Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

110 documenten

Elektrisch rijden, het OV en de gevolgen van Covid19 | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 13-07-2020 00:00

Onze raads en burgerleden stoeien ook in in hun persoonlijke leven met de keuzes die ze moeten maken. Hoe zorg ik dat ik daar kan komen waar ik moet zijn? Een belangrijke vraag voor iedereen in de samenleving. Met de beperkingen in het OV en beperkte actieradiussen van oudere elektrische auto's in het achterhoofd besloot burgerlid Manon Wille tot een opvallende keuze.

Ik had een kanariegeel elektrisch autootje van het 1e uur. Hij was inmiddels 8 jaar oud en aan zijn derde APK-keuring toe. Nooit wat mee aan de hand. Ook de batterij kende nauwelijks degradatie. Ik had mij voorgenomen dit autootje af te rijden, want waarom een nieuwe aanschaffen als de oude nog goed is? Hij kon misschien nog wel 10 jaar mee. Hij bracht me zonder problemen daar waar ik wezen wilde en kende maar één randvoorwaarde: het moest niet te ver zijn. De tractiebatterij was maar klein en de actieradius was zeker in de winter niet veel groter dan 90 km. Elst is voor mij 7 kilometer rijden, dus heen en weer naar het station was geen enkel probleem, en de trein bracht mij wel verder.

Maar goed, toen kwam Covid19 en het werd onzeker hoe het OV gaat functioneren, nu en in de toekomst. Eerst konden we nauwelijks met de trein en werd reizen ontraden. Daarna was het OV alleen voor de noodzakelijke verplaatsingen. De Corona-verzorgers moesten immers op hun werk kunnen komen. Nu mag iedereen weer met het OV, mits je een mondkapje draagt. Verwarring alom, want je moet een ‘niet-medisch mondkapje’ gebruiken, want de echte, die werken, hebben ze in de ziekenhuizen keihard nodig. De capaciteit van treinen is flink teruggebracht (want drukte moet je nog steeds vermijden) en wellicht moeten we in de toekomst gaan reserveren.

Ik hecht er érg aan om te kunnen gaan en staan waar ik wil. Als ik het in mijn kop krijg, wil ik stante pede naar Groningen/Den Helder/Maastricht/Vlissingen kunnen afreizen. Voorheen geen enkel probleem met mijn gele autootje; het volstond om naar het station te rijden en de wereld lag aan mijn voeten.

Of dat nog kan in de toekomst is ongewis en er waren nog meer goede redenen om toch maar  te kijken naar een nieuwe auto met een grotere actieradius. Dat is nog niet zo eenvoudig als je een kleine auto wilt. Uiteindelijk viel de keuze op de Renault Zoe. Met een actieradius van vér over de 300 km. Hij is alleen niet meer geel….

Column Manon Wille; elektrisch rijden, het OV en de gevolgen van Covid19 | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 13-07-2020 00:00

Ik had een kanariegeel elektrisch autootje van het 1e uur. Hij was inmiddels 8 jaar oud en aan zijn derde APK-keuring toe. Nooit wat mee aan de hand. Ook de batterij kende nauwelijks degradatie. Ik had mij voorgenomen dit autootje af te rijden, want waarom een nieuwe aanschaffen als de oude nog goed is? Hij kon misschien nog wel 10 jaar mee. Hij bracht me zonder problemen daar waar ik wezen wilde en kende maar één randvoorwaarde: het moest niet te ver zijn. De tractiebatterij was maar klein en de actieradius was zeker in de winter niet veel groter dan 90 km. Elst is voor mij 7 kilometer rijden, dus heen en weer naar het station was geen enkel probleem, en de trein bracht mij wel verder.

Maar goed, toen kwam Covid19 en het werd onzeker hoe het OV gaat functioneren, nu en in de toekomst. Eerst konden we nauwelijks met de trein en werd reizen ontraden. Daarna was het OV alleen voor de noodzakelijke verplaatsingen. De Corona-verzorgers moesten immers op hun werk kunnen komen. Nu mag iedereen weer met het OV, mits je een mondkapje draagt. Verwarring alom, want je moet een ‘niet-medisch mondkapje’ gebruiken, want de echte, die werken, hebben ze in de ziekenhuizen keihard nodig. De capaciteit van treinen is flink teruggebracht (want drukte moet je nog steeds vermijden) en wellicht moeten we in de toekomst gaan reserveren.

Ik hecht er érg aan om te kunnen gaan en staan waar ik wil. Als ik het in mijn kop krijg, wil ik stante pede naar Groningen/Den Helder/Maastricht/Vlissingen kunnen afreizen. Voorheen geen enkel probleem met mijn gele autootje; het volstond om naar het station te rijden en de wereld lag aan mijn voeten.

Of dat nog kan in de toekomst is ongewis en er waren nog meer goede redenen om toch maar  te kijken naar een nieuwe auto met een grotere actieradius. Dat is nog niet zo eenvoudig als je een kleine auto wilt. Uiteindelijk viel de keuze op de Renault Zoe. Met een actieradius van vér over de 300 km. Hij is alleen niet meer geel….

Geschiedenis in de openbare ruimte vraagt om meer context | Deventer

GroenLinks GroenLinks CDA D66 ChristenUnie PvdA Deventer 25-06-2020 00:00

GroenLinks was afgelopen raadsvergadering mede-indiener van een motie van D66 dat zal leiden tot uitlegbordjes bij straatnamen en standbeelden van controversiële historische figuren. Kennis over personen uit de Deventer geschiedenis kan zo verrijkt worden met inzichten uit het heden.

Nadat bij anti-racismedemonstraties in de Verenigde Staten en Engeland omstreden standbeelden omver werden getrokken, leidde dit ook in Deventer dat er vraagtekens geplaatst werden bij beladen standbeelden. Onder andere milieugroep Extinction Rebellion riep daarom op om tegenover het station bij het beeld van Steyn (de laatste president van Oranje Vrijstaat) een bord te plaatsen met uitleg over zijn omstreden verleden. Terwijl de discussie zich nu vooral richt op standbeelden, zijn GroenLinks – met D66, ChristenUnie en PvdA – van mening dat we moeten inventariseren welke verwijzingen naar (inmiddels) controversiële historische personen uit de geschiedenis nog meer voorkomen in de openbare ruimte: zoals straatnaambordjesdie verwijzen naar een koloniaal verleden. GroenLinks-wethouder Verhaar (cultuur) zei tijdens de vergadering het Historisch Centrum Overijssel binnenkort opdracht te geven voor deze snelle inventarisatie.

 

Tijdens het debat riep CDA de vraag op waarom alleen de controversiële en niet alle verwijzingen naar historische personen van context worden voorzien. GroenLinks juicht meer aandacht voor lokale geschiedenis in de openbare ruimte toe, maar vanwege beperkte capaciteit willen wij ons vooralsnog beperken tot die bladzijden van onze geschiedenis die momenteel tot de meeste discussie leiden. Door gebruik te maken van een database van straatnaamborden kunnen we wellicht in de toekomst nog een snelle slag slaan en alle straatnamen voorzien van een QR-code die verwijst naar meer achtergrond.

Geld regeert de wereld | Medemblik

GroenLinks GroenLinks Medemblik 04-06-2020 00:00

Het is een eeuwenoud gegeven, money rules the world. Je ziet het overal terug in de problemen die we nu op te lossen hebben. De keuze is waar je je geld inzet, bij snelle winst, of duurzame verbetering voor de hele wereld. En nee, dan betekent duurzaam niet alleen minder co2, stikstof, of plastic, maar houdbaar voor de lange termijn. We moeten er over 100 jaar nog steeds wat aan hebben. Duurzaam investeren in woningbouw is investeren in wat er in de toekomst nodig is. Duurzaam investeren in de energie transitie is nu investeren in technieken die op lange termijn het beste zijn.

Het is een eeuwenoud gegeven, money rules the world. Je ziet het overal terug in de problemen die we nu op te lossen hebben. De keuze is waar je je geld inzet, bij snelle winst, of duurzame verbetering voor de hele wereld. En nee, dan betekent duurzaam niet alleen minder co2, stikstof, of plastic, maar houdbaar voor de lange termijn. We moeten er over 100 jaar nog steeds wat aan hebben. Duurzaam investeren in woningbouw is investeren in wat er in de toekomst nodig is. Duurzaam investeren in de energie transitie is nu investeren in technieken die op lange termijn het beste zijn.

Neem de luchtvaart, die wordt nu met miljoenen in de lucht gehouden, heel goed, want er zijn vele banen van afhankelijk, op dit moment. Maar de toekomst moet anders, die eisen worden er nu (nog) niet aan gesteld, waar Frankrijk dit wel doet. Schiphol zou als hub functie bijv een grote banen motor zijn, al wordt ook dat al tegensproken. Maar wat als schiphol nu de grootste trein hub van europa wordt? (wil ook de schiphol directeur). Veel banen blijven nodig, bagage afhandeling, goederen overslag, overnachtingen, alles kan blijven, maar dan voor de trein i.p.v. het vliegtuig. De gekoelde treinen rijden nu al om zuidvruchten uit spanje hier heen te rijden zonder vrachtwagens en vliegtuigen. Het kan dus.

Daarvoor is wel lef nodig. Lef voor een toekomst ambitie die je nu al met elkaar in gang zet. Lef van europa die zijn treinen netwerk upgrade en vervoerders die rechtstreekse treinen laten rijden. Lef om de olie industrie niet meer te sponsoren met belasting voordelen maar juist de treinen vrij te stellen. Lef om minder vluchten toe te staan voor de omgeving, laat de maatschappijen maar opbieden. Het kan, maar wie doet er mee?

 

Bart Huisman

Commissielid GroenLinks Medemblik

Bart.Huisman@raadmedemblik.nl

Groningen: hét station van het Noorden

D66 D66 GroenLinks Groningen 05-02-2020 15:09

Groningen is het belangrijkste knooppunt van treinverbindingen in het Noorden van Nederland. Nu moet Groningen ook het knooppunt worden van treinverbindingen in Noord-Europa. Deze mogelijkheid doet zich nu voor. Eind januari werd bekend dat de steden Amsterdam, Hamburg, Kopenhagen, Stockholm en Helsinki in Brussel praten over een treinverbinding tussen deze steden. In dit traject zou ook de Lelylijn tussen Groningen en de Randstad passen. Hiermee ontstaat er een nieuwe mogelijkheid Groningen internationaal beter te ontsluiten. D66 vindt dat het provinciebestuur zich hier hard voor moet maken. Om de lobby mogelijk te maken kwam D66-Statenlid Peter Gerrits samen met GroenLinks-Statenlid Bas de Boer met een motie die unaniem is aangenomen door de Provinciale Staten.

Tijdens de Statenvergadering van 5 februari 2020 was het bestuurlijk overleg infrastructuur één van de onderwerpen op de agenda. Het gaf D66-Statenlid Peter Gerrits de mogelijkheid de ontwikkelingen rondom treinvervoer in Groningen extra onder de aandacht te brengen: “We zien nu in een sneltreinvaart een aantal ontwikkelingen komen waarvoor we hard aan de slag zijn.” D66 wil sneller naar de Randstad, met versnelling over bestaand spoor of de Lelylijn. Laatstgenoemde zou zelfs onderdeel kunnen zijn van de nog te onderzoeken Europese treinverbinding tussen Amsterdam en Hamburg. Dan is Groningen niet langer eindstation maar hét station van het Noorden. Zo kunnen we bovendien talent beter behouden voor onze regio.

Daarnaast moet Oost-Groningen een dynamische regio worden door van Stadskanaal een station te maken op de route naar Oost-Nederland met de trein. Deze ontsluiting geeft ontwikkelingsmogelijkheden voor Oost-Groningen maar maakt ook de provincie als geheel bereikbaarder. In combinatie met de ov-verbindingen met Duitsland nemen deze ontwikkelingsmogelijkheden nog verder toe. Daarnaast komt er een onderzoek of er ook binnen de stad Groningen nog treinontwikkeling mogelijk is met een treinstation bij de Zernike Campus. Zo kunnen we de mobiliteitsbehoefte van de onderwijsstad Groningen beter dienen. We maken zo van de trein een realistisch alternatief voor auto- en vliegverkeer. Later dit jaar bespreken we bovendien ook nog het Regionale Mobiliteitsplan, waar de focus op het combineren van fiets- bus- elektrisch auto- en treinverkeer in de ketenmobiliteit zal liggen. Dat zal onze mobiliteit nog verder verduurzamen.

De motie die D66 op 5 februari 2020 unaniem aangekomen kreeg in de Statenvergadering zorgt ervoor dat de inzet op al deze ontwikkelingen doorgezet wordt. Groningen niet als eindhalte maar als hét station van het Noorden.  Het Noorden kan zich zo, via Groningen, steeds verder blijven ontwikkelen. Samen met alle betrokken partijen, waaronder de hierboven genoemde steden, moeten we ervoor zorgen dat we de kans grijpen Groningen beter te ontsluiten.

Bouwen boven het spoor in Tilburg | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 23-12-2019 00:00

De ruimte in steden is schaars. Andere steden bouwen boven het spoor om goed gebruik te maken van de beperkte ruimte. Raadsleden Dwayne Heuvelmans en Bas van Weegberg stellen vragen over de kansen voor Tilburg. 

Tilburg groeit. Ruimte om te groeien is niet vanzelfsprekend. Willen we de ambities voor onze stad waarmaken, dan is creativiteit nodig in het vinden van ontwikkellocaties. Daarom is GroenLinks benieuwd naar de mogelijkheden in Tilburg voor bouwen boven het spoor.

Andere steden zijn hier al druk mee. Amsterdam, Den Haag en Utrecht onderzoeken samen met NS en ProRail de mogelijkheden voor bouwen boven het spoor. Nieuwe ov-verbindingen zijn niet nodig, die liggen er al. Dat is goed voor de bereikbaarheid én scheelt in de kosten. Wat te doen met het geld dat overblijft? NS, ProRail en de gemeenten willen daarmee stations en de omliggende gebieden verbeteren.

Onze gemeente maakt werk van de kennis-as tussen de Tilburgse universiteit en de Spoorzone. GroenLinks ziet hier kansen voor nieuwe woon-, werk- en verblijfslocaties boven en aan het spoor. Daarom vragen wij het college:

1. Hoe kijken jullie naar bouwen boven en aan het spoor? 2. Is bouwen boven en aan het spoor mogelijk in Tilburg? a. Willen jullie die mogelijkheid verder verkennen in de ontwikkeling van de kennis-as?

Dutch Grand Prix en Spoorverzet

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal GroenLinks VVD D66 Bloemendaal 28-10-2019 12:46

Wat staat Overveen te wachten? Valt het mee of valt het tegen? Hoe zit het met de Dutch Grand Prix en de geplande investering in het spoor?

Vanavond, 28 oktober 2019, is er een informatieavond ‘Opwaardering spoor’ in het gemeentehuis van #Bloemendaal.  Inloop vanaf 19.00 uur. De omwonenden zijn uitgenodigd via een brief: bewonersavond Overveen ivm opwaardering spoor

#ProRail en #NS zullen aanwezig zijn om toelichting te geven.  Eerder berichtten wij u dat de gemoederen in #Overveen behoorlijk hoog zijn opgelopen. Momenteel rijden er twee treinen heen en terug. Vier per uur dus. Als het straks 24 treinen per uur zouden worden, dan zorgt dat volgens een groot aantal omwonenden voor veel overlast. Dat niet alleen, het zou ook met zich mee kunnen brengen dat de spoorbomen dicht gaan. Dat is nogal wat. Zeker als het niet voor een paar dagen is maar voor langere tijd. Want als de activiteiten in Zandvoort niet beperkt blijven tot twee dagen maar worden uitgebreid met andere evenementen, dan is de vrees dat het hek van de dam is. Amsterdam wil immers dolgraag van zijn toeristen af. Amsterdam is overvol en het zou goed dus uitkomen als een aanzienlijk aantal mensen afreist naar Zandvoort. #ZandvoortbeachforAmsterdam heet het al. Wat voor Amsterdam een goede denkwijze is, is dat voor Zandvoort ook. Althans: de gedachte is dat het geld in het laatje brengt. Voor Overveners is het een ander verhaal. Die zien vooral de lasten en geen lusten. De bereidwilligheid van de gemeenteraad om met de Metropoolregio Amsterdam in zee te gaan, valt veel omwonenden rauw op het dak. Wij vinden het sowieso geen goed idee dat de MRA zo veel te zeggen heeft. Want het is een ondemocratisch orgaan. Wij kunnen niemand ter verantwoording roepen, zelfs onze wethouder en burgemeester niet die onmiddellijk zeggen dat ze binnen de MRA geen enkele rol spelen. Bloemendaal stelt binnen het ‘geweld van de MRA’ niets voor. De MRA is als een stoomwals die over een sok zonder voet walst. Waarom zou Bloemendaal zich daaraan onderwerpen? Wij zijn dus zeer teleurgesteld in het optreden van de politieke partijen in Bloemendaal die geen veto willen uitspreken waaronder D66, VVD en GroenLinks.

In het artikel van rtlZ  Spoorverzet dd 26 oktober 2019 staat het als volgt:

Een tweede kwestie is de overweg aan de Bloemendaalseweg. Bij 24 treinbewegingen per uur zal deze een groot deel van de tijd – en misschien zelfs wel permanent – afgesloten zijn.

“Anders is het boompje op en boompje neer, om de zes minuten”, legt wethouder Henk Wijkhuisen uit terwijl hij bij de overweg staat. “Dat is ook voor de veiligheid niet bevorderlijk, dus waarschijnlijk moeten ze het hier dichtgooien.”

Los van het feit dat de wethouder en de gemeenteraadsleden voor hun eigen inwoners horen op te komen ipv voor de MRA, hebben wij bedenkingen bij deze ontwikkeling. Daarover schreven wij u eerder ook al. Maar gaat de overgang dicht, dan zijn wij benieuwd wat dat betekent voor het dorp Overveen en voor de bereikbaarheid voor hulpdiensten en kinderen die op de fiets naar school gaan en straks niet meer het spoor over kunnen fietsen, of reizigers die bijv met de trein naar hun werk gaan of ouderen die zijn aangewezen op de trein als openbaar vervoer. Wij zijn bezorgd en zien dit niet zitten. Tenzij deze maatregel beperkt blijft tot een weekend. Maar structureel afsluiten voor langere tijd is geen optie wat ons betreft.

Over wat de partij van wethouder Wijkhuisen, #D66, van het plan vindt, leest u meer in het artikel van rtlZ. Daarin komt ook raadslid Kuijs aan het woord.

Statenfracties vragen wederom opheldering over Qbuzz

SP SP GroenLinks SGP CDA Partij voor de Vrijheid Zuid-Holland 09-10-2019 19:07

SP, CDA, CU/SGP, GroenLinks en de PVV hebben vragen gesteld aan het provinciebestuur over de te volle bussen en treinen bij Qbuzz. Via reizigers, medewerkers en kranten bereiken deze fracties steeds vaker verontrustende berichten: de treinen en bussen (vooral bus 387) van Qbuzz zijn zo vol dat ze onderweg reizigers op stations achterlaten en zelfs haltes overslaan. Deze reizigers moeten hierna op de eerst volgende reguliere lijndienst wachten, en hopen dat deze niet óók overvol is. De fracties trekken hierover aan de bel, dit kan zo echt niet. 
 
De fracties zijn eensgezind: Qbuzz moet dit gewoon oplossen en het belang van reizigers voorop stellen. Iedere reiziger moet meekunnen met het OV, als de bus keer op keer vol is zijn er dus extra bussen nodig. De fracties zijn teleurgesteld dat deze extra bussen zo lang op zich hebben laten wachten. Zij vragen het provinciebestuur actie te ondernemen richting Qbuzz om te zorgen dat alle reizigers in de toekomst gewoon mee kunnen.

Zorgen over extra goederentreinen | Zutphen

GroenLinks GroenLinks PvdA Zutphen 08-10-2019 00:00

De fracties van GroenLinks en de PvdA in Zutphen maken zich zorgen over de plannen die er op regeringsniveau bestaan voor meer goederenterreinen door de stad.

In het Toekomstbeeld 2040 voor het openbaar vervoer staat opnieuw een ‘Goederencorridor Oost-Nederland’ opgenomen, die hoogstwaarschijnlijk gebruik maakt van de bestaande sporen door Zutphen.

“Het is niet zo dat we tegen goederenvervoer over het spoor zijn, integendeel. Maar we willen wel dat er de juiste maatregelen worden genomen. De overlast mag niet toenemen. Wel maken we ons zorgen over het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor”, aldus Dolf Logemann, raadslid voor GroenLinks. 

Het Toekomstbeeld 2040 is een gezamenlijke studie van het Ministerie van Infrastructuur, ProRail, de vervoersbedrijven, de Provincies en de grote steden. Deze nota schetst de noodzakelijke spoorinfrastructuur over 20 jaar.

Voor het goederentransport richting Noord-Duitsland en verder is volgens de initiatiefnemers van de studie een extra goedrencorridor nodig, vergelijkbaar met de Betuwelijn. Deze moet gaan lopen vanaf Arnhem richting Hengelo (Ov). Een keerpunt of lus in Deventer of een opwaardering van de spoorlijn langs het Twentekanaal zijn dan de opties. In beide gevallen zal de IJssellijn langs Rheden en het spoor bij Zutphen deel uitmaken van de plannen.

GroenLinks en de PvdA zijn uit een oogpunt van duurzaamheid en efficiëntie voorstander van goederenverkeer over water en over het spoor, liever dan vervoer met vrachtwagens over de weg. Maar ze vinden het wel van belang dat de noodzakelijke maatregelen worden getroffen om de overlast te beperken.

Die overlast bestaat vooral uit geluidhinder en trillingen. Die zijn met de noodzakelijke voorzieningen goed te voorkomen. Ook nu al ervaren veel omwonenden van het spoor overlast van de goederentreinen. Ook merken zij dat het aantal treinen in de afgelopen tijd fors is toegenomen.

Als extra goederentreinen ook betekent dat meer gevaarlijke stoffen Zutphen gaan passeren, levert dit bovendien een extra veiligheidsprobleem op. Alle redenen om nu alvast maatregelen te treffen. De partijen hebben hierover vragen gesteld aan het College van de gemeente Zutphen: volgt het College deze ontwikkelingen en probeert zij deze te beïnvloeden? Is het College in gesprek met onder andere ProRail over hinderbeperkende maatregelen? Het is nu aan het College om deze vragen te beantwoorden.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 14 T/M 20 SEPT 2019

PvdA PvdA GroenLinks VVD Lansingerland 22-09-2019 05:55

Dit is nummer 524 van de weekverslagen van de PvdA fractie in Lansingerland. Het was een gevulde week met drie commissievergaderingen en een vrijdagmiddagbijeenkomst in ‘t Manneke met informatie en dialoog over bouwen in Lansingerland. Commissie Ruimte had veel insprekers over o.a. de overlast van de HSL. Bij Commissie AB werd pijnlijk duidelijk dat het met participatie van winkeliers en ondernemers rond de affaire van de standplaatsen in Berkel helemaal niet goed is gegaan. Bij de informatiebijeenkomst over woningbouw presenteerden 3B Wonen, Provincie Zuid-Holland en de ontwikkelaar van onder andere Westpolder de uitdagingen die er liggen in de Lansingerlandse woningbouw voor verschillende type huishoudens en inkomens. Optimisme voerde de boventoon bij de sprekers: genoeg plannen in de pipeline, nu de uitvoering niet verder laten vertragen. De aanwezige fracties wilden vooral weten of de aantallen gehaald gaan worden, wat de raad kan doen om de snelheid erin te houden en hoe er het beste rekening gehouden kan worden met toekomstige behoefte. Het woondossier blijft actueel!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

 Weer andere bloemen in bijenidylle

 BURGERPARTICIPATIE HARD AAN OPKIKKER TOE

De Rekenkamer concludeert in juni 2019 in haar rapport “Met de beste bedoelingen” dat de gemeente Lansingerland al jaren grote ambities heeft met de versterking van burgerparticipatie, maar dat het lang niet altijd lukt deze voornemens te realiseren, zo berichtte de raadsgriffie in augustus aan de raad in de ‘oplegger’ bij het rapport. “Het wordt positief gewaardeerd dat de burgers worden betrokken bij plannen, maar communicatie over wat er met inbreng gebeurt, is niet voldoende. Ook de communicatie gericht op het onder de aandacht brengen van diverse mogelijkheden van burgerparticipatie laat te wensen over. Omdat mogelijkheden tot participatie voor de buitenwacht betrekkelijk onbekend zijn, melden ook weinig mensen zich aan. Gebeurt dat wel dan worden procedures vaak als ingewikkeld ervaren. Men noemt daarbij ook gebrek aan begeleiding en het ter beschikking stellen van geld vanuit de gemeente. De Rekenkamer adviseert meer realistische ambities te hebben als het gaat om burgerparticipatie en een duidelijke visie te ontwikkelen op wat de gemeente met burgerparticipatie wil bereiken. In zo’n visie moet de gemeente bijvoorbeeld de vraag beantwoorden of ze inwoners vooral wil laten participeren om plannen en hun uitvoering te verbeteren, of vooral om de kloof tussen burger en politiek te verkleinen”, aldus onze raadsgriffie.

Dit verhaal van onze raadsgriffie, dat vergezeld gaat van een groot aantal aanbevelingen om de positie van onze inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven in het gemeentelijke besluitvormingsproces te versterken, is ons uit het hart gegrepen, stelde Petra Verhoef tijdens de commissie Algemeen Bestuur van afgelopen woensdag. “Al sinds de start van de burgerparticipatie in het voorjaar van 2012 maken wij ons grote zorgen over de nonchalante manier waarop het college omgaat met burgerparticipatie. In feite is het raadsbesluit van toen nooit goed en systematisch uitgevoerd. Het bleef bij een mooi gevoel. Burgerparticipatie is nooit in de gemeentelijke organisatie verankerd als een gewone wijze van doen. Het bleef hap snap. Wij signaleerden dit de afgelopen jaren in onze weekberichten al vele keren. In de hal van het gemeentehuis prijkt pontificaal de leuze “Wat kunnen wij voor u doen?”, wijzend op een servicegerichte houding. Goed, maar aan de andere kant van de hal zou de leus moeten hangen “Hoe kunnen wij u erbij betrekken?”

De Heraut staat dezer dagen vol van mislukte trajecten van burgerparticipatie. De bloemenkiosk in Berkel centrum, de communicatie rond het centrumplan Berkel West & Oost, de aanpak van het duurzaam maken van woningen, het terrassenbeleid en de nieuwbouw in de Berkelse Noordpolder. Je moet er niet aan denken dat dit bestuurlijke geklungel zich vertaalt naar andere terreinen, zoals woningbouw of duurzaamheid.

Het is goed dat de raad met steun van de griffie nu zelf het voortouw gaat nemen bij het opnieuw op de rails zetten van de burgerparticipatie. Het gaat hierbij niet alleen om het invloed kunnen uitoefenen op gemeentelijke beleidsvoorstellen maar ook om het bevorderen van actieve betrokkenheid zoals via het right to chalenge (overnemen van gemeentelijke taken door inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven) en de burgerinitiatieven. Om met de raadsgriffie te spreken: “Om daadwerkelijk verder te geraken dan goede bedoelingen en te werken aan concrete resultaten kan en moet de raad hierin nadrukkelijk zijn kader stellende en controlerende rol vervullen”. Natuurlijk moeten het raadsvoorstel over burgerparticipatie 2019 voorgelegd worden aan de samenleving. Een mooie testcase voor een succesvolle doorstart, aldus Petra Verhoef.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Herfsttooi kastanjeboom Bergschenhoek

 HUISVESTINGSBELEID ARBEIDSMIGRANTEN GEEFT NOG GEEN ANTWOORD OP GROEIENDE VRAAG

De raadscommissie Ruimte boog zich afgelopen dinsdagavond over de toekomstige aanpak van de huisvesting van arbeidsmigranten. Het college schat het aantal in Lansingerland werkzame arbeidsmigranten op 2000-3000. Het precieze aantal is niet bekend. Hiervan wonen ongeveer 800 arbeidsmigranten in zo’n 170 woningen die meestal gelegen zijn in de buitengebieden. De trend is dat het aantal arbeidsmigranten in Nederland blijft groeien. In 2017 waren er bij benadering 400.000 arbeidsmigranten werkzaam. Voor 2040 ligt de schatting op 600.000-700.000 arbeidsmigranten. Bijna een verdubbeling van het huidige aantal, dus. Er zijn momenteel meerdere initiatiefnemers binnen de gemeente die willen investeren in huisvesting op grotere schaal (50-250 bedden).

Het college schat de maximale huisvestingsbehoefte op 1500-2250 bedden. Na aftrek van de 800 of minder reeds ingevulde plekken, blijft er een behoefte over van 700-1450 bedden. “Door met de werkgevers en uitzenders in gesprek te gaan, kan duidelijk worden hoe sterk door hen die behoefte onderkend wordt. Initiatieven door de markt voor realisatie van huisvesting kunnen met verschillende huisvestingsvarianten of een combinatie ervan gefaciliteerd worden”, aldus het college.

Niet duidelijk is waar de huidige 2000-3000 arbeidsmigranten minus de 800 die in Lansingerland woonachtig zijn, precies wonen. Wellicht verblijven zij in de grote steden die Lansingerland omringen.

Het college kiest niet voor kamergewijze bewoning in het binnenstedelijke gebied van Lansingerland. De voorkeur wordt gegeven aan kamergewijze bewoning in het buitengebied. Ook (tijdelijke) kleinschalige nieuwbouw(woonunits) op de percelen van glastuinbouwbedrijven zijn een optie. Nieuw is de keuze voor de bouw van grootschalige woonunits op gemeentegrond of op grond van ontwikkelaars. Het college: “Deze keuze vraagt nog om een concretisering van het ontwikkelkader om te inventariseren welke locaties geschikt zijn en waar initiatiefnemers aan moeten voldoen. Ook de beoordeling en de toetsing door de gemeente hoort hierbij. Dit willen we samen oppakken met een externe expert en in samenwerking met de marktpartijen”.

Feit is dat de huidige huisvesting van arbeidsmigranten in Lansingerland nog betrekkelijk kleinschalig is. Onze fractie vraagt zich af wat de vestiging van het nieuwe distributiecentrum van Zalando in de Bleiswijkse Klappolder in dit verband gaat betekenen. Bij Zalando gaan zo’n 1500 mensen aan de slag. Het college zegt in de reactie op onze schriftelijke vragen er nog geen notie van te hebben om hoeveel arbeidsmigranten het precies zal gaan. Niet duidelijk is of bij het inschatten van de maximale huisvestingsbehoefte van 1500-2250 bedden rekening is gehouden met de komst van Zalando. Eigenlijk had het ontwikkelkader waar het college aan wil gaan werken er al lang moeten zijn. Te voorzien is dat het nog vele jaren gaat duren voordat helder is welke locaties geschikt zijn voor grootschalige huisvesting voor arbeidsmigranten. Zo blijkt het huidige provinciale instrumentarium nog veel beperkingen te geven om nieuwe huisvestingsvormen in het buitenstedelijk gebied te ontplooien. De provincie is met een kernteam gestart. Dit kernteam gaat de komende twee jaar een provinciale koers ontwikkelen die aansluit en zoveel mogelijk ondersteunend is aan de realisatie van de opgave van huisvesting voor gemeenten

Onze woordvoerder Petra Verhoef vindt dat de betrokkenheid van het college verder moet gaan dan alleen een faciliterende: “Het gaat ook om het voorkomen van uitwassen zoals uitbuiting en het er voor zorgen dat ook arbeidsmigranten volwaardig deel kunnen nemen aan onze samenleving”. Zij gaf aan verbaasd te zijn dat er nog steeds geen overleg is geweest met Zalando over het aantal arbeidsmigranten dat dit bedrijf denkt nodig te hebben. “Het gaat dan mogelijk om een verdubbeling van de maximale huisvestingsbehoefte die het college nu voorziet”. Wethouder Arends gaf aan dat Zalando eerst het arbeidspotentieel in de aanpalende regio’s wil aanboren. Over de werving van arbeidsmigranten is nog niet gesproken. De PvdA fractie vindt dit nogal naïef. Waar haal je in de huidige overspannen arbeidsmarkt vanuit de omliggende regio’s 1500 nieuwe medewerkers vandaan? Regeren is ook hier vooruitzien. Onze fractie zal hierop dan ook zeker terugkomen bij de door het college beloofde uitwerking van het ontwikkelkader.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Dorpstraat Bergschenhoek

 KORT ANDER NIEUWS

Nachtelijke testritten HSL: Het college zal op verzoek van de commissie Ruimte bij het ministerie van I&W een zienswijze indienen naar aanleiding van het plan om van 2019 tot 2022 een groot aantal nachtelijke testritten te laten rijden op het HSL tracé. Dit levert een overschrijding van de maximale geluidsbelasting op van 2,6 dB. Testritten zijn nodig omdat de huidige door Traxx locomotieven getrokken treinen stap voor stap vervangen zullen worden door de nieuwe generatie intercity treinen. Die gaan ook doorrijden naar Brussel en vormen dus een belangrijke potentiële vervanger voor het vliegverkeer in die richting. Van 6-24 uur zit het HSL spoor inmiddels bomvol dus er is dan geen ruimte meer voor testritten. De vraag vanuit de commissie Ruimte was of niet eerst de in het kader van de co-realisatie beloofde extra geluidsschermen nabij de Berkelse Noordpolder kunnen worden geplaatst. Volgens wethouder Simon Fortuyn, die hier zichtbaar mee in zijn maag zat, gaat dit niet lukken. Daar was zijn eigen Leefbaar 3B fractie niet blij mee. De PvdA fractie vraagt zich af of het haalbaar is om de extra geluidschermen te plaatsen tijdens de periode waarin de testritten plaatsvinden. Het zou zomaar 2023 kunnen worden voordat deze echt worden geplaatst.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

HSL traject Noordpolder

 Bouwen op Hordijk terrein: De commissie Ruimte besprak dinsdagavond het bestemmingsplan voor het voormalige Hordijk terrein in Rodenrijs. Valmir Xhemaili was onze woordvoerder. De Hordijk-locatie ligt vlakbij de Bonfut. Op de locatie was in het verleden een pallet-fabriek gevestigd. De kaders die voor dit project zijn meegegeven, zijn circa 120 woningen waarvan 20% sociale woningbouw en 10% starters. Valmir informeerde subtiel naar de bereikbaarheid van deze woonwijk via het openbaar vervoer. Wethouder Arends verwees stralend naar station Rodenrijs. Helaas mocht Valmir van de voorzitter niet verder meer doorvragen.

Wethouder Arends heeft het niet makkelijk: Het was woensdagavond geen gemakkelijke avond voor wethouder Kathy Arends (VVD) van economische zaken. Zij liet, ondanks maandenlange waarschuwingen vanuit de raad, de verdeling van standplaatsen in Berkel centrum volledig uit de hand lopen en legde een bom onder de samenwerking met de winkeliersvereniging. En dat aan de vooravond van de grote uitbreiding van het Berkelse winkelcentrum. Grootste pijnpunt voor de winkeliersvereniging en de raad is haar volstrekte afwezigheid in de gesprekken met marktkooplieden en het bestuur van de winkeliersvereniging. Petra Verhoef gaf tijdens het commissiedebat aan dat onenigheid en verschil van mening tussen het college en de betrokken ondernemers niet altijd te vermijden is, de verantwoordelijkheden liggen immers anders, maar de onderlinge verhoudingen moeten goed blijven. “Nu is het vertrouwen geschaad. De burgerparticipatie heeft ook hier gefaald”. Wethouder Arends ging diep door het stof. Zij betreurde het dat zij zelf niet persoonlijk bij de gevoerde gesprekken was geweest. “Ik had eerder in de ring moeten springen. Ik mag mij zelf dit verwijten. Ik ga dit anders doen. Ik heb veel geleerd van deze gang van zaken”.

De bloemenkraam krijgt waarschijnlijk een tijdelijke standplaats bij het Versplein in Berkel centrum. Wanneer het winkelcentrum is uitgebreid, kan verder gezocht worden naar een definitieve oplossing. De drie marktkooplieden die een vergunning krijgen voor een standplaats bij de Visch zijn niet bereid om hier vanaf te zien. De winkeliersvereniging is mordicus tegen deze vergunningverlening maar heeft het overleg met het college, dat opgeschort was, wel weer opgestart. Begin oktober bericht het college aan de raad wat dan de actuele stand van zaken is. Wellicht wordt er tijdens de raadsvergadering van donderdag 3 oktober nog op terug gekomen. De PvdA fractie is er een voorstander van dat de bestuurlijke energie van nu af aan geïnvesteerd wordt in een mooi Berkels winkelhart en in goede verhoudingen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Bijenidylle

Integraal Huisvestigingsplan Primair Onderwijs: Op donderdagavond voerde Hamid Azzouzi het woord bij de Commissie Samenleving over het IHP. Hij sprak uit dat de PvdA jaren heeft gehamerd op (sneller) actualiseren van het plan. De fractie kan zich nu vinden in de beschreven uitgangspunten. Wel noemde Hamid een aantal aandachtspunten: voor voldoende toekomstbestendigheid bij uitbreiding door groei, stelde Hamid voor om niet alleen rekening te houden met het schoolconcept, maar ook met de omgeving, zoals de mate van groen van het schoolplein. De wethouder zei dat dit lastig was. Verder was zij het met hem eens dat er structurele oplossingen moeten worden gezocht voor scholen met een noodgebouw, maar alleen als er ook echt zicht is op blijvend hoge leerlingaantallen.

Selgei Gabin van GroenLinks herinnerde de wethouder nog aan de aangenomen motie 2017-53, waarvan PvdA mede-indiener was, en waarbij het college werd verzocht om te onderzoeken of voortaan energieneutraal bouwen als eis of wens mee kan worden genomen in aanbestedingen voor de bouw van scholen, en met een plan te komen dat het mogelijk maakt dat ook bestaande scholen een deel van hun energie kunnen opwekken. De wethouder zegde toe deze mee te nemen in de verdere uitwerking van het IHP. En jaarlijks zal een update worden gedaan over “hoe de scholen in hun jasje zitten.”

Tot slot: Volgende week is het een hele rustig week, zonder vergaderingen. Op woensdagavond is er voor inwoners een inloopavond over de voorgenomen opknapbeurt van Station Rodenrijs in de Pius X kerk in Berkel en Rodenrijs. Op zaterdagochtend om half 12 wordt het Urban Sportspark in het AMG Schmidtpark geopend. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Rondleiding op bouwterrein Westpolder

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Binnen 1 week opgetrokken: huurwoningen langs metrolijn

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

Driehoek Noordpolder waar bouwplannen zijn

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-14-t-m-20-sept-2019/

 Over aantal jaren staan hier de huizen van Wilderszijde

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 14 T/M 20 SEPT 2019 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.