jullie die mogelijkheid verder verkennen in de ontwikkeling van de kennis-as?

Dutch Grand Prix en Spoorverzet

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal GroenLinks VVD D66 Bloemendaal 28-10-2019 12:46

Wat staat Overveen te wachten? Valt het mee of valt het tegen? Hoe zit het met de Dutch Grand Prix en de geplande investering in het spoor?

Vanavond, 28 oktober 2019, is er een informatieavond ‘Opwaardering spoor’ in het gemeentehuis van #Bloemendaal.  Inloop vanaf 19.00 uur. De omwonenden zijn uitgenodigd via een brief: bewonersavond Overveen ivm opwaardering spoor

#ProRail en #NS zullen aanwezig zijn om toelichting te geven.  Eerder berichtten wij u dat de gemoederen in #Overveen behoorlijk hoog zijn opgelopen. Momenteel rijden er twee treinen heen en terug. Vier per uur dus. Als het straks 24 treinen per uur zouden worden, dan zorgt dat volgens een groot aantal omwonenden voor veel overlast. Dat niet alleen, het zou ook met zich mee kunnen brengen dat de spoorbomen dicht gaan. Dat is nogal wat. Zeker als het niet voor een paar dagen is maar voor langere tijd. Want als de activiteiten in Zandvoort niet beperkt blijven tot twee dagen maar worden uitgebreid met andere evenementen, dan is de vrees dat het hek van de dam is. Amsterdam wil immers dolgraag van zijn toeristen af. Amsterdam is overvol en het zou goed dus uitkomen als een aanzienlijk aantal mensen afreist naar Zandvoort. #ZandvoortbeachforAmsterdam heet het al. Wat voor Amsterdam een goede denkwijze is, is dat voor Zandvoort ook. Althans: de gedachte is dat het geld in het laatje brengt. Voor Overveners is het een ander verhaal. Die zien vooral de lasten en geen lusten. De bereidwilligheid van de gemeenteraad om met de Metropoolregio Amsterdam in zee te gaan, valt veel omwonenden rauw op het dak. Wij vinden het sowieso geen goed idee dat de MRA zo veel te zeggen heeft. Want het is een ondemocratisch orgaan. Wij kunnen niemand ter verantwoording roepen, zelfs onze wethouder en burgemeester niet die onmiddellijk zeggen dat ze binnen de MRA geen enkele rol spelen. Bloemendaal stelt binnen het ‘geweld van de MRA’ niets voor. De MRA is als een stoomwals die over een sok zonder voet walst. Waarom zou Bloemendaal zich daaraan onderwerpen? Wij zijn dus zeer teleurgesteld in het optreden van de politieke partijen in Bloemendaal die geen veto willen uitspreken waaronder D66, VVD en GroenLinks.

In het artikel van rtlZ  Spoorverzet dd 26 oktober 2019 staat het als volgt:

Een tweede kwestie is de overweg aan de Bloemendaalseweg. Bij 24 treinbewegingen per uur zal deze een groot deel van de tijd – en misschien zelfs wel permanent – afgesloten zijn.

“Anders is het boompje op en boompje neer, om de zes minuten”, legt wethouder Henk Wijkhuisen uit terwijl hij bij de overweg staat. “Dat is ook voor de veiligheid niet bevorderlijk, dus waarschijnlijk moeten ze het hier dichtgooien.”

Los van het feit dat de wethouder en de gemeenteraadsleden voor hun eigen inwoners horen op te komen ipv voor de MRA, hebben wij bedenkingen bij deze ontwikkeling. Daarover schreven wij u eerder ook al. Maar gaat de overgang dicht, dan zijn wij benieuwd wat dat betekent voor het dorp Overveen en voor de bereikbaarheid voor hulpdiensten en kinderen die op de fiets naar school gaan en straks niet meer het spoor over kunnen fietsen, of reizigers die bijv met de trein naar hun werk gaan of ouderen die zijn aangewezen op de trein als openbaar vervoer. Wij zijn bezorgd en zien dit niet zitten. Tenzij deze maatregel beperkt blijft tot een weekend. Maar structureel afsluiten voor langere tijd is geen optie wat ons betreft.

Over wat de partij van wethouder Wijkhuisen, #D66, van het plan vindt, leest u meer in het artikel van rtlZ. Daarin komt ook raadslid Kuijs aan het woord.

Statenfracties vragen wederom opheldering over Qbuzz

SP SP GroenLinks SGP CDA Partij voor de Vrijheid Zuid-Holland 09-10-2019 19:07

SP, CDA, CU/SGP, GroenLinks en de PVV hebben vragen gesteld aan het provinciebestuur over de te volle bussen en treinen bij Qbuzz. Via reizigers, medewerkers en kranten bereiken deze fracties steeds vaker verontrustende berichten: de treinen en bussen (vooral bus 387) van Qbuzz zijn zo vol dat ze onderweg reizigers op stations achterlaten en zelfs haltes overslaan. Deze reizigers moeten hierna op de eerst volgende reguliere lijndienst wachten, en hopen dat deze niet óók overvol is. De fracties trekken hierover aan de bel, dit kan zo echt niet. 
 
De fracties zijn eensgezind: Qbuzz moet dit gewoon oplossen en het belang van reizigers voorop stellen. Iedere reiziger moet meekunnen met het OV, als de bus keer op keer vol is zijn er dus extra bussen nodig. De fracties zijn teleurgesteld dat deze extra bussen zo lang op zich hebben laten wachten. Zij vragen het provinciebestuur actie te ondernemen richting Qbuzz om te zorgen dat alle reizigers in de toekomst gewoon mee kunnen.

Zorgen over extra goederentreinen | Zutphen

GroenLinks GroenLinks PvdA Zutphen 08-10-2019 00:00

De fracties van GroenLinks en de PvdA in Zutphen maken zich zorgen over de plannen die er op regeringsniveau bestaan voor meer goederenterreinen door de stad.

In het Toekomstbeeld 2040 voor het openbaar vervoer staat opnieuw een ‘Goederencorridor Oost-Nederland’ opgenomen, die hoogstwaarschijnlijk gebruik maakt van de bestaande sporen door Zutphen.

“Het is niet zo dat we tegen goederenvervoer over het spoor zijn, integendeel. Maar we willen wel dat er de juiste maatregelen worden genomen. De overlast mag niet toenemen. Wel maken we ons zorgen over het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor”, aldus Dolf Logemann, raadslid voor GroenLinks. 

Het Toekomstbeeld 2040 is een gezamenlijke studie van het Ministerie van Infrastructuur, ProRail, de vervoersbedrijven, de Provincies en de grote steden. Deze nota schetst de noodzakelijke spoorinfrastructuur over 20 jaar.

Voor het goederentransport richting Noord-Duitsland en verder is volgens de initiatiefnemers van de studie een extra goedrencorridor nodig, vergelijkbaar met de Betuwelijn. Deze moet gaan lopen vanaf Arnhem richting Hengelo (Ov). Een keerpunt of lus in Deventer of een opwaardering van de spoorlijn langs het Twentekanaal zijn dan de opties. In beide gevallen zal de IJssellijn langs Rheden en het spoor bij Zutphen deel uitmaken van de plannen.

GroenLinks en de PvdA zijn uit een oogpunt van duurzaamheid en efficiëntie voorstander van goederenverkeer over water en over het spoor, liever dan vervoer met vrachtwagens over de weg. Maar ze vinden het wel van belang dat de noodzakelijke maatregelen worden getroffen om de overlast te beperken.

Die overlast bestaat vooral uit geluidhinder en trillingen. Die zijn met de noodzakelijke voorzieningen goed te voorkomen. Ook nu al ervaren veel omwonenden van het spoor overlast van de goederentreinen. Ook merken zij dat het aantal treinen in de afgelopen tijd fors is toegenomen.

Als extra goederentreinen ook betekent dat meer gevaarlijke stoffen Zutphen gaan passeren, levert dit bovendien een extra veiligheidsprobleem op. Alle redenen om nu alvast maatregelen te treffen. De partijen hebben hierover vragen gesteld aan het College van de gemeente Zutphen: volgt het College deze ontwikkelingen en probeert zij deze te beïnvloeden? Is het College in gesprek met onder andere ProRail over hinderbeperkende maatregelen? Het is nu aan het College om deze vragen te beantwoorden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.